کول پالمر؛ عزم آتشین پسرک ترکه‌ای همچون یخ

پارس فوتبال . ۱۴۰۳/۷/۲۹،‏ ۲:۱۳


اختصاصی طرفداری | این روزها این به صحنه‌ای همیشگی تبدیل شده است. یک منظره رایج در لیگ برتر؛ شادی پس از گلی دیگر برای چلسی، دست‌به‌سینه و در حال مالیدن بازوها گویی بدون کُت در یک سرمای ناگهانی گرفتار شده است. مهاجم جوان با چهره‌ای بچه گانه و دوست‌داشتنی می‌خواهد دنیا بداند در رگ‌هایش به‌جای خون، یخ جاری است.

از آن دسته بازیکنانی که مدت‌هاست چشمان را خیره خود کرده است، با ظاهری که مانند بازیکنان معمول همیشگی نیست که دوستشان دارید. ولی لحظه‌ای که توپ را در اختیار می‌گیرد، حتی یک بغل‌پای ساده با حسی خاص نواخته می‌شود. مثل نوازنده‌ای جوان که مطمئن هستید به‌سادگی می‌تواند چهارفصل ویوالدی و آن تابستان غوغا برانگیز و پرشور و داغ را با ویولن خود بنوازد.

با قدی باند و اندامی لاغر و لق‌لقو، همه چیز نرم و سلیس و ساده، صاف و هموار و روان، با تشعشع و تابش و جلای خاصی انجام می‌شود. پالمر بی‌چون‌وچرا بازیگر محبوب این روزهای من است.

او از زمان انتقال تابستان سال گذشته از منچسترسیتی، به‌طور مکرر گل‌زنی می‌کند و آزادانه از خطوط دفاعی حریفان گذر کرده است. ظاهرشدن نام او در برگه اصلی تیم برای هر مدافعی کافی است تا به عزا بنشیند.

ترک باشگاه زادگاهش تصمیم آسانی برای این بازیکن ۲۲ساله اهل «ویتنشاو» نبود، خصوصاً تعویض یکی از تیم‌های برتر و قدرتمند اروپا با تیمی که درگیر تغییرات بسیار و بحبوحه بازسازی است.

از زمان ترک سیتی به چلسی در قراردادی به ارزش ۴۲.۵ میلیون پوند (۵۶ میلیون دلار)، صعود پالمر به‌سوی «کسی شدن»، «بهترشدن» و در واقع «سوپراستار شدن» بسیار سریع روی داده است، به‌طوری‌که بسیاری، من‌جمله خودم از توانایی‌های او شگفت‌زده شده‌ایم و این سؤال در ذهنمان می‌چرخد: آیا کسی در دنیای فوتبال انتظار داشت پالمر این‌قدر خوب باشد؟

مسلماً استاد معظم، پپ گواردیولا چنین تصوری را نداشت. این از معدود اشتباهات بزرگ پپ کم‌اشتباه بود که اجازه فروش پالمر را صادر کرد. شاید اعتراف نکند؛ ولی در تنهایی خود از کرده خود به طور حتم پشیمان است.

ولی بازیگر محبوب این روزهایم آن‌قدر خوب بود تا خود را به طور کامل تثبیت کند. پالمر در استمفورد بریج، بستری گسترده برای نشان دادن مهارت‌های خود پیدا کرده و در کانون توجهات بی‌اندازه‌ای قرار گرفته است، و در این برهه، شخصیت پالمر به منصه ظهور و تبلور هم رسیده است. تظاهر بی‌حوصلگی، فارغ و بی‌خیال، و احساس آزادانه و رهایی بسیار تماشایی که او با فوتبال دارد و شادی آرام‌بخش بعد از گل‌ها که با لبخندی ملیح و I’m too cold همراه می‌شود و شما را از جایتان بلند کرده و با کف‌زدن ممتد دستانتان همراه می‌شود، نشان‌دهنده یک اعتمادبه‌نفس خارق‌العاده و عمیقاً ریشه‌دار است.

یک خودباوری که با زندگی مملو از تلاش مستمر و باور به‌دست‌آمده، و موفقیتی برای اثبات اشتباه بسیاری که او را برای صعود به قله، کوچک و ضعیف فرض می‌کردند.

در ادامه بخش‌هایی از مصاحبه با اسکات سلرز، رئیس سابق مربیگری آکادمی سیتی و سپس انگلستان که در حال حاضر مدیر فنی وولوز است را با «اتلتیک» و «ورلد ساکر» مرور می‌کنیم. دورانی که پسرک لاغراندام کوچولو با استعدادی نهفته راه سختی را میان باورها و شک و یقین گذراند.

امیرحسین صدر

۱۹ اکتبر ۲۰۲۴

  پالمر باکیفیت، تاریخ‌سازی می‌کند

در یک صبح سرد و بارانی در مارچ ۲۰۱۶، کوین بتسی، مربی آن زمان زیر ١٥ ساله‌های انگلیس، به دانشگاه وارویک درست در مرکز انگلستان نزدیک به مرز میدلندز غربی و وارویک شایر، نزدیک به کاونتری و بیرمنگام، سفر کرد.

بتسی برای تماشای تورنمنت بین‌المللی لیگ برتر زیر ١٤ ساله‌ها به آنجا رفته بود. در این تورنمنت تیم‌های آکادمی که از طریق مسابقات مقدماتی منطقه‌ای در سراسر کشور انتخاب شده بودند و همچنین گروهی منتخب از تیم‌های جوانان دعوت شده از برخی از باشگاه‌های نخبه اروپا، حضور داشتند.

یکی از اولویت‌های بتسی این بود منچسترسیتی را از نزدیک زیر ذره‌بین ببرد. سیتی دارای چندین ستاره درخشان بود که همگی متولد سال ۲۰۰۲ بودند. طولی نکشید یکی از مهاجمان آنها توجه او را خیلی جلب کرد؛ نام او «کول پالمر» بود.

پسربچه‌ای با پیراهن و شورتی بازی می‌کرد که برای او خیلی بزرگ به نظر می‌رسید. در آن دوران هم بسیاری از مهارت‌های فنی امروزه را که لیگ برتر و تیم چلسی را روشن و نورانی می‌کند، در اختیار داشت، اما از نظر فیزیکی دنیایی با امروز فاصله داشت.

پالمر به طور حتم کوچک‌ترین و نحیف‌ترین بازیکن زمین بود، اما بسیار کارآمد، و کیفیت فنی فوق‌العاده‌ای داشت. او در هنگام دریافت توپ احساس خوبی مرتعش می‌کرد. به‌راحتی می‌توانست در فضاهای تنگ و بسته دریبل بزند و سپس پاس‌های ترکیبی به درون و اطراف محوطه جریمه ارسال کند.

این ویژگی‌ها از زمانی که او اولین بازی خود را برای چلسی در لیگ برتر در سپتامبر ۲۰۲۳ انجام داد، برای مدافعان لیگ برتر که هر هفته مورد شماتت و تحقیر او قرار می‌گیرند، بسیار آشنا است.

دخالت مستقیم پالمر در ۴۳ گل چلسی (۲۸ گل با ۱۵ پاس گل) در ۳۹ بازی لیگ برای چلسی، از شروع فصل ۲۴-۲۰۲۲، پالمر را حتی از پدیده شگفت‌آور و ماشین گل منچسترسیتی، ارلینگ هالند، پیش انداخته است و در حال حاضر رسماً به‌عنوان یک مدعی قانونی، سزاوار و شایستگی آن را دارد تا ادعا کند یکی از بهترین مهاجمان انگلستان است.

در آغاز همه چیز روشن و آشکار به نظر نمی‌رسید، حداقل به این دلیل که چالش‌های فیزیکی دوران نوجوانی می‌تواند مسیر حرکت حتی بااستعدادترین و نخبگان را در محیط نابخشوده آکادمی فوتبال تغییر دهد. جایی که بازیکنان برای اثبات خود از هیچ‌چیز دریغ نمی‌کنند.

سیتی همان ویژگی‌هایی را که بتسی بعدها در پالمر دیده بود را پیش‌ازاین کشف کرده بود و ازاین‌رو درحالی‌که از شش‌سالگی در آن اطراف با پدرش پرسه می‌زد، سیتی در سن ٩ سالگی پالمر را به آکادمی خود فراخواند.

اسکات سلرز، سرپرست سابق مربیگری آکادمی سیتی می‌گوید:

حتی در نوجوانی از لحاظ راحتی در بازی با توپ متمایز بود. هرگز گیج به نظر نمی‌رسید و همیشه به نظر می‌رسید پاسخ مناسبی دارد. او حتی یک راه عالی برای دریبل‌زدن و گذر از بازیکنان داشت؛ شانه‌هایش را جلو می‌انداخت و از کنار حریفان عبور می‌کرد. هرگز دوست ندارم از کلمه «ذاتی» استفاده کنم، اما او از سنین جوانی همیشه سهولت در دریافت، دریبل‌زدن و تصمیم‌گیری را در سطح بسیار بالایی داشت. روزهای نوجوانی در سیتی؛ کلاس و استایل، مشهود است

بیش از یک دهه می‌گذرد؛ اما خاطره تماشای حکمرانی و تسلط پالمر ۱۰ساله در مسابقات جوانان در آلمان برای اسکات سلرز زنده مانده است:

دیوانه‌وار بود، زمین‌های کوچک و جوانان ترس از اشتباه داشتند. «کول» فقط توپ را از دروازه‌بان می‌گرفت و از همه عبور می‌کرد، یک، دو، سه…او در مقایسه با سایر بازیکنان کوچک بود اما این توانایی را داشت چه در جناحین و چه در عمق زمین، بازیکنان را پست سر بگذارد.

ما حدود یک سال بعد ویدئوی تلفیقی ساختیم و سعی کردیم استعدادهایی را که در آکادمی داشتیم را نشان دهیم و در کنار آن فلسفه و متد و روش خود را عرضه کنیم. کول به دلیل توانایی‌اش در بسیاری از آن‌ها بود. از آن نوع بازیکنانی بود که ما به دنبال تربیت و ساخت آن بودیم؛ بازیکنی که بتواند توپ را کنترل کند و در فضایی کم، مشکل را حل کند.

اغراق‌آمیز است اگر بگوییم در آن زمان، پالمر یک سر و گردن بالاتر از بسیاری از استعدادهای درخشان دیگر در آکادمی سیتی ایستاده بود، تا حدی به این دلیل که او در بیشتر دوران جوانی خود، یک‌سروگردن بالاتر از هیچ یک از همتایان خود قرار نداشت! بیشتر آنها خیلی زودتر و سریع‌تر از پالمر بزرگ شدند و بزرگ شدند.

سلرز در این باره می‌گوید:

از سن ۱۳ تا ۱۶ سالگی برای بازیکنان کوچک‌تر و ضعیف‌تر و تکنیکی‌تر واقعاً سخت است. آنها می‌توانند ناگهان از دست بروند، در آن مجموعه گم شوند و مانند دوران نوجوانی به موفقیت دست پیدا نکنند. گاهی اوقات ناهماهنگی فیزیکی، عظیم است.

بتسی در مورد گنجاندن پالمر کوچک و ریزنقش در تیم زیر ۱۵ ساله‌های انگلیس هیچ ابایی نداشت و وقتی نوبت به مشکلات جسمانی می‌رسید با صدای اطمینان‌بخشی صحبت می‌کرد:

شعبده‌بازی‌های فنی کول با توپ به این معنی بود که او می‌توانست به‌راحتی بازیکنان را ذله کند و جیغ و دادشان را در بیاورد، ولی آن‌ها صرفاً به دلیل فیزیک بدنی با او برابری می‌کردند و از این راه او را از پای می‌انداختند.

ما متوجه شدیم رشد بدنی او به‌خوبی ادامه دارد و در دو، سه سال آینده به‌خوبی تغییر خواهد کرد و بازی مانع پیشرفت او نخواهد شد. فقط وقتی دائماً سعی می‌کنید به دلیل اینکه بازیکنان حریف از نظر بدنی قوی‌تر از شما هستند، کنار بیایید و ناتوان از شتاب گرفتن و شکست‌دادن آن‌ها در زمین باشید، این می‌تواند برای یک بازیکن جوان سخت باشد و ممکن است باعث ازدست‌رفتن اعتمادبه‌نفس آن‌ها بشود.

خودباوری آهنین پالمر باعث شد که این اتفاق نیفتد. جرمین، پدر کول پالمر که فوتبالیست آماتوری مشتاق بود، پیش از کشف کول از سوی سیتی، به پسرش کمک کرده بود. پدر ساعت‌های زیادی را با پسرش در پارک سپری کرده بود تا ضربه، کنترل و تماس بی‌نقص با توپ او را بهتر، اصلاح کند تا کول بتواند همه چیز را بی‌نقص انجام دهد.

باور پدر از توانایی‌های فنی بیش از حد پسرش بی‌اندازه زیاد و قوی بود. کول شدیداً از حمایت خانواده‌اش برخوردار بود. کول پالمر، کاپیتان تیم زیر 18 سال سیتی و بالا بردن جام قهرمانی لیگ

بتسی سال بعد به مربیگری زیر ۱۶ ساله‌های انگلستان رفت و پالمر تنها یک بار در دورانی که او در آنجا حضور داشت در تیم اصلی جای گرفت. این دوران، بزرگ‌ترین آزمون مرحله دوران حرفه‌ای پالمر بود.

از نظر فیزیکی، زمانی که به اردوی انگلیس آمد، باید او را باظرافت مدیریت می‌کردیم، زیرا او درحال‌رشد و بلوغ زیادی بود. شما نمی‌توانید دقایق زیادی را در هفته بازی بین‌المللی به دست آورید و دو، سه بازی انجام دهید. با درک وضعیت بدنش در آن دوران کول کاملاً در جریان اوضاع و دلایل تصمیمات ما بود.

هنگامی که پالمر در چارچوب و جایگاه درست خود قرار گرفت، به‌زودی خود را به‌عنوان یکی از جواهرات آکادمی سیتی معرفی کرد. هیچ‌چیزی بزرگ‌تر از انگیزه او برای غلبه بر شکست در زمانی که در قهرمانی سیتی در جام حذفی جوانان در سال ۲۰۲۰ بازی کرد، وجود نداشت.

از قدیمی‌ترین و معتبرترین مسابقات جوانان کشور، سیتی در فینال در استادیوم آکادمی ساخته شده خود میزبان لیورپول بود. پالمر ۱۶ساله در وقت اضافه به‌عنوان یار تعویضی وارد زمین شده بود و نتیجه ۱-۱ بود. بازی به ضربات پنالتی کشیده شد و پالمر تنها بازیکنی از هر دو تیم بود که پنالتی خود را از دست داد.

چنین حادثه‌ای ممکن است ضربه کوبنده‌ای به اعتماد بازیکن جوانی وارد کند، اما پالمر با آن کنار آمد. در فصل بعد، او ۱۵ گل به ثمر رساند و سیتی قهرمان لیگ برتر زیر ۱۸ سال شد و سپس آنها را به پیروزی در جام حذفی جوانان هدایت کرد و در فینال مقابل چلسی گل زد. در دو سال پس از خراب کردن پنالتی مقابل لیورپول، پالمر در ۴۷ بازی در سطح آکادمی ۳۳ گل به ثمر رساند و ۱۶ پاس گل داد و به‌عنوان بهترین بازیکن زیر ۱۸ ساله‌های سیتی در سال ۲۰۲۰ انتخاب شد. کول پالمر، جشن و سرور بعد از گل؛ این امضای همیشگی او بعد از هر گل است

اما در سیتی تمامی مسئولان درگیر، به‌اندازه کافی در مورد رشد فیزیکی پالمر متقاعد نشده بودند. آن‌ها باور نداشتند او توانایی بازی در سطح بالای فوتبال را داشته باشد. بحث داخلی پر جنب‌وجوشی در مورد اینکه آیا باید به یک بازیکن کوچک ۱۶ساله پیشنهاد قرارداد حرفه‌ای داد یا خیر، وجود داشت. در نهایت این بحث با حکم، جیسون ویلکاکس، مدیر آکادمی باشگاه و بازیکنی که با بلکبرن روورز مدال لیگ برتر را به دست آورده بود خاتمه یافت. ویلکاکس هرگز اعتقادش مبنی بر اینکه کول آن‌قدر بااستعداد است که نمی‌توان او را کنار گذاشت، نزول نکرد و لحظه‌ای تردید تزلزل به خود راه نداد.

وقتی در سیتی به تماشای کول در بازی‌های زیر ۱۴، ۱۵ و ۱۶ نشستیم، او همیشه بازیکن برجسته و شاخص تیم نبود. اما جیسون مدافع بزرگ او در باشگاه بود. او از طرفداران بزرگ کول بود. چند بار برای تماشا بازی او رفتیم، کول یا روی نیمکت بود یا آن‌طور که باید بازی نمی‌کرد، اما ما بسیار متقاعد شده بودیم و جیسون شدیداً ایمان داشت، کول بازیکنی خواهد بود که سیتی و انگلیس روزی او را باور خواهند کرد.

در این حال حتی اگر سیتی تصمیم متفاوتی می‌گرفت، بعید بود زحمات و کار و صعود عالی پالمر در آکادمی تحت‌تأثیر قرار بگیرد یا از دید چشمان دور بماند.

زمانی که او ۱۵، ۱۶ سال داشت، من به‌عنوان مدیر فنی در وولوز بودم، در آنجا بود که شنیدم بعضی‌ها می‌گویند کول ممکن است بورسیه دریافت نکند. خیلی پنهانی به آن‌ها می‌گفتم، اگر کار به اینجا کشید به من زنگ بزنید.

یک جهش شدید و رشد فیزیکی در اواخر نوجوانی، ایمان و باور ویلکاکس را تأیید کرد و پالمر به بازیکنی تبدیل شد که اکنون در پیراهن چلسی می‌درخشد: با قد ۱،۸۷ سانتیمتری، با قدرت کنترل و لمس‌های استثنایی در فضاهای تنگ و ترکیبی از مهارت‌های فنی که پیش‌ازاین در هافبک‌های تهاجمی با اندام بسیار جمع و جورتر دیده بودیم.

با این پیشرفت فیزیکی، تأثیرات پالمر در داخل زمین افزایش یافت، هم برای سیتی و در میان تمامی آن نخبگان، جایی که او با انزو مارسکا سرمربی چلسی در فصل ۲۱-۲۰۲۰ کار کرد، و هم برای تیم زیر ۲۱ ساله‌های انگلیس و تبدیل‌شدن به یکی از عوامل و بازیکنان کلیدی در بازی‌های قهرمانی زیر ۲۱ ساله‌های اروپا ۲۰۲۳.

سیتی به‌اندازه کافی از پتانسیلِ گوهری که در اختیار داشت قانع شده بود؛ وقتی ساوتهمپتون در تابستان ۲۰۲۲ در مورد خرید و جذب او پرس‌وجو کرد، درخواست آن‌ها بلافاصله رد شد. علت اقدام ساوتهمپتون نشان می‌داد پالمر برای بازی به‌عنوان گل‌زن شماره ۱۰ در سیستم ۲-۲-۲-۴ مربی تیم، رالف هازن هوتل، بسیار مناسب است اما به سیتی به آن‌ها تأکید کرد دو بازیکن آکادمی، کول پالمر و فیل فودن در بحث‌های انتقال جایی ندارند. یورو 2024؛ ذخیره‌ای که ارزش‌هایش را با گلی زیبا در فینال به رخ کشید

اما زمانی که چلسی یک سال بعد با سیتی تماس گرفت، داستان متفاوتی وجود داشت. چلسی آماده بود تا سرمایه‌گذاری اولیه قابل‌توجهی روی پالمر انجام دهد و همچنین تصویر روشن‌تری را درباره زمان بازی و استفاده از او در ترکیب اول تیم عرضه کرد. چیزی بیش از آن چیزی که او در سیتی گواردیولا داشت.

از منظر کول، تنها چیزی که او منتظرش بود، دقایق داخل زمین بود.

اتفاقی که از آن زمان تاکنون رخ‌داده حتی از خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها هم فراتر رفته است، نه فقط گل‌ها یا پاس‌های گل.

همیشه در مناطق مرکزی زمین این احساس وجود داشت که او قادر به زدن گل خواهد بود. همیشه آرام، خونسرد، هیچ‌گاه مشوش و نگران به نظر نمی‌رسید. این فقط نشان از قوی‌تر و بهترشدن او دارد. فکر می‌کردم او رشد کند، اما هرگز فکر نمی‌کردم به این اندازه قد بکشد.

منچسترسیتی کول را در ۸ سالگی به دلیل استعداد عظیمی که در او دید، به خدمت گرفت و همین امر در مورد انگلیس در تیم زیر ۱۵ سال نیز وجود داشت. صرفاً به دلیل ویژگی‌های فیزیکی، پیشرفت او به‌آهستگی رخ داد، و همه چیز با زمان و صبر همراه شد. هیچ‌یک از ما گوی بلورینی برای رشد و تعلیم جوانان به دست نیاوردیم. عوامل متغیر زیادی وجود دارد، اما ما به کول اعتقاد زیادی داشتیم و می‌دانستیم او می‌تواند یکی از ستاره‌های آینده باشگاه و کشورش باشد. فردا و فرداهای بهتر

اینک کول پالمر یکی از ستارگان حال حاضر چلسی و اروپا است و با قراردادی که او را تا سال ۲۰۳۳ به باشگاه لندنی متعهد می‌کند، پالمر ستون اساسی تیم جوانی است که در استمفورد بریج شکل می‌گیرد. بازیکن معرکه و تماشایی که قرار نبود به وادی بزرگان وارد شود، ولی حالا، دنیا را زیر پای چپ جادویی خود دارد. سپتامبر 2024؛ رکورد زدن 4 گل در یک نیمه مقابل برایتون

در یکم سپتامبر ۲۰۲۳، زمانی که پالمر به چلسی پیوست، ابروهای زیادی بالا رفت و تردیدهای زیادی پیش آمد و سؤالات بسیاری مطرح شد. برخی سؤال می‌کردند، آبی‌ها چرا چگونه با پرداخت چنین مبلغی برای بازیکنی که تنها سه بازی لیگ برتر را آغاز کرده، موافقت کردند؟

برخی دیگر خاطرنشان می‌کردند پالمر با ادامه پیشرفت خود در اتحاد هماهنگ به‌جای هرج‌ومرج استمفوردبریج، پیشرفت بیشتری خواهد داشت. به‌ویژه اینکه پس از جدایی ریاض محرز، فضایی برای پست دلخواه پالمر در تیم اصلی گواردیولا باز شده بود.

بااین‌حال، پالمر با اعتمادبه‌نفس و آرامش همیشگی، بیشتر از حد انتظار به‌سرعت شروع به ساکت کردن شکاکان و بدبینان شد. او اولین گل خود را برای آبی‌ها در اوایل اکتبر به ثمر رساند. در پایان ماه بعد، او گل تساوی دیرهنگام را در یک تساوی ۴-۴ با تیم سابقش، سیتی به ثمر رساند و اولین بازی ملی خود را در انگلیس انجام داد.

این مطلبی است که در فصل پیش در باره دیدار ۴-۴ و پالمر نوشتم: درگیری تپنده سیل‌آسا؛ تقسیم غنایم با کول پالمر

انگیزه درونی خارق‌العاده او همه چیز را تغییر داد. او قدرت تغییر بازی را دارد و در چلسی آن را به‌خوبی ثابت کرد که مردم اشتباه می‌کنند و نشان داد که او فرد اصلی است. او مجبور نبود چیزی را به کسی ثابت کند، اما مطمئناً همه چیز را به خودش اثبات کرد.

خونسرد مانند یخ، داخل و خارج از زمین، یک ستاره لیگ برتر برای چلسی و یک بخش اساسی از آینده انگلستان. پسرک ترکه‌ای دهان هر آن کس که جرئت شک و تردید در باره او داشته باشد را به لطف عزمی آتشین بسته است و در مسیری قرار گرفته که راه بازگشتی برای آن وجود ندارد؛ سوپرمن وار؛ بالا، بالا بالاتر…

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.