پهپادهای حزب‌الله چگونه توانستند از سد پدافند هوایی اسرائیل گذر کرده و به حیفا برسند؟ خبرگزاری بین المللی

شفقنا . ۱۴۰۳/۷/۲۴،‏ ۰:۲۰


شفقنا-حمله حزب‌الله لبنان در شامگاه یکشنبه گذشته به پایگاه آموزشی تیپ گولانی در بنیامینا واقع در جنوب حیفا با انبوهی از پهپادها منجر به کشته شدن 4 نظامی اسرائیلی و مجروح شدن حدود 60 نفر دیگر شد، «یوآو گالانت»، وزیر جنگ اسرائیل که به همراه «هرتزی هالوی»، رئیس ستاد ارتش این رژیم  از این پایگاه بازدید کرد، حمله پهپادی حزب‌الله را «دردناک» توصیف کرد.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، آنچه موجب تشدید تاثیر این حمله می‌شود، این است که رژیم صهیونیستی از ابتدای درگیری‌ها با حزب الله در هشتم اکتبر سال 2023 میلادی در تلاش برای بهبود وضعیت خود در رهگیری پهپادهایی است که از لبنان یا یمن، عراق و سوریه پرتاب می‌شود اما پهپادها همچنان معضلی واقعی پیش روی این رژیم هستند و صنایع امنیتی اسرائیل به تلاش‌های خود برای یافتن راهکارهایی موثر در شناسایی و رصد پهپادها و رهگیری آن پیش از رسیدن به هدف ادامه می‌دهند.

آنچه شدت ترس و هراس اشغالگران را افزایش می‌دهد این است که برآوردهای اسرائیلی حاکی از آن است که حزب‌الله صدها پهپاد دیگر در اختیار دارد و حمله روز یکشنبه به شهر حیفا «نشان‌دهنده مجهز بودن آن به اطلاعات امنیتی دقیق» است، همانطور که «امیر بار شالوم»، تحلیلگر نظامی اسرائیلی به این موضوع در گفت‌وگو با رادیو ارتش این رژیم اشاره کرد، اما در اینجا سوالات مهمی مطرح می‌شود:

این پهپادها چگونه می‌توانند از سد سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل عبور کنند؟

سرگرم ساختن سامانه پدافندی اسرائیل با شلیک ده‌ها فروند موشک

پاسخ این سوال را می‌توان با بیانیه اخیر حزب الله آغاز کرد که از پرتاب ده‌ها فروند موشک به سمت اهداف مختلف در مناطق نهاریا و عکا با هدف سرگرم‌سازی سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل خبر داد و در عین حال، انبوهی از پهپادهای مختلف که برخی از آنها برای اولین بار بکار گرفته شد، در حمله به مناطق مختلف در عکا و حیفا استفاده شد.

حزب‌الله در همین بیانیه تاکید کرد: پهپادها بدون شناسایی توانستند از سد رادارهای پدافند هوایی اسرائیل عبور کنند و به هدف خود برسند و در اتاق‌هایی که ده‌ها افسر و سرباز دشمن اسرائیلی در آن حضور داشتند منفجر شوند.

پرواز در ارتفاع پایین

سناریوی دومی که رسیدن پهپادها به اهداف خود را توضیح می‌دهد، دشواری در «رصد و ردیابی پهپادهایی است که در ارتفاع بسیار پایین پرواز می‌کنند» و در میان ناهمواری‌های ارضی منطقه ناپدید می‌شوند.

«برایان کارت»، سرگرد سابق ارتش ایالات متحده آمریکا به مجله «Air and Space Power» گفت: اندازه کوچک این پهپادها و توانایی آنها برای پرواز در ارتفاعات پایین، شناسایی آن توسط رادارها و همچنین فناوری کلیدی کنترل ترافیک هوایی را دشوار می‌کند.

پرتاب پهپادها از نزدیک مرزها

گزارش‌های اسرائیلی می‌گویند یکی از دلایل شکست سامانه‌های پدافندی در سرنگون‌سازی پهپادها، پرتاب آن‌ از نزدیک مرزهاست. یک نظامی مسئول به هاآرتص توضیح داد: حتی اگر پس از پرواز آهسته و در ارتفاعات پایین این پهپادها رصد شود، رهگیری آن بسیار دشوار است زیرا زمان عملیات بسیار کوتاه است، پهپادها در 10 کیلومتری مرزهای شمالی به پرواز درمی‌آیند و وقتی آن را رصد می‌کنید و تا یک آتشبار در دسترس را اختصاص بدان می‌دهید، پهپادها به هدف رسیده است.

پهپادهای شناسایی هدهد و ایوب

آنچه نشان دهنده ناتوانی اسرائیل در جبهه شمالی است، پیشرفتی است که پیش از آن با پهپادهای شناسایی «هدهد» حزب الله در حیفا در ماه ژوئن به دست آمد و قبل از آن موفقیت مشهورتر مربوط به سال‌ها پیش با پهپادی به نام «ایوب» است که به رآکتور دیمونا در جنوب اسرائیل رسید و در آن زمان ارتش اسرائیل اذعان کرد که ممکن است عکس‌های حساسی از تاسیسات هسته‌ای گرفته شده باشد.

فریب پدافند هوایی اسرائیل با پهپادهای کمکی

درخصوص موضوع رسیدن پهپادها به اهداف خود، نمی‌توان از ترفندهای فریب حزب‌الله با بکارگیری پهپادهای کمکی نیز برای دستیابی به این موفقیت چشم‌پوشی کرد و شاید معروف‌ترین حادثه در اینجا اصابت بالون «طال یام» در اواسط اردیبهشت ماه سال گذشته است که یکی از پیشرفته‌ترین رادارها در اسرائیل است و به طور خاص برای هشدار در حمله با موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین طراحی شده است. اما بر اساس گزارش روزنامه اسرائیلی کالکالیست، در روز حمله، حتی یک سیگنال ارسال نکرد و این بالون با هزینه صدها میلیونی به هدفی آسان برای یک پهپاد ارزان قیمت تبدیل شد که به عمق حدود 70 کیلومتری اسرائیل نفوذ کرد.

درخصوص حمله به این بالن، کالکالیست توضیح داد: «حزب الله از پهپادهای کمکی به عنوان طعمه برای جلب توجه پدافند هوایی استفاده کرد و عملا این پهپادها رهگیری شدند و به این ترتیب راه برای ادامه مسیر پهپاد اصلی که حامل مواد منفجره بودند هموار شد و این پهپادها با استفاده از ناهمواری‌های جغرافیایی به هدف خود اصابت کردند.

هدف گرفتن دوربین‌های و سیستم‌های نظارتی

بر اساس گزارش کالکالیست، هدف قرار دادن هدفمند دوربین‌ها و سیستم‌های نظارتی ارتش اسرائیل در پایگاه‌های مرزی از سوی حزب‌الله در آغاز جنگ بر قدرت مانور پهپادها و و رادارگریزی آن کمک کرده است و به صورت قابل توجهی فرصت شناسایی زودهنگام پهپادها را کاهش داده است.

ارزان، در دسترس و هوشمند

عنصر دیگر، ارزان، در دسترس و قابلیت تولید انبوه این پهپادهاست. توسعه‌ای که ممکن است به آن نیز اضافه شود، هوش مصنوعی است. این ویژگی آن را قادر می‌سازد حتی بدون تماس با اپراتور به مسیر خود برای حمله به هدف ادامه دهد.

استفاده از فناوری لیزر … اما قبل از سال 2025 در دسترس نیست

«ران بن یشای»،، تحلیلگر امور نظامی در کالکالیست نوشت:مشکل پهپادها زمانی حل می‌شود که اسرائیل بتواند با استفاده از فناوری لیزر از زمین و از طریق هواپیما عملیات رهگیری را انجام دهد، «تا این عملیات نسبت به رهگیری با استفاده از موشک‌های گنبد آهنین یا موشک‌های رهگیر که توسط جنگنده شلیک می‌شوند آسان‌تر و مؤثرتر شود» اما با وجود انجام چندین آزمایش، استفاده از فناوری لیزر قبل از اواسط سال 2025 برای رهگیری اهداف در دسترس نخواهد بود.

با این حال، مشکل اصلی به نظر بن یشای، کشف و ردیابی پهپادهایی است که در ارتفاع بسیار پایین پرواز می‌کنند و در میان ناهمواری‌های منطقه ناپدید می‌شوند.

وی در پایان گفت: هنوز هیچ راه حلی برای این مشکل وجود ندارد و به دلیل پرواز در ارتفاع بسیار پایین است که آژیرهای هشدار تا زمان اصابت پهپادها به هدف خود، به صدا در نیامده است.

متن این گزارش در العربی الجدید

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.