رفع فیلترینگ فقط وعده انتخاباتی پزشکیان بود؟

رویداد ۲۴ . ۱۴۰۳/۷/۲۸،‏ ۱۳:۴۴


فیلتر شدن اینترنت مدتی است که انجام شده و دلیل اقدام برای این کار هم بحثی امنیتی است، اما نکته مهم این است که بحث فیلترینگ اصلا قرار نبود بدین شکل صورت بگیرد.


رویداد۲۴| ولی الله بیاتی در خبرآنلاین نوشت: مردم در حال حاضر از فضای مجازی با فیلترشکن استفاده می‌کنند که این کاری اشتباه است و در نتیجه این اقدام یکسری افراد سودجو از این موضوع منفعت می‌برند.

نکته دیگر هم این است که با نصب فیلترشکن افراد به سایت‌های غیرمجاز دسترسی پیدا می‌کنند که این درست نیست، این یعنی در نتیجه فیلتر شدن فضای مجازی مردم به استفاده از فیلترشکن‌ها روی آورده و به سایت‌های غیرمجاز دسترسی پیدا کرده اند.

آقای پزشکیان قول داده است که موضوع فیلترینگ را حل کند، ولی نکته قابل توجه این است که فیلترینگ باید به نحوی حل شود که به مسائل امنیتی کشور آسیب وارد نشود، چون اخیرا اسرائیل ثابت کرد که از طریق فضای مجازی و اینترنت در راستای توطئه‌های مختلف مانند همین اتفاق پیجر‌ها در لبنان استفاده خواهد کرد.

موضوع فیلترینگ فقط مربوط به مجلس و دولت نمی‌شود بلکه مربوط به شورای عالی امنیت ملی می‌شود و باید در این شورا تعیین تکلیف شود، اما نکته مهم این است که باید این اطمینان از پیام رسان‌های خارجی مانند تلگرام و واتساپ و دیگر برنامه‌هایی که سرورهایشان در خارج از کشور قرار دارد حاصل شود که در شرایط امنیتی، اطلاعاتی از آن‌ها درز نمی‌کند و برای این اتفاق هم می‌شود از طریق مذاکره به نتیجه رسید.

باید مطمئن شد که شرکت‌های مالک پیام رسان‌ها نسبت به بحث امنیت داخلی پاسخگو باشند. البته که در قدم بعدی تقویت پیام رسان‌های داخلی بسیار مهم است، در بسیاری از موارد برنامه‌هایی مانند بله و ایتا پاسخگو نیاز مردم نیست.

در نتیجه دو راه در مقابل ما قرار دارد؛ یا اینکه با شرکت‌های خارجی مذاکره کنیم که در کشور ما نمایندگی ایجاد کنند و قوانین ما را رعایت کنند یا شبکه‌های اجتماعی داخلی را به نحوی تقویت کنیم که پاسخگو نیاز مردم باشند، اگر این پیام رسان‌های داخلی پاسخگو نیاز مردم باشند مطمئن باشید استقبال از آن‌ها زیاد می‌شود.

البته در بحث پیام رسان‌های داخلی موضوع اعتماد و اطمینان مردم بسیار مهم است، مردم نباید تصور کنند که تلفن هایشان از طریق این برنامه‌ها کنترل می‌شود.

یکی از دلایلی که مردم بیشتر از پیام رسان‌های خارجی استفاده می‌کنند همین بحث امنیت و کنترل نشدن است. در نتیجه بحث اعتماد سازی بسیار مهم است و این اقدام باید صورت بگیرد.

نکته دیگر این است که وعده‌ای که آقای پزشکیان درخصوص فیلترینگ دادند در حد همان وعده انتخاباتی بوده است، چون عامه مردم از این که مشکلات به کجا مربوط می‌شود اطلاعی ندارند، آقای پزشکیان یک عضوی از شورای عالی امنیت ملی است و هر تصمیمی که قرار است در آنجا گرفته شود نیاز به رای گیری دارد و مربوط به تصمیم یک شخص نیست.

احتمالا خود آقای پزشکیان هم از این موارد خبر نداشته است که اینگونه به مردم قول داده است، اگر هم اطلاع داشته است قطعا قصد یک اقدام تبلیغاتی داشته است، چون این مسائل امنیتی تنها در اختیار رئیس جمهور نیست.

*نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه