نشست وزاری دفاع گروه ۷ با محوریت ناآرامی‌های منطقه و جنگ اوکراین

اعتماد آنلاین . ۱۴۰۳/۷/۲۸،‏ ۱۵:۲۸


تشدید ناآرامی‌ها در غرب آسیا و تداوم جنگ اوکراین و مواجه این کشور جنگ‌زده اروپایی با سومین زمستان از زمان آغاز درگیری‌ها باعث نشست وزرای دفاع گروه هفت شد.

ایتالیا که ریاست دوره‌ای کشورهای گروه هفت را بر عهده دارد، امروز شنبه نشست وزرای دفاع را در شهر «ناپل» واقع در جنوب ایتالیا و مقر نیروی مشترک متحد ناتو برگزار کرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد، «گویدو کروستو» وزیر دفاع ایتالیا از تمامی شرکت‌کنندگان از جمله «مارک روته» دبیرکل ناتو و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا استقبال و در آغاز این نشست عنوان کرد: «معتقدم که حضور امروز شما پیام قاطعی به آنهایی که سعی می‌کنند سیستم‌های دموکراتیک ما را متوقف سازند، می‌فرستد.»

وزیر دفاع ایتالیا در ادامه افزود: «جنگ اوکراین، وضعیت بحرانی در خاورمیانه به همراه بی‌ثباتی عمیق در جنوب صحرای آفریقا و افزایش تنش در منطقه هند-آرام، چارچوب امنیتی وخیمی را برجسته می‌کند.»

کروستو یک روز پیش از این نشست در بروکسل گفته بود: «فضای زیادی به بحث در مورد تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه طی اجلاس یک روزه وزرای دفاع گروه هفت اختصاص داده خواهد شد.»

نشست وزرای دفاع گروه هفت یک روز پس از آن آغاز شده که جنبش حماس شهادت «یحیی سنوار» رئیس دفتر سیاسی این جنبش را تایید و اعلام کرد که او «در خط مقدم جهاد و در رویارویی با ارتش رژیم اشغالگر و در دفاع از سرزمین فلسطین و مقدسات آن به شهادت رسید.»

طبق آنچه گزارش شده، وزرای دفاع گروه هفت مسائل اوکراین که سومین زمستان جنگی را در سال ۲۰۲۵ تجربه خواهد کرد و همچنین چشم‌انداز کاهش حمایت‌های نظامی در صورت پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده را بررسی می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد نشست وزرای دفاع گروه هفت عصر روز شنبه با یک کنفرانس مطبوعاتی به پایان خواهد رسید.

شبکه خبری سی‌ان‌ان پیش از برگزاری این نشست گزارش داد که انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر آمریکا و پیروزی احتمالی «دونالد ترامپ» بر این نشست و گفت‌وگو وزرای دفاع گروه هفت سایه افکنده است.

یک مقام ارشد ناتو در این خصوص گفت: «ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که ایالات متحده مسئولیت خطیر کمک به اوکراین را ادامه دهد. به همین خاطر، دبیرکل ناتو می‌خواهد شاهد پیشروی ناتو در کمک‌های امنیتی باشد و صرفا یک کشور این مسئولیت را به دوش نکشد. اروپا باید کمک‌ها را افزایش دهد.»

ترامپ بارها در وعده‌های انتخاباتی خود تاکید کرده است که اگر رئیس‌جمهور شود، در عرض ۲۴ ساعت و حتی پیش از مراسم تحلیف به جنگ اوکراین خاتمه خواهد داد. البته برخی از تحلیلگران نظامی و رسانه‌های غربی گمانه‌زنی می‌کنند که رئیس‌جمهور سابق آمریکا شاید این اقدام را با واگذاری برخی قلمروهای اوکراینی به روسیه انجام دهد؛ اقدامی که برای «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خوشایند نیست.

مقام مذکور عضو ناتو در پایان اذعان کرد: «من بسیار نگران هستم. خوش‌بینی واژه‌ای نیست که بتوانم درباره وضعیت کنونی اوکراین از آن استفاده کنم.»

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.