درخواست نخست وزیر پاکستان از چین؛ «توسعه طرح کمربند و جاده» خبرگزاری بین المللی

شفقنا . ۱۴۰۳/۷/۲۵،‏ ۱۱:۰۴


شفقنا- نخست وزیر پاکستان از چین خواست طرح خود با عنوان کمربند و جاده را توسعه دهد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ رویترز نوشت: شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان امروز چهارشنبه خواستار گسترش طرح کمربند و جاده چین موسوم به (BRI) برای تقویت همکاری های منطقه ای شد. شریف این درخواست را در حاشیه اجلاس شانگهای در اسلام آباد مطرح کرد. شانگهای یک گروه امنیتی و سیاسی اوراسیا است که در سال 2001 تشکیل شد و این روزها با حضور مقامات 11 کشور از جمله پاکستان میزبان، چین، روسیه و هند درحال برگزاری است.

شریف در سخنرانی خود به عنوان رئیس دوره‌ای شانگهای گفت: «پروژه های شاخص مانند طرح کمربند و جاده رئیس جمهور شی جین پینگ باید با تمرکز بر توسعه زیرساخت های جاده ای، ریلی و دیجیتالی که یکپارچگی و همکاری را در سراسر منطقه ما افزایش می دهد، گسترش یابد.»

کمربند و جاده یک طرح یک تریلیون دلاری برای شبکه های زیرساختی و انرژی جهانی است که چین یک دهه پیش برای اتصال آسیا به آفریقا و اروپا از طریق مسیرهای زمینی و دریایی راه اندازی کرد.

رقبای پکن از جمله آمریکا و اروپا این طرح را ابزار چین برای گسترش نفوذ سیاسی و اقتصادی خود می دانند به طوریکه کشورهای «گروه هفت دولت ثروتمند دنیا» یک طرح 600 میلیارد دلاری برای راه اندازی یک طرح توسعه زیرساخت های اتصالی برای رقابت با این طرح چین معرفی کردند.

پاکستان یکی از مقاصد اصلی طرح کمربند و جاده چین است به طوریکه پکن میلیاردها دلار برای شبکه جاده ای، بندر استراتژیک و یک فرودگاه در پاکستان هزینه کرده است.

این خبر را در رویترز ببینید

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.