تحولات اوکراین استقبال سرد غرب از «طرح پیروزی» زلنسکی

تسنیم . ۱۴۰۳/۷/۲۷،‏ ۱۰:۳۱


تلاش آشکار رئیس‌جمهور اوکراین برای کشاندن ناتو به درگیری با روسیه، انتقاد ترامپ از زلنسکی به‌خاطر مسئولیتش در آغاز درگیری، فهرست تسلیحات ارسالی آلمان برای کی‌یف و تاکید دبیرکل ناتو بر ادامه حمایت از اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  طرح به اصطلاح پیروزی ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در غرب با استقبال سردی روبه‌رو شده است. بندهای این طرح که روز پنجشنبه توسط زلنسکی در دیدار با رهبران اتحادیه اروپا فاش شد، طی 24 ساعت گذشته به یکی از موضوعات اصلی رسانه‌های جهانی تبدیل شده است.

روزنامه "تایمز"در این باره نوشت: مقامات آمریکایی به دلیل نبود راهبرد در «طرح پیروزی» زلنسکی، که دیگر به‌طور علنی اعلام شده، واکنش سردی نشان دادند. در غرب، این طرح به‌عنوان تکرار درخواست‌های قبلی کی‌یف برای ارسال تسلیحات و اجازه انجام حملات در عمق خاک روسیه تلقی شده است.

به نوشته روزنامه "واشنگتن پست"، سیاست داخلی آمریکا و انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، که در نوامبر برگزار خواهد شد، بر اوضاع پیرامون بحران اوکراین تأثیر گذاشته است. در دسامبر 2022، زلنسکی در کنگره آمریکا به‌عنوان «قهرمان» مورد استقبال قرار گرفت، اما بعید است که او در شرایط کنونی هم همان استقبال پرشور را تجربه کند.

روزنامه "نیویورک تایمز"یادآور شد، به گفته کارشناسان، سخنرانی زلنسکی و ارائه این طرح بیشتر با هدف آرام کردن جامعه اوکراین و متحد کردن آن‌ها حول این ایده بود که کی‌یف هنوز می‌تواند جریان جنگ را تغییر دهد. این در حالی است که ارتش روسیه به پیشروی خود ادامه می‌دهد و کی‌یف مجبور به عقب‌نشینی از مواضع خود شده است.

"خبرگزاری آسوشیتدپرس" به این واقعیت اشاره کرد که تاکنون هیچ‌یک از شرکای کی‌یف از طرح زلنسکی حمایت نکرده‌اند. به نوشته این آژانس خبری، ارتش روسیه به‌آرامی و پیوسته پیشروی می‌کند و کی‌یف را به سمت درخواست حمایت گسترده‌تر از شرکای غربی سوق می‌دهد. اما درگیری‌های شعله‌ور در خاورمیانه توجه بیشتری از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا به خود جلب کرده است. باوجود تلاش‌های زلنسکی برای جلب تأیید شرکای غربی، تاکنون هیچ‌کس به‌طور علنی از این طرح حمایت نکرده است.

پس از اعلام طرح، زلنسکی با جو بایدن، همتای آمریکایی خود، تماس تلفنی برقرار کرد. کارین ژان-پیر، سخنگوی کاخ سفید، در پاسخ به سؤالی درباره «طرح پیروزی» اوکراین، گفت: «این طرح آن‌ها است و بگذارید خودشان در مورد آن صحبت کنند.» 

رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی خود در نشست شورای اروپا بندهای «طرح پیروزی» خود را چنین تشریح کرد: به گفته زلنسکی، در بند نخست این طرح یادآوری شده، اوکراین «یک ملت دموکراتیک» است که توانسته ثابت کند قادر به دفاع از منطقه یورو-آتلانتیک است. زلنسکی تأکید کرد که پیوستن کی‌یف به ناتو مواضع دیپلماتیک این کشور با این ائتلاف را تقویت خواهد کرد.

علاوه بر این، زلنسکی در بند دوم طرح خود بر ضرورت انجام عملیات نظامی در خاک روسیه تأکید کرد تا در میان شهروندان روس نفرت نسبت به حکومت این کشور ایجاد شود.

در بند سوم، به گفته زلنسکی، پیشنهاد شده است که در خاک اوکراین «بسته بازدارنده» مستقر شود که یا روسیه را به مشارکت در مذاکرات صلح وادار کند یا به کی‌یف اجازه دهد تأسیسات نظامی روسیه را نابود کند.

در بند چهارم زلنسکی ادعا کرد که روسیه قصد دارد منابعی همچون تیتانیوم، اورانیوم، لیتیوم و سایر منابع اوکراین را که ارزش آن‌ها تریلیون‌ها دلار است، تصاحب کند.

در بند پنجم این طرح آمده است که اوکراین پس از پایان جنگ، دارای تعداد زیادی نظامی با تجربه‌ جنگ مدرن خواهد بود. بر این اساس، زلنسکی پیشنهاد داد برخی از نیروهای نظامی آمریکا در خارج از کشور با سربازان اوکراینی جایگزین شوند. او افزود که برای تحقق این امر، اوکراین باید در درگیری با روسیه پیروز شود.

زلنسکی در معرفی این طرح به رهبران اتحادیه اروپا گفت: «روسیه تا زمانی که متوجه نشود که نمی‌تواند با زور به اهداف خود دست یابد، پای میز مذاکره نخواهد نشست. این همان طرحی است که به آن نیاز داریم. ما باید شرایط پایان این درگیری را فراهم کنیم.»

او همچنین افزود که هدف این طرح تقویت کل جامعه یورو-آتلانتیک است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و شصت و هشتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

کرملین: هدف طرح زلنسکی، کشاندن ناتو به درگیری اوکراین است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شب گذشته اعلام کرد که هدف اصلی طرح به اصطلاح صلح ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، درگیر کردن ناتو در مناقشه است. 

پسکوف در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد: «اساس طرح او این است که زلنسکی می‌خواهد مشارکت مستقیم ناتو در درگیری اوکراین را رسمی کند. او به‌نوعی می‌گوید: "شما قبلاً به‌طور غیررسمی در این درگیری شرکت داشتید، اما حالا بیایید این مشارکت را رسمی کرده و ناتو را وارد میدان کنید."»

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه افزود که اقدامات زلنسکی در وضعیت کنونی «کوته‌نظرانه و بی‌پروا» است و چنین طرحی می‌تواند شرایط را به مرز رویارویی مستقیم بین روسیه و ناتو بکشاند. به گفته پسکوف، این وضع ممکن است پیامدهای بسیار خطرناکی به همراه داشته باشد.

سخنگوی کرملین همچنین گفت: «واکنش کشورهای اروپایی و حتی ناتو نشان می‌دهد که آن‌ها از چنین پیشنهادات بی‌منطق و صریحاً نادرستی رضایت ندارند.»

زلنسکی از ناتو خواست تا نیروهای جدید برای ارتش اوکراین آماده کنند

زلنسکی عصر روز گذشته در کنفرانس خبری مشترک با مارک روته، دبیرکل ناتو، از کشورهای عضو ناتو خواست که تیپ‌هایی برای جایگزینی نیروهای خسته اوکراینی آماده کنند. او گفت: «پیام ما به همه کشورها این است: تیپ‌های جدید آماده کنید، این تیپ‌ها می‌توانند به‌عنوان نیروهای ذخیره عمل کنند و جایگزین سربازان ما در میدان نبرد شوند که دیگر از جنگیدن خسته شده‌اند.»

زلنسکی روز چهارشنبه، «طرح صلح» خود را در پارلمان اعلای اوکراین (رادای عالی) ارائه کرد. این طرح شامل پنج بند است که از جمله آن‌ها درخواست پیوستن فوری اوکراین به ناتو است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، معتقد است که طرح زلنسکی در واقع مجموعه‌ای از شعارهای بی‌ربط است که هدفش سوق دادن ناتو به درگیری مستقیم با روسیه است.

زلنسکی در دیدار با ترامپ، خواستار دست‌یابی به سلاح هسته‌ای شد

زلنسکی در جریان سفر اخیر خود به ایالات متحده، در دیدار با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به این مسئله اشاره کرد که اوکراین یا باید برای پیروزی در جنگ به سلاح هسته‌ای دست یابد یا به عضویت ناتو درآید.

زلنسکی روز گذشته در سخنرانی خود در نشست شورای اروپا در بروکسل اعتراف کرد: «من در دیدار با ترامپ به او گفتم: "ما فقط دو راه داریم: یا اوکراین باید سلاح هسته‌ای داشته باشد و این برای ما نقش بازدارنده خواهد داشت، یا باید به یک اتحاد نظامی بپیوندیم."»

او همچنین تأکید کرد که در این گفتگو بر ضرورت پیوستن اوکراین به ناتو و ناکامی «یادداشت بوداپست» در تأمین امنیت اوکراین پس از دست کشیدن از سلاح‌های هسته‌ای تأکید کرده است.

زلنسکی گفت: «در حالی که کشورهای ناتو در این جنگ شرکت ندارند، شهروندان آن‌ها همچنان زنده هستند. به همین دلیل است که ما به‌جای سلاح هسته‌ای، ناتو را انتخاب می‌کنیم. فکر می‌کنم ترامپ حرف‌های مرا شنید، چرا که دلایل مرا منصفانه دانست.»

ترامپ زلنسکی را به آغاز درگیری اوکراین متهم کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آینده، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، شخصاً مسئول آغاز درگیری نظامی در اوکراین است.

ترامپ در مصاحبه با پادکست PBD گفت: «زلنسکی هرگز نباید اجازه می‌داد که این درگیری آغاز شود.» با این حال، او افزود که این حرف به معنای آن نیست که قصد کمک به اوکراین را ندارد.

وی افزود: «زلنسکی یکی از بزرگترین فروشندگانی است که من تاکنون دیده‌ام. هر بار که او ظاهر می‌شود، 100 میلیارد دلار به او می‌دهیم. چه کسی در تاریخ چنین کمک مالی را دریافت کرده است؟»

همچنین ترامپ در همان روز گفت که قصد دارد پیش از آغاز احتمالی دوره ریاست‌جمهوری‌اش، به این درگیری پایان دهد، اما جزئیاتی از نحوه حل‌وفصل بحران ارائه نکرد. 

او تأکید کرد: «من روابط بین روسیه و اوکراین را به محض اینکه رئیس‌جمهور شوم، حل خواهم کرد. برای حل این مسئله، اقتدار و به رسمیت شناختن لازم است. به محض اینکه رئیس‌جمهور شوم، این مشکل را حل خواهم کرد.»

رئیس جمهور سابق آمریکا با اشاره به روابط خوب خود با رهبران روسیه و اوکراین یادآور شد که در تاریخ 27 سپتامبر با زلنسکی دیدار کرده است. مجری پادکست نیز اشاره کرد که ترامپ هنگام ایستادن در کنار زلنسکی شاد به نظر نمی‌رسید، اما ترامپ از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد.

آلمان موشک‌های هدایت‌شونده و هزاران پهپاد به اوکراین ارسال می‌کند

دولت فدرال آلمان روز پنج‌شنبه، فهرست تسلیحاتی جدیدی را که به اوکراین تحویل داده شده، به‌روزرسانی کرد. این فهرست شامل دو سامانه پدافند هوایی، هشت تانک لئوپارد و 20 خودروی زرهی پیاده‌نظام ماردر است. همچنین در حال آماده‌سازی برای ارسال موشک‌های هدایت‌شونده AIM-9L و هزاران پهپاد به اوکراین است.

طبق فهرست کمک‌های نظامی منتشر شده در وب‌سایت دولت آلمان، این بسته انواع تجهیزات و تسلیحات نظامی است.

پیش‌تر، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، از ارائه یک بسته کمک نظامی به ارزش 600 میلیون یورو به اوکراین خبر داده بود.

اجاره هلند به اوکراین در استفاده از جنگنده‌های F-16 برای حمله به روسیه

روبان برکلمنس، وزیر دفاع هلند، روز گذشته در نشست وزیران دفاع ناتو اعلام کرد که این کشور به اوکراین اجازه داده است تا از جنگنده‌های F-16 برای حملات به اهداف نظامی در خاک روسیه استفاده کند. این نشست به‌طور زنده از وب‌سایت رسمی ناتو پخش شد.

وزیر دفاع هلند یادآور شد که نیروهای مسلح اوکراین هم‌اکنون اولین سری از این جنگنده‌ها را در حریم هوایی خود به کار گرفته‌اند. او همچنین تأکید کرد که هلند همواره بر لزوم رعایت قوانین بین‌المللی از سوی اوکراین تأکید داشته است.

برکلمنس افزود: «حقوق بین‌الملل در مرزها یا در فاصله 100 کیلومتری متوقف نمی‌شود.»

پیش‌تر وزیر دفاع هلند اعلام کرده بود که این کشور تاکنون حدود 10.4 میلیارد یورو برای حمایت نظامی از اوکراین تخصیص داده است.

لوکاشنکو: بلاروس باید در حل‌وفصل بحران اوکراین مشارکت داشته باشد

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، اعلام کرد که کشورش باید در روند حل‌وفصل مناقشه اوکراین مشارکت داشته باشد، اما غرب مانع از این امر می‌شود.

رئیس‌جمهور بلاروس گفت که همواره تأکید کرده است که مینسک باید در مذاکرات اوکراین حضور داشته باشد و افزود که این بحران به کشور او نیز مربوط است. او گفت: «من نمی‌خواهم مسائل مربوط به ما در پشت درهای بسته و بدون حضور ما حل شود.»

لوکاشنکو یادآور شد که غرب با ایجاد موانع و نقشه‌هایی سعی دارد از مشارکت بلاروس در این روند جلوگیری کند. او همچنین تأکید کرد که از منافع کشورش دفاع خواهد کرد. او افزود: «آن‌ها ممکن است تصمیماتی بگیرند که مجبور شویم فردا نیمی از خاک کشورمان را واگذار کنیم.»

اوربان: «طرح پیروزی» زلنسکی باعث وحشت می‌شود

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، ابراز عقیده کرد که «طرح پیروزی» ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، باعث وحشت می‌شود. اوربان در صفحه فیسبوک خود نوشت: «زلنسکی طرح پیروزی خود را ارائه کرده است. از آنچه او در پارلمان اوکراین مطرح کرد، وحشت به دل می‌افتد.»

اوربان همچنین اشاره کرد که اتحادیه اروپا با راهبردی «ضعیف سازمان‌یافته، ضعیف اجراشده و نادرست محاسبه‌شده» وارد این درگیری شده است. او تأکید کرد که اکنون زمان آن فرا رسیده که از راهبرد نظامی به راهبرد صلح تغییر مسیر داده شود.

نخست‌وزیر مجارستان اعلام کرد که قصد دارد از اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، بخواهد تا هرچه سریع‌تر به نمایندگی از اتحادیه اروپا مذاکراتی با روسیه برای حل‌وفصل مناقشه اوکراین آغاز کنند.

دبیرکل ناتو به سوالی درباره زمان پیوستن اوکراین به ناتو پاسخ نداد

مارک روته، دبیرکل ناتو، روز پنج‌شنبه نتوانست به سوالی درباره زمان دقیق پیوستن اوکراین به ائتلاف آتلانتیک شمالی پاسخ دهد.

او در نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو یادآور شد: «سوال این است که اوکراین چه زمانی به‌طور دقیق عضو این ائتلاف خواهد شد – اما در حال حاضر نمی‌توانم به این پرسش پاسخ دهم. ما در حال حاضر به‌طور فعال در تمام زمینه‌ها کار می‌کنیم تا اوکراین را به عضویت ناتو درآوریم.»

روته همچنین از حمایت ایالات متحده از اوکراین قدردانی کرد و به بسته 500 میلیون دلاری کمک نظامی آمریکا برای سامانه‌های پدافند هوایی و دیگر کمک‌ها به کی‌یف اشاره کرد. او از نقش برلین نیز در حمایت از اوکراین تقدیر کرد و گفت: «من از اقدام روز گذشته آمریکا استقبال می‌کنم. آن‌ها به‌وضوح 500 میلیون دلار برای پدافند هوایی و سایر کمک‌ها تخصیص داده‌اند. بسته 100 میلیارد یورویی که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، اختصاص داد نیز نقطه عطفی در تاریخ آلمان است و به نظر من، آن‌ها باز هم این کار را انجام خواهند داد.»

دبیرکل ناتو تأکید کرد که کشورهای عضو این ائتلاف به حمایت از اوکراین ادامه خواهند داد و این پیام روشنی از طرف ناتو به روسیه است. او گفت: «ما تا هر زمانی که لازم باشد از اوکراین حمایت خواهیم کرد...ولادیمیر زلنسکی می‌تواند روی کمک‌های مداوم ما حساب کند.»

روته در پاسخ به سوالی درباره نوع رابطه ناتو با روسیه، گفت که رویکرد جدید بروکسل در قبال برخورد با روسیه در حال شکل‌گیری است. با این حال، او تأکید کرد که حضور روسیه در نشست‌های آینده ناتو، چه در آینده نزدیک و چه دور، برای او قابل تصور نیست.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.