فعالیت ها و خدمات حوزه های علمیه؛ اعلام آمادگی حوزه علمیه خراسان برای همکاری و تعامل با دانشگاه‌ها/ ضرورت افزایش خوابگاه های متاهلی طلاب/ افتتاحیه دوره تمهیدیه دروس خارج حوزه اصفهان/ تاسیس انجمن علمی تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی/ حجت الاسلام دژکام: وجود کاستی ها نباید کار علمی در حوزه را …

شفقنا . ۱۴۰۳/۷/۲۵،‏ ۱۶:۴۲


شفقنا- اخبار، فعالیت ها و خدمات حوزه های علمیه کشور به دلیل گستردگی و مشغله مدیران حوزه های علمیه کمتر مورد توجه حوزویان و یا افکار عمومی قرار گرفته و می گیرد، شفقنا در کنار انعکاس مهمترین خبرهای حوزه های علمیه به صورت روزانه، بخشی از فعالیتهای حوزه های علمیه نقاط مختلف کشور و شهرستان ها را به صورت بسته خبری تقدیم مخاطبان ارجمند می کند:

برگزاری بیش از ۲۰ حلقه درس خارج مصوب در استان اصفهان

حجت الاسلام محسن جلالی، مدیر دفتر فضلای حوزه علمیه اصفهان، در جلسه تمهیدیه دروس خارج حوزه علمیه اصفهان با اشاره به برگزاری هر ساله دوره تمهیدیه اظهار داشت: چندین سال است که دوره تمهیدیه برگزار می شود و هر ساله بیش از ۶۰ نفر در این دوره ها شرکت می کنند. در حال حاضر بیش از ۲۰ حلقه درس مصوب داریم و حتی برخی از شهرستان های اصفهان نیز درس خارج دارند و این درحالی است که برخی از استان ها حتی یک درس خارج ندارند.

اردوی طلاب جدیدالورود مدرسه علمیه ماهان در قم

مدرسه علمیه الزهرا(س) ماهان اردوی طلیعه حضور طلاب جدالورود خود را در شهر مقدس قم برگزار کرد، این اردو از سه شنبه ۲۴ مهرماه، آغاز و تا جمعه ۲۷ مهرماه به مدت ۴ روز ادامه دارد. در اولین روز این اردو جلسه اخلاق با حضور حجت الاسلام عالم زاده در شهر مقدس قم برگزار شد.

افتتاحیه دوره تمهیدیه دروس خارج حوزه اصفهان

دوره تمهیدیه دروس خارج حوزه علمیه اصفهان به همت دفتر فضلا و روحانیون اصفهان در مدرسه تاریخی ملاعبدالله و با سخنرانی نماینده ولی فقیه در استان اصفهان آغاز شد.

ضرورت افزایش خوابگاه های متاهلی طلاب

حجت الاسلام والمسلمین میر مطلبی، مدیر امور موقوفات ومنابع پایدار حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: ضرورت دارد خوابگاه‌های متأهلی برای طلاب حوزه علمیه افزایش، تجهیز و بهسازی شود و لازم است برای پایان بخشی بر دغدغه همیشگی طلاب، از طریق معاونت منابع پایدار حوزه‌های علمیه به خوبی در استان‌ها انجام شود.

جلسه اخلاق آیت الله رجبی در مدرسه علمیه معصومیه

سلسله جلسات اخلاق و مبانی معرفتی آیت‌الله رجبی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) سه‌شنبه‌ها همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء در قم، بلوار امین، مسجد مدرسه علمیه معصومیه ویژه خواهران و برادران برگزار می شود.

تاسیس انجمن علمی تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی 

شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی با توجه به مصوبه کمیسیون انجمن ها و قطب های علمی حوزوی موافقت اصولی خود را با تاسیس «انجمن علمی تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی» اعلام کرد. حجج اسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی، علیرضا جوادزاده، رضا رمضان نرگسی، محمدجواد نوروزی، محمد ملک زاده، مصطفی اسکندری، حسین ارجینی، محمدعلی میرعلی، غلامرضا بهروزلک، یعقوب توکلی و محمدمهدی بهداروند اعضای هیأت موسس این انجمن را تشکیل می دهند.

برگزاری طرح تعالی در مدارس علمیه کاشان

حجت‌الاسلام فرجی، معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه کاشان گفت: طرح تعالی در راستای تاکید رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر تمدن‌سازی با هدف ارتقا و دانش‌افزایی روحانیون از محیط‌های کوچک به بزرگ و بین‌المللی و جهانی برگزار می‌شود.

اعلام آمادگی حوزه علمیه خراسان برای همکاری و تعامل با دانشگاه‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط در نشست شوراي استاني دفاتر نهاد رهبري دانشگاه‌هاي خراسان رضوی از اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه سخن گفت و بر تعامل و استفاده از ظرفیت‌های موجود در جهت‌گیری‌ها و اهداف هر دو نهاد علمی تأکید کرد.

فراخوان نخستین دوره شناسایی برگزیدگان حوزوی

مرکز نخبگان و استعدادهاي برتر این حوزه فراخوان نخستین دوره شناسایی برگزیدگان حوزوی را، در عرصه‌های تدریس، تبلیغ، پژوهش و مدیریت برگزار می‌کند. حدقل ۴۰ سال سن، تلبس دائم، حداقل ۵ سال حضور فعال در درس خارج و دارای فضل علمی در حد سطح ۴ در هر یک از عرصه‌ها، از شرایط عمومی ثبت‌نام و حداقل ‌١٠ سال سابقه‌ تدریس‌ موفق‌ حوزوي، کسب‌ حداقل‌ ٧٥ امتیاز از ردیف‌هاي ٢، ٣، ٤ و ۵ از شرایط اختصاصی در عرصه آموزش است و همچنین حداقل‌ ٥ سال سابقه‌ پژوهش‌ موفق‌، کسب‌ حداقل‌ ٧٥ امتیاز از ردیف‌هاي ١ تا ٦، ١١ تا ١٦ و ٢٠ تا ۲۸ از شرایط اختصاصی در عرصه پژوهش می‌باشد‌. از شرایط اختصاصی در عرصه‌ تبلیغ‌ هم می‌توان به حداقل ‌١٠ سال سابقه‌ تبلیغ‌ موفق‌ و کسب‌ حداقل‌ ٧٥ امتیاز اشاره کرد و حداقل‌ ٥ سال سابقه‌ مدیریت‌ موفق‌، کسب‌ حداقل‌ ٧٥ امتیاز از جدول فعالیت‌هاي مدیریتی‌ از جمله شرایط اختصاصی در عرصه مدیریت است.

آغاز روند شناسایی استعدادهای برتر خواهر حوزه علمیه خراسان

کارشناس مسئول امور اساتید و نخبگان خواهر حوزه علمیه خراسان، از آغاز شناسایی استعدادهای برتر این حوزه، در عرصه‌های آموزشی(تدریس و تحصیل) در سال تحصیلی ۱۴۰۳ خبر داد و گفت:  گفت: هر ساله در یک مرحله شناسایی استعدادهای برتر به تفکیک عرصه‌های آموزش، پژوهش و فقه تخصصی برگزار می‌شود، و امسال نیز با برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده مرحله شناسایی مستعدین برتر حوزه علمیه خراسان در عرصه آموزشی(تدریس و تحصیل) در سال تحصیلی ۱۴۰۳ ویژه طلاب خواهر در مرحله ثبت‌نام است، و تا ۳۰ مهرماه ادامه دارد.

آخرین مهلت شرکت در دوازدهمین فراخوان ثبت‌نام مستعدین برتر تبلیغی 

دفتر خواهران این حوزه با مشارکت مدیریت تبلیغ معاونت فرهنگی تبلیغی و مدیریت اساتید و نخبگان حوزه علمیه خراسان، دوازدهمین فراخوان ثبت‌نام مستعدین برتر تبلیغی را، ویژه طلاب خواهر برگزار می‌کند.

طلاب خواهر که سطح یک را به پایان رسانده‌اند، با داشتن حداقل ۲ سال فعالیت تبلیغی در عنوان ثبت‌نامی، می‌توانند در دوازدهمین فراخوان مصاحبه مستعدین برتر تبلیغی شرکت نمایند. خواهران طلبه تا ۳۰ مهرماه فرصت دارند، از طریق پورتال طلبگی خود به نشانی https://portal.hozehkh.com/registers اقدام نمایند.

حجت الاسلام دژکام: وجود کاستی ها نباید کار علمی در حوزه را کم رنگ کند

حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس در نشست سالانه هیئت امنای حوزه علمیه خواهران فارس، گفت: کار علم آموزی در حوزه های علمیه در هر شکلی و با هر وضعیتی باید ادامه پیدا کند و مشکلات و کاستی ها نباید موجب شود طلاب درگیر این موضوعات شوند بلکه باید به امور علمی خود مشغول باشند. علمای ما در شرایط معیشتی سختی که داشتند کار عملی خود را تعطیل نکرده و با مشقت های های زیادی این مکتب را حفظ کردند. علیرغم اینکه وضعیت ما مطلوب نیست، اما باید شکرگزار باشیم، چراکه وضعیت حوزه های ما نسبت به علمای گذشته خیلی بهتر است.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه