عراقچی در هشتمین مقصد دیپلماسی «مهار جنگ»

فردا نیوز . ۱۴۰۳/۷/۲۸،‏ ۷:۵۲


وزیر خارجه از گفت‌وگوی صریح، مستقیم و جدی با رئیس‌جمهور مصر و رایزنی با ترکیه برای متوقف کردن رژیم صهیونیستی خبر داد.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه بعد از گفتگو‌های «صریح، مستقیم و جدی» با رئیس‌جمهور مصر در قاهره، به آنکارا رفت تا در اجلاس وزرای خارجه سازوکار همکاری منطقه‌ای قفقاز موسوم به ۳+۳ در استانبول شرکت کند. عراقچی ظرف دو هفته اخیر این نکته را روشن کرده که هدف دیپلماسی او از عربستان و عمان و قطر تا عراق و سوریه و اردن و از آنجا تا مصر و حالا هم ترکیه به عنوان هشتمین کشور، تبادل‌نظر برای مهار وضعیت پرتنش منطقه است. گفته می‌شود عراقچی در مصر، پیامی صریح به صهیونیست‌ها منتقل کرده مبنی بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر اقدامی علیه خود را با حمله‌ای بی‌سابقه و کوبنده خواهد داد.»

به گزارش «جوان»، تقریباً تمام رهبرانی که طی یک هفته اخیر با وزیر امور خارجه ایران ملاقات کرده‌اند، بعد از این ملاقات‌های‌شان، از لزوم مهار تنش‌ها برای اجتناب از یک جنگ فراگیر صحبت می‌کنند، چیزی که از یک وضعیت در آستانه انفجار خبر می‌دهد که تهران می‌کوشد از طریق دیپلماسی آن را مهار کند: «خواهان جنگ نیستیم»، ولی در عین حال، این را هم آشکارا گوشزد می‌کند که «کاملاً برای یک وضعیت جنگی آمادگی داریم، از جنگ نمی‌ترسیم.» عباس عراقچی روز پنج‌شنبه به عنوان هفتمین ایستگاه سفر خاورمیانه‌ای خود بعد از سفر به لبنان، سوریه، عربستان سعودی، قطر، عراق و عمان، به مصر رفت و بعد از ملاقات با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، گفت که صحبت‌هایش «با آقای السیسی بسیار صریح و مستقیم در خصوص اوضاع منطقه بود.» السیسی، رئیس‌جمهور مصر نیز جملاتی مانند جملات بقیه رهبران منطقه به زبان آورد: «تأکید ما مخالفت با توسعه دامنه درگیری و ضرورت توقف تشدید تنش به منظور جلوگیری از کشیده شدن به سمت جنگ فراگیر منطقه‌ای است.» گفته می‌شود عراقچی در سفر به مصر، پیامی را هم از طریق مصری‌ها که با طرف اسرائیلی در تماس هستند، به رژیم صهیونیستی ارسال کرده است: «جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر اقدامی علیه خود را با حمله‌ای بی‌سابقه و کوبنده خواهد داد.» البته عراقچی و مقام‌های ایرانی طی سه هفته بعد از عملیات موشکی یکم اکتبر، عزم خود را برای «پاسخی محکم‌تر» از قبل در موضع‌گیری‌های خود بیان کرده‌اند، ولی احتمالاً انتقال این پیام از طریق مصر که واسطه بین جریان مقاومت با رژیم صهیونیستی است، حائز اهمیت کلیدی است. اهمیت سفر عراقچی به خصوص از این جهت بود که السیسی کمی پیش از ورود وزیر امور خارجه ایران به قاهره، حسن رشاد را به عنوان جایگزین حسن کامل به عنوان رئیس جدید اطلاعات معرفی کرد که واسطه مذاکرات آتش‌بس با رژیم صهیونیستی بوده است. 

 آنکارا: ایران حق دفاع دارد

عراقچی از مصر به ترکیه اآمد تا در سازوکار همکاری منطقه‌ای قفقاز موسوم به ۳+۳ در استانبول شرکت کند، ولی این نشست در فضای رایزنی‌های ایران با همسایگان خود، در حاشیه قرار گرفت. هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه گفت پیش از ورود عراقچی به کشورش در گفتگو با روزنامه ترکیه‌ای دنیا‌ها هشدار داد که ترکیه و منطقه باید برای جنگ احتمالی بین اسرائیل و ایران آماده باشند، زیرا احتمال درگرفتن آن «بسیار زیاد» است. فیدان البته گفت که کاملاً مخالف چنین جنگی است، و اینکه آنکارا از «هر گونه درگیری با ایران که به جنگ تبدیل شود» حمایت نمی‌کند، ولی این را هم خاطرنشان کرد که ایران حق دارد در صورت درگیری احتمالی با اسرائیل از خود دفاع کند و تأکید کرد: «البته این حق آنهاست.» عراقچی در بدو ورود به ترکیه گفت با توجه به وضعیتی که در منطقه وجود دارد و تهاجمات رژیم صهیونیستی و شرایط خطرناک منطقه، سفر‌هایی به منطقه داشتم در دور اخیر نیز پس از اردن و مصر اکنون به ترکیه آمده‌ام. او گفت: «اکنون درک مشترکی نسبت به خطر درگیری‌ها در غزه و لبنان و وضعیت آوارگان و احتمال گسترش جنگ وجود دارد.» او گفت باید مراقبت کنیم موضوعات منطقه‌ای به طریق مسالمت‌آمیز حل و فصل شود.

 تهران: رژیم صهیونیستی «تهدید قریب‌الوقوع» است

معاون وزیر امور خارجه روسیه به تل‌آویو درباره تعرض به تأسیسات هسته‌ای ایران هشدار داد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی ریابکوف روز پنج‌شنبه هشدار داد که به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله نکند، چرا که پیامد چنین اقدامی فاجعه‌بار خواهد بود. وی گفت: ما بار‌ها هشدار داده و همچنان [به اسرائیل]هشدار و اخطار می‌دهیم که حتی به صورت فرضی حمله به تأسیسات و زیرساخت‌های هسته‌ای [ایران]را مدنظر قرار ندهد. وی افزود: این اقدام یک تحول فاجعه‌بار و رد کامل اصول موجود در حوزه امنیت هسته‌ای خواهد بود. معاون وزیر امور خارجه روسیه به خبرنگاران گفت که روسیه بدون توجه به تنش‌ها در خاورمیانه به طور مداوم با ایران در تماس است. ریابکوف ادامه داد: این تماس‌ها به نوسانات سیاسی و میزان تنش در منطقه - که اکنون بسیار بالاست و باعث نگرانی شدید شده- وابسته نیستند. وی افزود: تبادل ارزیابی‌ها و رویکرد‌ها در مسیر‌های مختلف وجود دارد. هدف تلاش‌های ما، مانند هر شرایطی که خطر تشدید تنش وجود دارد، یافتن راه‌حلی است که این خطر را کاهش داده و در نهایت فرآیند‌های مربوط را به سمت یک راه‌حل سیاسی سوق دهد. نماینده ایران در سازمان ملل نیز روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل و پاسکال کریستین، رئیس شورای امنیت با رد اتهامات بی‌اساس رژیم اسرائیل علیه تهران با بیان اینکه «رژیم اسرائیل تهدیدی جدی و قریب‌الوقوع برای صلح و امنیت بین‌المللی است»، اعلام کرد: جامعه بین‌الملل به ویژه شورای امنیت باید این رژیم را پاسخگو کند. امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نوشت: رژیم اسرائیل تهدیدی جدی و قریب‌الوقوع برای صلح و امنیت بین‌المللی است. اقدامات تروریستی و تجاوزات مداوم آن کل منطقه را به سمت آستانه جنگ سوق می‌دهد. شورای امنیت نمی‌تواند در برابر این جنایات سکوت اختیار کند. وی ادامه داد: «حمایت ایران از گروه‌های مقاومت کاملاً مشروع و مطابق با حقوق بین‌الملل است. گروه‌های مقاومت درگیر مبارزه‌ای قانونی علیه اشغالگری وحشیانه و تجاوز مداوم رژیم اسرائیل هستند. تا زمانی که رژیم اسرائیل به اشغال غیرقانونی و تجاوزات خشونت‌آمیز خود ادامه دهد، مقاومت ادامه خواهد داشت و ایران به حمایت از گروه‌های مقاومتی که از سرزمین و مردم خود در برابر اشغال و تجاوز دفاع می‌کنند، ادامه خواهد داد.»

روزنامه جوان

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه