انتخابات کردستان عراق: نبرد سرنوشت‌ساز میان حزب بارزانی و طالبانی

خبرگزاری دانشجو . ۱۴۰۳/۷/۲۹،‏ ۹:۳۵


نزدیک به چهار میلیون رأی‌دهنده در اقلیم کردستان عراق به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا پارلمان جدید را انتخاب کنند. این انتخابات ششمین دوره انتخابات در اقلیم است و برای نخستین بار تحت نظارت کمیسیون عالی مستقل انتخابات بغداد برگزار می‌شود.

گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو: امروز، نزدیک به چهار میلیون رأی‌دهنده در اقلیم کردستان عراق به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا پارلمان جدید را انتخاب کنند. این انتخابات ششمین دوره انتخابات در اقلیم است و برای نخستین بار تحت نظارت کمیسیون عالی مستقل انتخابات بغداد برگزار می‌شود. انتخاباتی که تعیین‌کننده آینده سیاسی اقلیم و جایگزینی برای نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم، و مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم خواهد بود. اقلیم کردستان که پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ به صورت رسمی شکل گرفت، شامل استان‌های اربیل، دهوک و سلیمانیه است که با ایران و ترکیه هم‌مرز هستند.

افزایش رقابت بین دو حزب اصلی اقلیم

در این انتخابات، رقابت شدیدی بین دو حزب سنتی اقلیم کردستان، "حزب دموکرات کردستان" (KDP) به رهبری مسعود بارزانی و "اتحادیه میهنی کردستان" (PUK) به رهبری بافل طالبانی وجود دارد. حزب دموکرات کردستان از حمایت گسترده مردمی در دهوک و اربیل برخوردار است، در حالی که اتحادیه میهنی کردستان بیشتر از حمایت مردم سلیمانیه و مناطق اطراف آن بهره می‌برد. این رقابت از جهات مختلفی سرنوشت‌ساز به نظر می‌رسد، چرا که آینده سیاسی اقلیم به نتایج این انتخابات وابسته است.

نامزدها و رأی‌دهندگان

در این دوره از انتخابات، ۱۱۹۱ نامزد برای کسب ۱۰۰ کرسی پارلمان رقابت می‌کنند که نماینده ۱۳۶ لیست انتخاباتی مختلف هستند. حدود ۳.۸ میلیون شهروند اقلیم کردستان واجد شرایط رأی دادن هستند و برای این منظور ۱۴۰۰ مرکز رأی‌گیری در سراسر اقلیم راه‌اندازی شده است. اربیل با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر بیشترین تعداد رأی‌دهندگان را در خود جای داده است و پس از آن سلیمانیه و دهوک قرار دارند. حضور فعال نامزدهای اقلیت‌های مذهبی و قومی مانند مسیحیان، ترکمان‌ها و صابئین نیز از نکات برجسته این انتخابات است.

چالش‌ها و بحران‌های داخلی

یکی از چالش‌های مهم انتخابات، حضور ده‌ها هزار کرد عراقی است که به دلیل درگیری‌های بین حزب کارگران کردستان (PKK) و ارتش ترکیه، مجبور به رأی‌گیری در مناطق آواره‌نشین شده‌اند. به دلیل این درگیری‌ها، بیش از ۴۰۰ روستا در مناطق مرزی با ترکیه خالی از سکنه شده‌اند.

از جمله مسائل اصلی مطرح شده در مبارزات انتخاباتی، حقوق معوقه کارکنان دولتی، شرایط معیشتی، و امنیت منطقه است. همچنین، پرونده‌های امنیتی مرتبط با مداخلات ایران و ترکیه، و فعالیت‌های PKK و گروه‌های مخالف کُرد ایرانی در مناطق مرزی اقلیم، از موضوعات حساس این انتخابات محسوب می‌شوند.

پیامدهای نتایج انتخابات

بر اساس قانون انتخابات اقلیم، رئیس جدید اقلیم و دولت محلی از سوی حزبی که بیشترین کرسی‌های پارلمان را به دست آورده باشد، تعیین می‌شود. این انتخابات تحت نظارت کمیسیون انتخابات عراق و سازمان ملل متحد برگزار می‌شود تا از صحت و شفافیت آن اطمینان حاصل شود.

پیش‌بینی و تحلیل‌ها

انتخابات کردستان عراق که به دلیل بحران‌های داخلی و اختلافات سیاسی از سال ۲۰۲۲ چندین بار به تأخیر افتاده بود، حالا صحنه نبردی حساس بین حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان است. سلام جاف، تحلیل‌گر سیاسی منطقه، معتقد است که حزب دموکرات کردستان همچنان پیشرو باقی خواهد ماند، به‌ویژه به دلیل اختلافات درونی اتحادیه میهنی که با اتهامات سوء مدیریت روبروست.

انتخابات کنونی می‌تواند تعیین‌کننده آینده سیاسی و اقتصادی اقلیم کردستان باشد، جایی که رقابت‌های درونی احزاب و تأثیرات منطقه‌ای نقش مهمی در شکل‌گیری دولت آینده خواهند داشت.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.