خاطره بازی با جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران/مطرح‌ترین افراد در دوره‌های قبل چه کسانی بودند؟

خبرگزاری دانشجو . ۱۴۰۳/۷/۲۶،‏ ۱۴:۳۶


شمارش معکوس آغاز چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در حالی آغاز شده که اهمیت این رویداد سینمایی بسیار بالاست و تا به حال بزرگان زیادی در سینمای ایران روی فرش قرمز آن پا گذاشتند.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری دانشجو ، جشنواره فیلم کوتاه تهران، به واسطه برگزاری مستمر بیش از چهار دهه و ایجاد فضایی رقابتی  و بین المللی میان فیلم های کوتاه در چهار حوزه داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی و همچنین اعطای جوایزی ارزشمند و حمایت از هنرمندان و فیلمسازان به عنوان پشتوانه ای برای ادامه دادن مسیر خلق آثار گرانبها، به عنوان برجسته ترین جشنواره فیلم کوتاه ایران و همچنین یکی از مطرح ترین جشنواره های فیلم در آسیا شناخته می‌شود. 
جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، در آغاز از سال 1360 تا 1363 با عنوان (بخش 8 و 16 میلی متری) در جشنواره فیلم فجر برگزار شد و از سال 1365 باتشکیل (انجمن سینمای جوانان ایران) به طور رسمی این جشنواره توسط انجمن برگزار شد و نام آن به جشنواره (سینمای جوان) تغییر یافت.

 با برگزاری سیزدهمین جشنواره سراسری سینمای جوان در سال 1375، جشنواره عنوان بین المللی را نیز از آن خود کرد

از سال 1378 و در شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی سینمای جوان بخش های عکس و فیلمنامه از جشنواره حذف شدند و جشنواره مختص به فیلم شد و نهایتا با شکل گرفتن جشنواره های استانی و منطقه ای سینمای جوان، از سال 1382 نام این جشنواره به (جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران) تغییر یافت. 
ستاره های ماندگار جشنواره تهران  
جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، امروز با شعار (پذیرای جهان خیال انگیز تو) و پس از بیان اهداف بومی گرایی و تنوع طلبی در ژانر در چند دوره اخیر در آستانه دهه پنجم برگزاری خود قرار دارد و در گذران چهار دهه برگزاری ستارگان بسیاری را برای درخشش در آسمان هنر معرفی کرده است. 


جشنواره‌ای که ستاره‌های زیادی روی فرش قرمز آن پا گذاشتند و استعدادهایی که کشف شدند

این جشنواره به عنوان برجسته ترین جشنواره فیلم کوتاه ایران و منطقه، راهی برای درخشش با طعم جهانی، بسیاری از چهره ها و اسامی شناخته شده امروز سینمای ایران بوده است. 

کیانوش عیاری، نویسنده و کارگردان متولد سال 1330 در اهواز، فعالیت سینمایی خود را از چهارمین دوره جشنواره فیلم تهران با ارائه فیلم بلند (تنوره دیو) و فیلم کوتاه (خاکبازان) آغاز کرد و در ادامه با خلق آثار واقع گرایانه به سبک منحصر به فرد خود در سینمای ایران ماندگار شد. از نمومه آثار او میتوان به (روز باشکوه، شبح کژدم، سفره ایرانی و خانه پدری و...) اشاره کرد. 

امیرحسین قهرایی، فیلمساز، کارگردان و بازیگر متولد سال 1332 در اصفهان، در همان دوره اول جشنواره فیلم تهران در بخش فیلم‌های ۱۶ میلی‌متری با فیلم‌کوتاهی به نام (ماجرای رحیم) حضور داشت که آن را به‌صورت مشترک با میترا خامنه‌ای کارگردانی کرده بود. 


قهرایی که چهره‌ای آشنا برای کودکان در دهه ۶۰ بود، در مقطعی نیز به چهره ثابت برنامه‌های دوربین‌مخفی در قاب تلویزیون تبدیل شده بود.  شاخص‌ترین تجربه‌ وی یعنی (چاق و لاغر) هنوز از یادها نرفته است و در سال‌ 1398 با کارگردانی فیلم بلند (بازیوو) بازگشتی جدی به سینما داشت. 


رضا میرکریمی،کارگردان ،تهیه کننده و نویسنده متولد سال 1345 در تهران، فعالیت سینمایی خود را از انجمن سینمای جوان در استان زنجان آغاز کرد.
میرکریمی که حالا به‌واسطه تجربه‌های ماندگاری همچون (زیر نور ماه، خیلی دورخیلی نزدیک و یه حبه قند) کارگردانی محبوب برای منتقدان و سینمادوستان محسوب می‌شود در سال‌های جوانی با کارگردانی فیلم‌کوتاه (یک روز بارانی) در دوره دهم جشنواره تهران حضور داشت.



جلیل سامان،فیلم نامه نویس، تهیه کننده و کارگردان متولد سال 1348 در استان فارس، در سال 1373 و همزمان با دوره یازدهم جشنواره فیلم‌کوتاه تهران، با فیلم (کلید) در بخش فیلم‌های ۸ میلی‌متری حضور پیدا کرد.
جلیل سامان کارگردان سریال کمدی نام آشنای (زیرخاکی) و سه‌گانه سریال‌های (ارمغان تاریکی، پروانه و نفس) بوده هست. او تجربه کارگردانی فیلم بلند سینمایی «وقت بودن» را نیز در کارنامه خود دارد.

شاهد احمدلو،بازیگر، نویسنده، مدرس و کارگردان متولد سال 1353 در تهران، فعالیت سینمایی خود را با کارگردان مشهور ایرانی مسعود کیمیایی آغاز کرد و تجربه همکاری با کارگردانهای بزرگی همچون ساموئل خاچیکیان، ناصر تقوایی و داود میرباقری را نیز در پرونده هنری خود دارد.

احمدلو در مقام کارگردان هم تا به امروز آثاری همچون فیلم سینمایی (چند می‌گیری گریه کنی؟)‌ و یا سریال کمدی نام آشنای (سه‌دونگ، سه‌دونگ) را در کارنامه خود دارد. وی در سال 1376 با کارگردانی فیلم‌کوتاه (عکاسخانه) در پانزدهمین دوره جشنواره فیلم‌کوتاه تهران حضور داشت.

شهرام شاه حسینی، کارگردان متولد سال 1352 در تهران، در سال 1379 با فیلم‌کوتاه (با چراغ‌های خاموش) به هفدهمین دوره جشنواره فیلم‌کوتاه تهران آمد. 
شاه‌حسینی پس از کارگردانی فیلم (خانه دختر) به خلق آثار در سینمای اجتماعی پرداخت و به واسطه کارگردانی سریالهای (می‌خواهم زنده بمانم) و (رهایم کن) یکی از افراد نام آشنا در عرصه سریال‌های خانگی تبدیل شد.  

سامان سالور،کارگردان و فیلمنامه نویس متولد سال 1355 در بروجرد، درسال‌های آغازین ورود به عرصه کارگردانی حرفه‌ای با همراهی برادرش ساسان سالور برای دو فیلم‌کوتاه (این یک سونی است) و (باد گیسوانت را شانه خواهد زد) در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران حضور داشت.

سریال نمایش خانگی (گردن‌زنی) به کارگردانی سالور نیز این روزها در حال پخش است و در سینما نیز فیلم (سه کام حبس) تجربه اخیر وی بود که به فروش خوبی در گیشه نیز دست یافت.  
هومن سیدی،بازیگر و فیلمساز متولد سال 1359 در استان گیلان، در بیست‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌کوتاه (دندان آبی) وپا به عرصه فیلمسازی گذاشت.  

 سیدی امروزه به عنوان یکی از پرطرفدار ترین کارگردان های سینمای ایران تبدیل شده است. وی بعد از انتشار سریال نمایش خانگی (قورباغه)، به تازگی سریال (وحشی) را برای نمایش خانگی در دست ساخت دارد.  هومن سیدی در سینما نیز به پشتوانه فیلم هایی همچون (مغزهای کوچک زنگ‌زده) و (جنگ جهانی سوم)کارگردانی نام آشناست.  

محمد حسین مهدویان، کارگردان، فیلمنامه نویس و مستند ساز متولد سال 1360 در استان مازندران،   با همراهی حبیب والی‌نژاد مستند کوتاه (سلام حزب‌الله) را در دوره بیست‌وسوم جشنواره تهران تجربه کرد  و در ادامه به واسطه اولین سریال خانگی‌اش به چهره‌ای خبرساز تبدیل شد.  مهدویان با حضور مستمر در جشنواره فیلم‌فجر در بازه‌ای ۶ ساله، خود را یک کارگردان جوان و در عین حال پرکار معرفی کرد. (ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز، شیشلیگ، زخم کاری و....) نمونه ای از آثار او هستند.



هنرمندان نام برده شده تنها نمومه هایی از آسمان پر ستاره هنر این مرز و بوم هستند که نام بردن و شمردن تمامی آنها کاری ناممکن است، ادوار مختلف جشنواره فیلم کوتاه نشان داده است که چهره های بزرگی بر روی صحنه و یا پشت صحنه این جشنواره قرار داشته اند تا به جایی که از ابراهیم حاتمی کیا تا داریوش ارجمند در هیئت داوران جشنواره حضور داشته اند و مسیر شروع ستارگان جدید را راهنمایی کرده اند. 

اعتباری جهانی 

این جشنواره امروزه و در دنیای ارتباطات، خلاقیت و خیال پردازی را شعار خود قرار داده تا همچون گذشته ستارگانی این چنین نام آور را به دنیای سینمای ایران و جهان معرفی کند. 
در همین زمینه و در آستانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، آذر پندار دبیر جشنواره خبر از ایجاد بخشی نو برای اولین بار در ایران داد: ما به عنوان اولین جشنواره سینمایی ایرانی بخش هوش مصنوعی و واقعیت مجازی را قرار دادیم و برای اولین بار فیلم‌های ساخته شده با هوش مصنوعی و فناوری واقعیت مجازی را می‌توانید در این رویداد تماشا کنید و برخی از این آثار نیز ایرانی هستند. در بخش هوش مصنوعی 344 فیلم از کشورهای مختلف دریافت کردیم و در این بخش 11 فیلم پذیرفته شده که 3 فیلم ایرانی است و در بخش واقعیت مجازی هم 8 فیلم پذیرفته شده که یک فیلم ایرانی است.

خلق چنین موقعیت و فضاهایی فیلم سازان سراسر جهان را از جمعه به تهران می‌آورد
در چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، بیش از 30 فیلم شرکت کننده در بخش بین الملل، سابقه حضور در رویداد های مهم و بزرگ بین المللی را دارند.  این جشنواره مورد تایید آکادمی اسکار است و برندگان بخش های مختلف به اسکار می روند و در همین دوره فیلم های سرشناس و مشهوری در جهان سینما، در تهران حضور پیدا می‌کنند. 


فیلم های (شعر پایان تابستان) محصول چین و برنده جشنواره فیلم برلین، (بد برای یک لحظه) محصول پرتغال و دارنده دیپلم افتخار جنشواره کن، (گرگ) محصول کانادا و منتخب در جشنواره فیلم تورنتو، (با کمال انسانیت) محصول فرانسه و بهترین فیلم اول جشنواره معتبر کلرمون-فران، که فقط بخشی از آثار شرکت کننده این دوره هستند همگی اینجا در تهران با هم به رقابت می پردازند تا شانس خود را برای جشن گرفتن در تهران امتحان کنند. 


همچنین سیدوحید سیدحسینی دبیر اجرایی چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران ، با اشاره به استقبال گسترده مردم در رزرو بلیت بیان کرد: با وجود گذشت یک روز از فعال شدن سامانه آی تیکت برای عموم مردم استقبال بسیار خوبی صورت گرفته است.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.