موقع‌نشناسی مجلس و شورای‌نگهبان؛ افزایش شکاف به جای تقویت انسجام ملی در شرایط شبه‌جنگی!

رویداد ۲۴ . ۱۴۰۳/۷/۲۸،‏ ۱۳:۰۲


با تایید لایحه عفاف و حجاب از سوی شورای نگهبان خیال مجلس و پایداری‌چی‌ها راحت شد اما آیا چهار پنجم مشکلات هم حل می‌شود؟ یا افزایش نارضایتی‌های اجتماعی اداره کشور را سخت‌تر می‌کند؟

رویداد۲۴| نگرانی‌های مردم بابت بروز جنگ بین ایران و اسرائیل، بدتر شدن وضعیت اقتصادی در پی جنگ احتمالی، وضعیت معیشتی موجود و ... به قوت خود باقی است و حتی هر روز بیشتر می‌شود؛ اما خیال آقایان در مجلس انقلابی از بابت تایید لایحه عفاف و حجاب راحت شد!
حالا اینکه در شرایط فعلی مملکت با توجه به اهمیت افزایش انسجام اجتماعی و تقویت همدلی بین مردم و کم کردن از شکاف دولت و ملت چه نیزی به تصویب قانونی بود که موجب افزایش نارضایتی نیمی از جامعه خواهد شد؛ محل ابهام جدی است.
برخی از نمایندگان مجلس همچون مرتضی آقاتهرانی در روز‌های اخیر اظهاراتی درباره تایید لایحه عفاف و حجاب داشتند، اما طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود، خیال همه را راحت کرد و گفت: در این مدت چند نفر از نمایندگان مجلس در این خصوص اطلاع رسانی کردند و دیگر نیازی به این موضوع نبود؛ این مصوبه جهت طی مراحل قانونی خود در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
منظور از مراحل قانونی هم این است که طبق اصل ۹۴ قانون اساسی مصوبات از طرف مجلس جهت امضاء به دفتر ریاست جمهوری ابلاغ می‌شود. مرحله بعد هم بر اساس اصل ۱۲۵ قانون اساسی، امضای قانون است توسط رئیس جمهور است. حالا آقای پزشکیان که در جریان رقابت‌های انتخاباتی با این لایحه مخالف بود باید پای مصوبه مجلس را امضا کرده و این قانون را برای اجرا ابلاغ کند.
به این ترتیب خیال جبهه پایداری که سفت و سخت پیگیری تبدیل شدن لایحه عفاف و حجاب به قانون بود، راحت خواهد شد. سوال مردم، اما از مجلس دوازدهم و مشخصا طیف تندرو این است که با این قانون گره از کدام مشکل مردم باز خواهد شد؟ کار مهم‌تری در مجلس نداشتید؟ حواستان به این که در شرایط حساس کنونی چطور بر میزان نارضایتی‌های جامعه می‌افزاید و با این کار چه ضربه بزرگی به مجموعه حاکمیت می‌زنید، است؟ واقعا فکر می‌کنید با این قانون چهار پنجم مشکلات فرهنگی کشور حل خواهد شد؟ با این دست فرمان برای آن یک پنجم باقی مانده چه برنامه‌ای دارید که در این شرایط جنگی به کار آید؟
جدای از این سوالات که قطعا پاسخی برای آن نیست، باید منتظر آثا تصویب این لایحه بود. سخنگوی دولت در همین نشست خبری اخیر خود تاکید کرد که مسائل فرهنگی با زور حل نخواهد شد. «جهان نیوز»، اما در مطلبی که «کیهان» هم آن را بازتاب داد، حسابی به خانم سخنگو و مردم تفهیم کرد که اتفاقا با زور پیش می‌رود و نوشت: «زوری که سخنگوی دولت به آن اشاره کرده است، در حقیقت، همان قانون و الزام است که در همه جای دنیا یک اصل پذیرفته شده است و هر کشوری براساس منافع، مصالح، باور‌ها و آداب و رسوم خود، در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... چنین زوری را دارد. چون قانون یعنی همان زور و اجبار؛ وگرنه دیگر قانون نیست!»
حالا لایحه عفاف و حجاب تبدیل به قانون یا همان زور شده و باید دید که مسائل فرهنگی را حل خواهد کرد یا خیر؟ لازم به تاکید است پیش ازلایحه مورد بحث هم رعایت حجاب – با وجود ابهامات بسیار – در قانون بوده و تا کنون موفق مسائل نشده است. اعتراضات و اتفاقات سال ۱۴۰۱ مثال روشن و مشخصی است که ثابت می‌کند قانون اگر مورد پذیرش و تایید جامعه نباشد نه تنها درست اجرا نمی‌شود، بلکه مشکل ساز هم خواهد شد. تداوم فعالیت گشت‌های ارشاد به رغم وعده‌های پزشکیان در این خصوص و اجرای طرح‌های جدیدی مثل همین طرح طراوت که در سمنان مطرح شده، نیز می‌تواند سبب افزایش این مشکلات شود.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه