یهودیان در ایالتهای چرخشی ‌به ترامپ رای می‌دهند یا هریس؟

خبرگزاری دانشجو . ۱۴۰۳/۷/۲۵،‏ ۱۹:۳۸


در بیست روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آراء یهودیان این کشور در ایالت‌های چرخشی مهم بوده و تعیین کننده رئیس جمهور بعدی ایالات متحده خواهد بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری دانشجو، در بیست روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آراء یهودیان این کشور در ایالت‌های چرخشی مهم بوده و تعیین کننده رئیس جمهور بعدی ایالات متحده خواهد بود.

جمعیت یهودیان ایالت چرخشی پنسیلوانیا  ۴۳۴ هزار نفر است که پنجمین ایالت یهوی‌نشین آمریکاست، و حدود ۳/۳ درصد از کل جمعیت این ایالت را شامل می‌شود. در این ایالت همچون اکثر ایالت‌های چرخشی، با وجود اینکه دو سوم از یهودیان این ایالت خود را لیبرال و حامی حزب دموکرات می‌دانند و دموکراسی، حق سقط جنین و اقتصاد را سه اولویت اول در میان معیار‌های انتخاب رئیس جمهور قلمداد می‌کنند و همین معیار‌ها نیز یکی از علت‌های پیروزی بایدن در انتخابات پیشین با اختلاف تنها ۱/۷ درصد (یک ممیز هفت دهم درصد) آرای بیشتر از ترامپ شد؛ اما جنگ اسرائیل در غزه و لبنان می‌تواند بکل نتایج انتخابات در این ایالت را در پنجم نوامبر تغییر دهد.

در ایالت چرخشی جورجیا با ۱۶ رأی الکترال ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ تنها با اختلاف بسیار بسیار ناچیز ۰/۲۳ درصدی (بیست و سه صدم) بازنده شد، تنها با ۱۱،۷۷۹ رأی از رقیب خود جو بایدن عقب افتاد؛ لذا با جمعیت ۱۴۱،۰۰۰ نفری یهودیان ساکن این ایالت که در مجموع ۱/۳ درصد از کل جمعیت این ایالت را در می‌گیرد؛ در صورت شدت گرفتن جنگ خاورمیانه درصد آرای یهودیان ناراضی از دموکرات‌ها بالاتر رفته و به ترامپ متمایل خواهند شد. ناگفته نماند که ایالت جورجیا از جمله ایالت‌هایی است که درجه بالایی از ضد یهودی گری  و ضدیت با صهیونیسم در آن در طول یک سال اخیر بعد از وقایع هفتم اکتبر مشاهده شده است و این احساسات می‌تواند در چرخش رأی یهودیان این ایالت که دو سوم آنان طرفدار حزب دموکرات هستند، تاثیر معناداری گذاشته و آرای آنان را به سمت ترامپ متمایل کند.

در ایالت کارولینای شمالی با ۱۶ رأی الکترال، از معدود ایالت‌های چرخشی است که ترامپ در انتخابات پیشین با اختلاف بسیار اندک و تنها با کسب یک ممیز سی و چهار صدم درصد (۱/۳۴٪) رأی بیشتر برنده شد. در این ایالت با سهم جمعیتی نیم درصدی یهودیان، حدود ۵۰ هزار یهودی ساکن هستند و این ایالت را می‌توان یکی از امید‌های ترامپ برای پیروزی مجدد به شمار آورد.

میشیگان با ۱۵ رأی الکترال، دیگر ایالت چرخشی  است که جمعیت ۱۲۰،۰۰۰ نفری یهودیان ساکن آن حدود ۱ درصد از کل جمعیت این ایالت بوده و از این میان، حدد ۶۰ درصد از رأی دهندگان یهودی دموکرات هستند. این ایالت در انتخابات گذشته با اختلاف بسیار ناچیز ۲/۷۸ درصد رأی بایدن را بر ترامپ ترجیح داد. تصور اینکه در انتخابات روز سه شنبه پنجم نوامبر ۲۰۲۴ بخش اعظم یهودیان این ایالت بایدن را مسبب وقایع هفتم اکتبر ۲۰۲۳ بدانند، بر نتایج انتخابات در این ایالت مهم تاثیر معناداری خواهد داشت.

البته ایالت میشیگان را شاید بتوان از منظر ترکیب جمعیتی، مهمترین ایالت چرخشی در آمریکا دانست. این ایالت پذیرای بزرگ‌ترین جمعیت اعراب مهاجر نه تنها در کل ایالات متحده، بلکه در کل آمریکای شمالی است. بیش از ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت ساکن در این ایالت را اعراب مسلمان خاورمیانه تشکیل می‌دهند و بیشترین میزان جمعیت مسلمان این ایالت در جنوب شرق یعنی در شهر‌های دیترویت و دیربرن ساکن هستند.

اگرچه، مسلمانان این ایالت در انتخابات ریاست جمهوری پیشین، با اجماع ۸۵ درصدی به نفع جو بایدن رأی دادند، اما در انتخابات مقدماتی ۲۰۲۴ این ایالت، از میان ۲۰۰ هزار مسلمان ثبت نام کرده برای شرکت در انتخابات پیش رو، حدود ۱۰۰ هزار مسلمان یعنی نصف رأی دهندگان نسبت به حزب دموکرات اعلام برائت کردند، حال اگر این میزان از جمعیت یکصد هزار نفری رأی دهنده ناراضی از کشتار مردم فلسطین و لبنان توسط اسرائیل، در روز پنجم نوامبر در خانه بمانند و از مشارکت در انتخابات پرهیز کنند و یا اینکه به ترامپ رأی دهند، چالشی بسیار بزرگ برای کاندیدای حزب دموکرات خواهد بود و می‌تواند سرنوشت انتخابات در این ایالت را نیز تغییر دهد.

از دهه ۱۸۸۰ میلادی زمانی که نخستین موج مهاجران عرب وارد ایالت میشیگان شدند تا جنگ دوم خلیج فارس و اشغال کویت توسط عراق در دوم آگوست ۱۹۹۰ و متعاقب آن تشکیل ائتلاف بین المللی جهت اخراج عراق از کویت و شکست عراق در ۲۸ فوریه ۱۹۹۱ و سپس جنگ سوم خلیج فارس ۲۰۰۳-۲۰۱۱ و دیگر جنگ داخلی سوریه که از سال ۲۰۱۱ تاکنون و به مدت ۱۳ سال امواج مهاجرت به این ایالت شدت گرفت تا جایی که امروز ۵۵ درصد از جمعیت یکصد و ده هزار نفری شهر دیربرن بعنوان پرجمعیت‌ترین شهر در ایالت میشیگان را مسلمانان عرب خاورمیانه تشکیل می‌دهد. با شدت گرفتن جنگ در خاورمیانه و نابود شدن غزه و در پی آن لبنان بدست رژیم صهیونیستی، و آواره شدن میلیون‌ها مسلمان دیگر، نارضایتی شدیدی میان ساکنان مسلمان این ایالت ایجاد خواهد کرد و شانس پیروزی هریس در این ایالت را بسیار کمرنگ خواهد نمود.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.