روزنامه جمهوری اسلامی: پرهيز از جنگ، شجاعتی است که در بالاترين رتبه عقلانيت قرار دارد خبرگزاری بین المللی

شفقنا . ۱۴۰۳/۷/۲۸،‏ ۲۳:۱۰


شفقنا- روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله روز یکشنبه (29 مهرماه) نوشت: «يکي از خطرناک‌ترين مطالبي که در کشور ما تبليغ مي‌شود اين است که استقبال از جنگ به معناي شجاعت است و تلاش براي جلوگيري از جنگ نوعي ترس را در خود دارد.

نبايد ذره‌اي ترديد کرد که جنگ، شر است و همه بايد تلاش کنند کشور وارد جنگ نشود. در شرايط احساسي کنوني که عده‌اي بر طبل جنگ مي‌کوبند، صلح‌خواهي و تلاش براي جلوگيري از وقوع جنگ، عين شجاعت است و کساني که براي وارد کردن کشور به جنگ تلاش مي‌کنند، نه‌ تنها از شجاعت بوئي نبرده‌اند بلکه اين کلمه پرمحتوا و ارزشمند را با «تهور» که برخلاف معيارهاي عقلي وارد مهلکه شدن است اشتباه مي‌گيرند.

بر اين نکته نيز بايد تأکيد کرد که صلح‌خواهي به معناي تسليم شدن در برابر زورگوئي‌ها و زياده‌خواهي‌ها نيست. هرجا و هر زمان که دشمن به کشور و منافع ملي حمله کند، در برابر او ايستادن و با تمام توان مقابله کردن، واجب است. اين ايستادگي و مقابله کردن با دشمن متجاوز است که «شجاعت» نام دارد نه استقبال از جنگ.

شرايط امروز منطقه، بسيار حساس است. همه چيز حکايت از برنامه‌ريزي حساب‌شده رژيم صهيونيستي براي کشاندن ايران به جنگ دارند. صهيونيست‌ها حتي درصدد هستند آمريکا و بعضي کشورهاي اروپائي را هم به چنين جنگي بکشانند. آنها بقاء موجوديت نامشروع خود را در تشنج و جنگ جستجو مي‌کنند.

ما به عنوان مسلمانان قطعاً براي نجات مردم فلسطين وظيفه خطيري برعهده داريم ولي انجام اين وظيفه را نبايد به جنگ منحصر کنيم، همانطور که امام خميني بارها فرمودند وحدت مسلمانان، عامل اصلي مبارزه با غده سرطاني صهيونيسم در منطقه است و تمام تلاش‌ها بايد بر اين محور متمرکز باشد. اينکه مسئولان سياسي و نظامي کشور همواره تأکيد مي‌کنند ما خواهان جنگ نيستيم ولي اگر تعرضي به کشورمان بشود آماده مقابله و پشيمان کردن دشمن هستيم، به همين نکته اشاره دارد.

سفرهاي متعدد وزير امور خارجه کشورمان به کشورهاي منطقه و گفتگوهايش با سران بعضي از کشورهاي غربي که در روزهاي اخير صورت گرفته نيز در چارچوب همين تفکر صحيح است که بايد مانع وقوع جنگ شويم و درصدد پيمودن راه‌هاي ديگر براي مبارزه جدي، ريشه‌اي و کارساز عليه رژيم صهيونيستي تا ريشه‌کن شدن اين غده سرطاني از قلب جهان اسلام برآئيم.

اين واقعيت تلخ را نمي‌توان ناديده گرفت که رژيم اشغالگر و نامشروع صهيونيستي يک خطر براي تمام ملت‌ها و کشورهاي منطقه است و به حکم عقل و شرع نبايد حتي يک روز از تلاش براي نابود ساختن آن کوتاهي کرد. نکته بسيار مهم نوع اين تلاش است که بايد آنچنان دقيق، بابرنامه و حساب‌شده باشد که حتماً به نتيجه برسد و کم‌ترين هزينه را براي ملت‌ها و کشورهاي مسلمان دربرداشته باشد.

چنين طرحي، بدون همفکري، همراهي و همکاري کشورهاي اسلامي با همديگر امکان‌پذير نيست. ما بايد تلاش‌هاي سياسي براي رسيدن به اين همفکري را گسترش بدهيم و با ادامه اين مسير، به همراهي و همکاري جمعي که نام ديگر آن وحدت امت اسلامي است برسيم. رسيدن به چنين هدفي نيازمند صبر و صرف وقت و تلاش مضاعف است ولي نتيجه قطعي آن رسيدن به مطلوب است.

درخصوص جمهوري اسلامي ايران که به دليل ويژگي‌هاي متعددش مي‌تواند محور تلاش‌ها براي ايجاد وحدت باشد، اين نکته را بايد در نظر بگيريم که قبل از هر اقدامي لازم است در درون خود به اين واقعيت برسد که پرهيز از جنگ، شجاعتي است که قطعاً در بالاترين رتبه عقلانيت قرار دارد کمااينکه در صورت حمله دشمن، آنچه در بالاترين رتبه عقلانيت قرار دارد ورود به جهاد دفاعی و دادن پاسخ دندان‌شکن به هر متجاوزي است.

ترديدي وجود ندارد که هر وقت دشمن حمله کند، آحاد مردم با تمام توان به مقابله خواهند پرداخت و او را پشيمان خواهند کرد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.