پوتین ظرفیت میانجیگیری بین ایران و رژیم صهیونیستی را دارد؟

پرسون . ۱۴۰۳/۷/۲۸،‏ ۸:۳۸


پوتین می‌گوید: ما با اسرائیل در تماس هستیم. با ایران هم در تماسیم. روابط مبنی بر اعتماد داریم. می خواهیم این تبادل ضربات نظامی میان دو طرف متوقف شود.

به گزارش سایت خبری پرسون، پوتین می‌گوید که آماده است تا بین ایران و اسرائیل میانجیگری کند؟ اما چقدر می‌توان روی روسیه حساب کرد؟!

درگیری و تنش‌ها منطقه‌ای از وقتی اوج گرفت که رژیم صهیونیستی در تهران اسماعیل هنیه را ترور کرد. با وجود خویشتنداری ایران و پذیرش وعده‌هایی که طرف غربی برای برقراری آتش‌بس داده‌ بودند؛ دست به ترور سیدحسن نصرالله در لبان هم زد! این اقدام اما چیزی نبود که با سکوت ایران همراه باشد ، از همین رو دیدیم که تهران 180 موشک بالستیک خودش را راهی تل‌آویو کرد. از آن هنگام تا حالا بیش از دو هفته گذشته و در این مدت جنگ در منطقه اوج گرفته است. رژیم صهیونیستی اگرچه هنوز به ایران حمله نکرده و صرفا خط و نشان می‌کشد، حملات بسیاری را در لبنان و غزه انجام داده است. ترور یحیی سنوار جانشین اسماعیل هنیه، آخرین مورد از جنایات اسرائیلی‌ها است.

در این بین غربی‌ها طرف اسرائیل را گرفته‌اند. تکلیف آمریکا که حتی سامانه تاد را هم در سرزمین‌های اشغالی مستقر کرده ، روشن است. اتحادیه اروپا ه دست کمی ندارد شاهدش اینکه از یک طرف ادعای ارسال موشک‌های ایران به روسیه را مطرح کرده و هواپیمایی‌ها ایران را تحریم کردند، این کم بود؛ با شورای همکاری خلیج فارس همراه شده علیه جزایر سه‌گانه ایران ادعا کرده‌اند!

مقامات کشورمان اما در این شرایط از یک سو برای هر سناریوی آماده شده و بارها تاکید کرده‌اند که اگر حمله‌ای به ایران صورت بگیرد، پاسخ کوبنده‌تر خواهند داد. از طرف دیگر تاکید کرده‌اند که ما جنگ طلب نیستیم و صرفا در مقام دفاع برخواهیم آمد. از این رو شاهد تلاش‌های دیپلماتیک دولت که مصداق آن سفرهای منطقه‌ای عباس عراقچی است، هستیم.

در چنین شرایطی اما نقش دوستان ایران چیست؟ مثلا روسیه که در این مدت سکوت کرده بود، اکنون اعلام آمادگی کرده که میانجیگیری کند. ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه روز جمعه گفت که فرصت هایی برای دست یابی به حل برای نزاع در خاورمیانه می بیند. وی تاکید کرد افزایش تنش در منطقه به سود هیچ کس نیست.

پوتین بدون ورود به جزئیات گفت امیدوار است شاهد کاهش تنش در درگیری های مسلحانه باشیم. همچنین تاکید کرد روسیه آماده کمک به دست یابی به راه حل میان ایران و اسرائیل است البته به شرطی که دو طرف خواهان آن باشند.

همانطور که پوتین در سخنانش به آن اشاره کرده، این کشور هم با ایران در تماس است و هم اسرائیل یعنی ظرفیت جدی برای میانجگیری دارد. اما باید دید که میانجگیری او مقبول می‌افتد؟ اسرائیل با این روحیه جنایت کارانه و خصومتی که نسبت به ایران دارد به حرف پوتین ، تغییر رویکرد می‌دهد؟! آمریکا و اروپایی که سفت و سخت پشت رژیم صهیونیستی ایستاده و حتی با ادعای ارسال موشک از ایران به روسیه تحریم‌های جدید وضع می‌کند؛ روسیه را به عنوان میانجی جدی می‌گیرند؟

روابط ایران با روسیه خوب و به اصطلاح راهبردی است ما آیا وقتی که حرف از «مقاومت» باشد و پاسخ به جنایت‌ها اسرائیل، ایران به حرف روسیه کوتاه می‌آید؟

به نظر نمی‌رسد که روسیه شانس چندانی برای ایفای نقش میانجی داشته باشد اما همین که از موضع منفعل خارج شده و سکوت را کنار گذاشته است، اقدام قابل اعتنایی است.

افکارنیوز

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه