«طوبی» مردم را دوباره به تلویزیون برگرداند/ الهام بود تا اقتباس

مهر نیوز . ۱۴۰۳/۷/۲۷،‏ ۱۱:۲۸


نویسنده سریال «طوبی» مهم‌ترین موفقیت این سریال را جذب مخاطب و نشاندن آنها پای تلویزیون دانست.

سیدحسین امیرجهانی نویسنده «طوبی» درباره این سریال که به تازگی پخش آن از شبکه یک سیما پایان یافته است به خبرنگار مهر بیان کرد: این سریال شاید دهمین اثری باشد که نویسنگی آن را برعهده داشته‌ام اما بدون اغراق هیچ کدام از آثارم به اندازه سریال «طوبی» مورد توجه مخاطب قرار نگرفت و بازخورد نداشت. البته سریالی مثل «نجلا» یا «پدر» پرمخاطب بودند اما «طوبی» درست زمانی پخش شد که بخشی از جامعه با تلویزیون قهر کرده بودند.

وی با تاکید بر اینکه «طوبی» توانست مردم را دوباره به پای تلویزیون بکشاند، اظهار کرد: از آن مهم‌تر «طوبی» توانست خانواده‌ها را در کنار هم پای تلویزیون بنشاند. در واقع دستاورد بزرگ «طوبی» این است که بعد از مدت ها باعث شد خانواده‌ها دسته‌جمعی به تماشای تلویزیون بنشینند که من معتقدم این اتفاق لطف امام حسین(ع) به ما بوده است.

این فیلمنامه‌نویس در پاسخ به اینکه ابتدا کتاب را انتخاب کرده یا فضای داستان او را جذب کرده است، گفت: کتاب «اربعین طوبی» به سفارش سیما فیلم بود، ولی از همان ابتدا که آن را خواندم برایم جذابیت داشت. در نهایت با تلفیق کتاب و داستانی که من در ذهن داشتم به قصه کنونی رسیدیم.

وی در ادامه تاکید کرد: ادبیات داستانی در حوزه اربعین کمتر مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که ظرفیت زیادی در این حوزه وجود دارد. این کتاب به من این ظرفیت را داد که به عراق سفر کنم و قصه‌های دیگری را که برای مخاطب جذاب است بشنوم و وارد قصه ام کنم. این الهام از کتاب و اتفاقی که از این طریق رخ داد، برای من جذاب بود. کتاب به من اجازه داد نگاه جدیدی به جنگ و روابط ۲ کشور ایران و عراق را وارد قصه کنم.

امیرجهانی در پاسخ به اینکه چقدر فیلمنامه سریال «طوبی» اقتباسی محسوب می شود؟ توضیح داد: بین کتاب و قصه سریال شاید ۱۰ درصد تشابه وجود داشته باشد در نتیجه سریال بیشتر از اقتباس، الهامی از کتاب «اربعین طوبی» است. پیشنهاد می‌کنم مخاطبان کتاب را هم بخوانند چون کتاب و سریال ۲ فضای مختلف دارند و با توجه به اقتضائات تلویزیون در فیلمنامه مجبور شدیم در مواردی از کتاب فاصله بگیریم هرچند خوشحالم که این سریال باعث فروش کتاب شد.

این فیلمنامه‌نویس در پاسخ به اینکه اقتباس فیلم‌ها و سریال‌ها از کتاب‌های داستانی چقدر می‌تواند در جذب مخاطب موثر باشد؟ بیان کرد: اصل اقتباس خوب است ولی این‌گونه نیست که بتوان از هر کتابی اقتباس کرد. کتاب باید ظرفیت تبدیل شدن به درام را داشته باشد. البته همان‌قدر که گفته می‌شود در حوزه فیلمنامه ضعف وجود دارد در حوزه داستان هم ضعف داریم. به ندرت می‌توان آثاری را پیدا کرد که بتوان از آن ها به طور کامل اقتباس کرد.

نویسنده سریال «طوبی» یادآور شد: جامعه ما برعکس دنیاست، در دنیا فیلم‌نامه‌ها براساس کتاب‌های پرفروش و پرمخاطب ساخته می‌شوند در واقع کتاب برای سریال آورده دارد ولی در کشور ما ابتدا براساس یک کتاب، فیلم یا سریال ساخته می‌شود بعد مردم به سراغ خواندن آن کتاب می‌روند، این ضعف متاسفانه وجود دارد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه کتاب‌های خوبی برای اقتباس وجود دارند، گفت: این کتاب‌ها حداقل این امکان را می‌دهند که قصه ابتدایی داستان را در ذهن نویسنده شکل دهند و به قول معروف قلاب اولیه را درست در ذهن مخاطب گیر بیندازند. مشکل ما بیشتر این است که داستان‌های ما در فیلمسازی شروع خوبی ندارد در حالی که می‌توان با انتخاب یک کتاب خوب، آثار جذاب و پرمخاطبی تولید کرد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.