مولداوی در مسیر خروج از سلطه روسیه/ پیش‌بینی فارن‌پالیسی خبرگزاری بین المللی

شفقنا . ۱۴۰۳/۷/۲۸،‏ ۹:۴۳


شفقنا آینده- نشریه فارن‌پالیسی در گزارشی به این موضوع پرداخته که آیا انتخابات قریب‌الوقوع مولداوی در نهایت باعث سست شدن سلطه و سیطره روسیه خواهد شد؟ در این مطلب که به قلم ماکسیم ساموروکوف یکی از همکاران مرکز کارنگی روسیه اوراسیا و سردبیر کارنگی سیاسی به رشته تحریر درآمده؛ این موضوع مورد تاکید موکد قرار گرفته که روسیه تلاش ناامیدانه شدیدی برای بازگرداندن مولداوی به حوزه نفوذ خودش را در پیش گرفته؛ اما مساله در این است که به نظر می‌رسد که مداخلات روسیه دیگر کارساز نخواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از نشریه فارن‌پالیسی؛ به نظر می‌رسد انتخابات ریاست‌جمهوری مولداوی که این روزها مردم این کشور خود را برای شرکت در آن در روز بیستم ماه اکتبر آماده می‌کنند، دور دیگر و به عبارتی دور جدیدتری از مقابله ژئوپلیتیکی آشنایی خواهد بود که در سال‌های اخیر همواره بین روسیه و غرب- بر سر کشورهای متعلق به امپراتوری روسیه یا شوروی سابق و یا به اصطلاح در حوزه نفوذ سابق مسکو- روی داده است.

در انتخابات پیش‌رو که یک همه‌پرسی کلیدی و مهم به شمار می‌آید، آرای مردم مولداوی مشخص خواهد کرد که آیا خواهان عضویت در اتحادیه اروپا هستند یا نه.

آن‌ها هم‌چنین باید بین مایا ساندو رئیس‌جمهور حال حاضر این کشور- که به عنوان یک شخصیت رفرمیست و طرفدار اتحادیه اروپا شناخته می‌شود- و گروهی از نامزدهای طرفدار روسیه که به درجات مختلفی از رادیکالیسم دچارند، یکی را به عنوان رئیس‌جمهور آینده مولداوی انتخاب کنند.

روسیه در حال حاضر مدت‌های مدیدی است که با استفاده از فهرست طولانی عملیات نفوذ معمول خود در تلاش برای تضعیف یا مسدود کردن مسیر حرکت این کشور کوچک به سمت نهادهای غربی بوده است. شواهد مداخله روسیه در این میان فراوان است و مبالغی که مسکو به نمایندگان و گروه‌های نیابتی خود در فضای سیاسی مولداوی داده، سر به اعداد و ارقام بی‌سابقه می‌سایند.

روس‌ها علاوه بر تأمین مالی نامزدهای طرفدار مسکو و هم‌چنین پرداخت پول به ده‌ها هزار نفر از مردم مولداوی برای دادن رأی مخالف به موضوع پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا؛ تاکتیک معمول خود در زمینه استفاده و حمایت از الیگارش‌های پنهان و سایه‌نشین خود برای تصرف دولت را نیز دو چندان کرده‌اند.

و در نهایت ترانس‌نیستریا هم اهرم فشار دیگری است- که به یک بخش کوچک از مولداوی چسبیده به خاک اوکراین اطلاق می‌شود که تحت اشغال روسیه قرار دارد. این سرزمین که در حال حاضر صحنه یک درگیری منجمد و فرسایشی است که طرفین این درگیری عملاً به بن‌بست رسیده‌اند؛ محل اجرای یکی دیگر از استراتژی‌های آزموده و نتیجه‌بخش مسکو برای اعمال فشار بر کشورهایی بوده- و خواهد بود- که می‌خواهد کنترل کند.

اگرچه این واقعیت که روسیه در حال حاضر سرگرم جنگ با اوکراین است، خطر حمله این کشور به مولداوی از طریق ترانس‌نیستریا را بسیار کم می‌کند، ولی با این حال چنین مناسباتی همیشه می‌توانند در آینده تغییر کنند و در واقع همواره در چشم به هم زدنی در معرض تغییر قرار دارند.

ادامه این مطلب و متن کامل آن را اینجا بخوانید

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه