بدهی ۵۰۱ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها به بانک مرکزی / دیوان محاسبات خواستار دریافت وثیقه مطابق قانون شد

خبرگزاری دانشجو . ۱۴۰۳/۷/۲۵،‏ ۹:۱۶


دیوان محاسبات اعلام کرد: بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بانک مرکزی در سال گذشته ۵۰۱ هزار میلیارد تومان بوده، اما بانک مرکزی در برابر این بدهی تنها ۱۰۱ هزار میلیارد تومان وثیقه دریافت کرده است.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی دیوان محاسبات کشور، بررسی‌های فنی و تخصصی این نهاد در جریان رسیدگی به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نشان داده است که تا پایان این سال، میزان بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی بابت اضافه برداشت‌ها به بیش از ۵۰۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. با این حال، بانک مرکزی تنها به ارزش ۱۰۱ هزار میلیارد تومان وثیقه در ازای این بدهی‌ها دریافت کرده است. این در حالی است که بر اساس قانون بودجه، بانک مرکزی موظف بود معادل اضافه برداشت بانک‌ها و موسسات اعتباری وثیقه کافی از آنان اخذ نماید.

تاکید دیوان محاسبات بر انضباط مالی

دیوان محاسبات کشور با ارائه تذکرات لازم به دستگاه‌های مربوطه، بر ضرورت برقراری انضباط مالی و اجرای دقیق قوانین بودجه تأکید کرده است. این نهاد خواستار آن شده که بانک مرکزی در راستای عمل به قوانین بودجه، وثیقه‌های کافی از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی دریافت کند تا از مشکلات احتمالی مالی جلوگیری شود.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.