ویترین روزنامه ها/ راهکار «دنیای اقتصاد» برای تامین کسری بودجه/ نگرانی «اعتماد» از وضعیت توليد برق کشور با شروع فصل سرما خبرگزاری بین المللی

شفقنا . ۱۴۰۳/۷/۲۶،‏ ۹:۲۵


شفقنا رسانه_ صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش شفقنا رسانه، «۵ سناریوی جبران کسری» تیتر روزنامه دنیای اقتصاد است که در گزارشی به بررسی مخاطره تورمی گسل منابع و مصارف دولت پرداخت. این روزنامه توضیح داد: «وزیر اقتصاد اعلام کرده است که کسری بودجه در سال جاری به حدود ۸۵۰همت رسیده است. به نظر می رسد که ۵گزینه برای تامین کسری بودجه وجود دارد که البته همه آنها مطلوب نیست. «استقراض از بانک مرکزی»، «انتشار اوراق بدهی»، «استفاده بیشتر از منابع صندوق توسعه ملی»، «افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌های جاری» و «حرکت به سمت اصلاحات انرژی» این ۵سناریو است. در شرایط کنونی راحت‌ترین گزینه استقراض از بانک مرکزی یا استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است که البته مخاطرات تورمی را به همراه خواهد داشت. انتشار اوراق با نرخ‌های کنونی نیز تعهدات دولت را بالا خواهد برد؛ اگرچه گزینه بهتری نسبت به استقراض پولی است. همچنین حرکت به سمت اصلاحات اقتصادی برای تعادل‌بخشی به سند مالی دولت الزامی است. کارشناسان برای ترمیم کسری بودجه سه راهکار «توسعه بازار بدهی و شفاف کردن کسری‌ها»، «پالایش ردیف‌ها و زدودن برنامه مالی دولت از انحرافات» و «تغییر مکانیزم اعطای یارانه به بخش‌های مختلف جامعه» را پیشنهاد می‌دهند.»

«بازگشت اجتناب ناپذیر مازوت» تیتر روزنامه اعتماد است که در گزارشی به وضعیت توليد برق کشور با شروع فصل سرما اشاره کرد. این روزنامه توضیح داد: «نشان مي‌دهد كه به دليل «ارزان بودن» گاز در ايران، نيروگاه‌هاي ايران به خط مقدم توليد برق تبديل شده‌اند و گويا در انحصار ايجاد شده كه صرفه اقتصادي نيروگاه‌ها را وابسته به همين گاز ارزان كرده، خبري از تنوع در سبد توليد برق ايران نيست. آمارها نشان مي‌دهد كه سهم گاز طبيعي از توليد برق در ايران از 35 درصد سال 1364 به حدود 86 درصد در سال 1402 رسيده است. در واقع 93 درصد از رشد توليد برق كشور در چهار دهه اخير بر عهده گاز طبيعي بوده و در حدود 7 درصد باقيمانده توسط فرآورده‌هاي نفتي و انرژي هسته‌اي انجام شده است. انرژي‌هاي تجديدپذير و برقابي نيز در رشد توليد برق ايران نقش ناچيزي داشته‌اند.»

در ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را ببینید….

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه