اجرای مستمر طرح‌های احیا و تعادل‌بخشی در سمنان

تحلیل بازار . ۱۴۰۳/۷/۲۵،‏ ۱۳:۱۸


سمنان- معاون حفاظت و بهره‌برداری و امور اجتماعی شرکت مدیریت منابع آب ایران از اجرای مستمر طرح‌های احیا و تعادل‌بخشی در استان سمنان با هدف حفاظت از منابع آبی خبر داد.

به گزارش خبرنگار بازار، عبدالله فاضلی پیش از ظهر چهارشنبه در دیدار با هیات مدیره آب منطقه ای سمنان و جمعی از مدیران مجموعه آب این استان به میزبانی آب منطقه ای استان سمنان بیان کرد: استان سمنان استان کم آبی است و ماهیت آن خشک و کویری است و منابع آب در این استان ارزش حیاتی دارد.

وی با بیان اینکه عمده وابستگی آب در استان سمنان به آب‌های زیرزمینی است؛ گفت: ۸۰ درصد مصارف، به آب زیرزمینی وابسته است حیاتی برای مردم سمنان که عمده شرب نیز از این محل تأمین می‌شود و باید به هر طریقی حفظ شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری و امور اجتماعی شرکت مدیریت منابع آب ایران هدف از اجرای طرح‌های احیا و تعادل بخشی را حفظ منابع آب زیرزمینی عنوان کرد و گفت: حفظ منابع آب زیرزمینی در کشور و استان امری ضروری است که وزارت نیرو از طریق اجرای طرح‌های احیا و تعادل‌بخشی به دنبال تحقق این مهم است.

فاضلی با بیان اینکه برخی از اجزای طرح‌های احیا و تعادل‌بخشی در قانون بودجه امسال مورد توجه و تأکید نمایندگان مجلس هم قرار گرفته است و به صورت قانونی مصوب شده است تصریح کرد: در گذشته با توجه به شرایط اقلیمی تعدادی پروانه بهره‌برداری صادر شده که متناسب با ظرفیت تحمل آبخوان‌ها نبوده است و در حال حاضر با توجه به تغییرات در مخزن آبخوان‌ها، شاهد کسری و افت مستمر آبخوان‌ها هستیم و از این رو تعدیل این پروانه‌ها امری ضروری است.

وی افزود: در درجه نخست موارد مجاز و اضافه برداشت‌ها و چاه‌های غیرمجاز مسدود و از اضافه برداشت جلوگیری می‌شود و همزمان تعدیل پروانه‌های مجاز هم انجام می‌شود تا به ظرفیت آب مطمئن یا قابل برداشت که به نام آب قابل برنامه‌ریزی نامگذاری شده است برسیم و آبخوان‌ها متعادل شوند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری و امور اجتماعی شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: طرح‌های احیا و تعادل بخشی در حال اجراست و در استان سمنان نیز اجرای این طرح مطلوب بوده ولی انتظار بالاتر است و باید بر اساس هدف گذاری و متناسب با آن پیشرفت و تلاش شود تا به این اهداف برسیم.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.