«آپاترید» از هویت انسانی سخن می‌گوید

خبرگزاری دانشجو . ۱۴۰۳/۷/۲۸،‏ ۱۵:۳۶


تدوینگر فیلم کوتاه «آپاترید» گفت: داستان این فیلم کوتاه متفاوت از کار‌های دیگر است چراکه صرفا اجتماعی و ملودرام نیست و در مورد هویت انسانی سخن می‌گوید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، علی گورانی، تدوینگر فیلم کوتاه «آپاترید» گفت: داستان این فیلم کوتاه متفاوت از کار‌های دیگر است چراکه صرفا اجتماعی و ملودرام نیست و در مورد هویت انسانی سخن می‌گوید.


«آپاترید» به نویسندگی و کارگردانی سید محمدحسین حسینی و تهیه‌کنندگی محمد گودرزی دست روی بخشی از مشکلات مهاجران افغان در ایران گذاشته است. این اثر، محصول باشگاه فیلم سوره و باشگاه فیلم رویاد است که قرار است در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نمایش در آید.


گورانی درباره تجربه همکاری با فیلم «آپاترید» گفت: منو سید محمدحسین حسینی سابقه رفاقت طولانی دارم و از روز اول نگارش فیلمنامه این کار دائم با هم حرف می‌زدیم و گپ و گفت داشتیم تا ایرادات قصه را رفع کنیم.

 
او ادامه داد:، چون بودجه فیلم اندک بود و زمان هم کم داشتیم ضرورت داشت تا کارگردان با تدوینگر همراه باشد و بداند که هر پلان به دیگری می‌خورد و اندازه‌ای دستش باشد؛ به همین دلیل از روز اول همکاری ثابتی با هم داشتیم.

 
گورانی با اشاره به چالش‌های «آپاترید» بیان کرد: با این که زمان مان محدود بود و هماهنگی‌های متعددی داشتیم، اما در هر بخشی که تدوین می‌کردیم به دو نسخه می‌رسیدیم و برای من مونتاژ این کار مهم بود؛ مونتاژ داستان‌های ملودرام مانند «آپاترید» بسیار سخت‌تر از آثار دیگر مانند کار‌های اکشن و جنگی است؛ چرا که حس و حال باید در بیاید و این که شما به عنوان کارگردان و تدوینگر باید بدانید که چقدر لازم است که در آن حس و حال بمانید تامخاطب به درکی از هدف فیلمساز برسد؛ این کار بسیار مهم و دشوار است.

 
وی ادامه داد: این که کجا کات کنیم که بیننده با بازیگر فیلم ارتباط بهتر بگیرد و حرفش را دریافت کند، بسیار اهمیت دارد. می‌شود در میانه موضوع کات کرد و یا این که اجازه دارد آن اتفاق و نگاه و حس و حال اتفاق بیافتد که طبعا دومی موثرتر است. این را هم اضافه کنم که ما به دو پایان بندی برای فیلم رسیدیم که آن در نهایت یکی انتخاب شد.

 
این تدوینگر با اشاره به بازخورد‌های مثبت مخاطبانی که تاکنون «آپاترید» را دیده اند تصریح کرد: کسانی که پس از مونتاژ کار را دیدند همه عقیده داشتند که بازیگر اصلی فیلم خیلی خوب است؛ البته ایشان در واقعیت یک تبعه افغان و یک بنا بود و نقش درست و مهمی را ایفا کرد.

 
علی گورانی در پاسخ به این که چرا باید «آپاترید» را دید، گفت: مستند‌های زیادی با مضمون «آپاترید» ساخته شده؛ مستند‌هایی که درباره افغان‌ها یا سایر مهاجرین تصاویری ارائه داده و شاید آنان را به عنوان قشر مظلومی به مخاطب معرفی کرده اند؛ اما پرداخت محمدحسین حسینی متفاوت است؛ بنابراین مخاطب با جنسی دیگر از این موضوع مواجه خواهد شد. ضمن آن که فیلم کوتاه از این منظر حائز اهمیت است که در روایت، شاخ و برگ‌های اضافی قصه را می‌گیرد و در زمانی کوتاه حرف اصلی را می‌زند.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.