مکرون خطاب به نتانیاهو: نباید تصمیمات سازمان ملل را نادیده بگیرید خبرگزاری بین المللی

شفقنا . ۱۴۰۳/۷/۲۴،‏ ۲۲:۴۶


شفقنا- الجزیره گزراش داد: روزنامه لوپاریزین اظهارات منسوب به امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خطاب به بنیامین نتانیاهو را فاش کرد که در آن وی شرایط تأسیس «اسرائیل» را به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل یادآوری می‌کند.

این روزنامه نوشت که ماکرون گفته است نتانیاهو نباید فراموش کند که «اسرائیل» با تصمیم سازمان ملل تاسیس شده است و بنابراین نباید  تصمیمات این سازمان بین المللی را نادیده بگیرد.

لو پاریزین گفت که مکرون این اظهارات را در جلسه غیرعلنی شورای وزیران فرانسه که روز سه شنبه برگزار شد، بیان کرد. وی افزود که تعدادی از شرکت کنندگان در جلسه تایید کرده‌ند که این اتفاق افتاده است.

مکرون در آن جلسه هشدار داد که این اظهارات قرار نیست برای عموم منتشر شود و افشای آنها جنجال زیادی را به همراه خواهد داشت.

دفتر نتانیاهو در واکنش به این افشاگری‌ها بیانیه‌ای صادر کرد که در آن وی گفت: به رئیس جمهور فرانسه یادآوری می‌کنیم که این قطعنامه سازمان ملل نبود که «اسرائیل» را تأسیس کرد.

نتانیاهو خطاب به مکرون افزود که با هرگونه آتش‌بس یکجانبه در لبنان مخالف است. وی تأکید کرد که تل آویو در تلاش است تا توانایی حزب‌الله برای تهدید «اسرائیلی‌ها» و بازگرداندن ساکنان شمال به خانه‌هایشان را تضعیف کند.

محکومیت حمله به نیروهای سازمان ملل

رئیس جمهور فرانسه جمعه گذشته هدف قرار گرفتن نیروهای سازمان ملل در لبنان از سوی نیروهای مسلح «اسرائیل» را «کاملا غیرقابل قبول» دانست و هشدار داد که «فرانسه حملات بیشتر را تحمل نخواهد کرد».

اولویت راه حل سیاسی است

پیش از این، مطبوعات فرانسه اظهارات مکرون را پوشش دادند که در آن وی خواستار پایان دادن به تحویل سلاح به «اسرائیل» برای جنگ در غزه شده بود، زیرا اولویت راه حل سیاسی به جای ادامه جنگ است.

مکرون در بیانیه‌ای به رادیو فرانس اینتر گفت: من معتقدم که اولویت امروز بازگشت به راه‌حل سیاسی و توقف تحویل سلاح برای نبرد در غزه است.

بر اساس آنچه روزنامه هاآرتص به نقل از نتانیاهو نوشت، پس از درخواست مکرون برای توقف ارسال سلاح به اسرائیل، نتانیاهو در پاسخ گفت: «شرم بر شما. اسرائیل با یا بدون حمایت شما پیروز خواهد شد.»

بعداً، دفتر ریاست جمهوری فرانسه بیانیه ای را در مغایرت با اظهارات مکرون اعلام کرد که در آن گفته شده بود پاریس به تأمین سلاح‌های لازم برای «اسرائیل» به منظور «دفاع از خود» ادامه می‌دهد.

این اظهارت در حالی بین می‌شود که رژیم صهیونیستی تا کنون بیش از 42 هزار فلسطینی را به شهادت رسانده و ده‌ها هزار نفر دیگر را نیز مجروح ساخته است. بخش عمده این افراد را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. ‌

متن این خبر در الجزیره

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه