۲میلیون تن پرتقال مازندران در راه بازار داخلی و صادراتی

رکنا . ۱۴۰۳/۷/۲۸،‏ ۱:۰۱


رکنا: حل مشکل بازار عرضه برای مرکبات مازندران نه تنها مهم ترین خواسته باغداران، بلکه از مطالبات مردم و وعده هایی است که علاوه بر مسوولان اجرایی، نمایندگان مجلس هم در دوره های مختلف مطرح کرده اند.

به گزارش رکنا از مازندران؛ بررسی آماری از تولید و مازاد بر مصرف انواع مرکبات مازندران برای ارسال به خارج از استان و صادرات به کشورهای هدف نشان می دهد که تا کنون از مجموع محصول ۱۷هزار هکتار باغ نارنگی استان حدود ۹ هزار تن آن به خارج از کشور صادر شد و از تولید بیش از ۲میلیون تن پرتقال در راه بازار ۵۰۰ هزار تن برای صادرات خارج از کشور برنامه ریزی شده است.

بر اساس این گزارش؛ تلاش برای رفع مشکلات صادرات مرکبات مازندران دست کم از یک دهه پیش به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و به مرور زمان با پیگیری های رسانه ای و تلاش مسوولان یکی پس از دیگری رفع شد تا مهم ترین بخش کشاورزی استان با صادرات بخش عمده ای از تولیداتش از بی سامانی در فصل برداشت خلاصی یابد.

حل مشکل بازار عرضه برای مرکبات مازندران نه تنها مهم ترین خواسته باغداران، بلکه از مطالبات مردم و وعده هایی است که علاوه بر مسوولان اجرایی، نمایندگان مجلس هم در دوره های مختلف مطرح کرده اند.

رییس اتاق بازرگانی مازندران با بیان این که امروز باید از شرایط سنتی صادرات کالا دست برداریم، ادامه داد : تحقق صادرات مطلوب مرکبات رعایت الزامات کشور مقصد را می‌طلبد، موضوعی که علاوه بر صادر کنندگان بایدبه این موضوع توجه کنند، همه مسوولان به خصوص ناظران باید اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی با ذکر این نکته که مرکبات مازندران دربین همه تولید کنندگان مرکبات دنیا طرفدار خاص و همواره بازار پسندی فوق العاده ای دارد، ادامه داد :‌ امروز باغداران مرکبات استان با توجه به تولید مازاد بر مصرف داخلی نیاز به حمایت مسوولان دارند، اگر این حمایت عملیاتی نشود کشاورزی باغداری استان با چالش حفظ زمین مواجه خواهد شد.

بابک مومنی با بیان این که ۸۰ درصد مرکبات مازندران تازه خوری انجام می شود، افزود: طی سال های اخیر با فنی شدن باغداری حتی بین خرده مالکان، ذخیره سازی فنی مرکبات با هدف تعادل درعرضه بیشتر شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که اکنون مرکبات مازندران تا خرداد ماه سال آینده به صورت فنی ذخیره سازی می شود، ادامه داد:‌ با توجه به پیش بینی های تولید، هدف گذاری صادرات پرتقال امسال ۵۰۰ هزار تن است.

وی به اهمیت تامین تسهیلات سرمایه در گردش پنج هزار میلیارد ریالی برای تحریک بازار مرکبات مازندران اشاره کرد و گفت: صندوق حمایت کشاورزی، شرکت های تعاون روستایی، اتحادیه باغداری و سورتینگ داران آماده خرید انواع مرکبات از سر باغ هستند.

وی با بیان اینکه محصولات مرکبات مازندران در حالی در آستانه ورود به بازار است که دغدغه‌های باغداران از بازار بسیار جدی است، ادامه داد:در سال زراعی جاری باغداری مازندران با طغیان مگس میوه به دلیل تغییرات اقلیمی مواجه شدند که خوشبختانه با ترویج به موقع و همکاری باغداران این آفت تحت کنترل است.

برداشت مرکبات مازندران با ارقام زودرس از سطح پنج هزار هکتار نارنگی اواخر شهریور آغاز شد و اکنون باغداران در حال برداشت دیگر ارقام نارنگی ها در سطح حدود ۱۱ هزار هکتار هستند.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هشت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

مازندران / مسعود پاشنا

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.