ریزش قیمت خودرو با برگشت به بازار بورس؟!

افکار نیوز . ۱۴۰۳/۷/۲۹،‏ ۱۱:۵۲


سخنگوی شورای رقابت گفت: از نظر شورای رقابت بازار خودور همچنان انحصاری است از این رو مصوبه ۵۴۳ لازم الاجراست بنابراین هر گونه اظهارنظری خارج از این چارچوب در حال حاضر کاملاً غیرقانونی است.

 حجت‌اله صیدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ۲۵ مهر ماه خبر از پیگیری‌های این سازمان برای عرضه خودرو در بورس داد؛ او اعلام کرده بود که «هزینه مبادله، یک مبحث مهم در اقتصاد است، بورس کالا می‌تواند به کاهش هزینه‌های مبادله کمک کند. وقتی یک خودرو در کارخانه ۵۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد اما همان خودرو در بازار و برای مصرف‌کننده ۸۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود، یعنی با یک هزینه واسطه‌گری و نه هزینه معاملاتی مواجه هستیم؛ این‌جا کارکرد بورس کالا می‌تواند کمک کننده باشد تا تولیدکننده و مصرف‌کننده با یک قیمت منصفانه محصول را مبادله کنند. با جدیت به دنبال عرضه خودروهای صفر کیلومتر داخلی و وارداتی در بورس کالا هستیم و در این خصوص رایزنی‌هایی نیز صورت گرفته است.»

در این راستا سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت  اظهار کرد: تاکید شورای رقابت بر اجرای قانون است و صرفاً در حوزه‌ای که قانون مکلف کرده افراد باید عمل کنند.

وی افزود: ماده ۵۸ فصل نهم اصل ۴۴ قانون اساسی در ۵ بند شورای رقابت را مکلف کرده که در مورد بازارهایی که به تشخیص خود شورا بازارهای انحصاری محسوب می‌شوند، دستورالعمل و ضوابط را تعیین کند.

توکلی ادامه داد: همچنین طبق ماده ۶۲، شورای رقابت تنها مرجع رسیدگی به رویه‌های ضدرقابتی است که در همین راستا نیز شورا طبق تکلیف قانونی خود، بازار خودرو را یک بازار انحصاری تشخیص داده است. فلذا تا زمانی که اختیارات شورای رقابت در این بازار جاری است مصوبه ۵۴۳ و اصلاحات آن لازم الاجراست.

سخنگوی شورای رقابت تصریح کرد: در این مصوبه نحوه عرضه خودرو و وظایف هر کدام از دستگاه‌های ذی ربط مشخص شده و هر گونه اظهارنظری خارج از این چارچوب در حال حاضر کاملاً غیرقانونی است مگر اینکه شورای رقابت تصمیم دیگری بگیرد که به محض اتخاذ هر گونه تصمیمی، متعاقباً اطلاع رسانی می‌شود.

گفتنی است سال ۱۴۰۱ بعد از حذف قرعه کشی و مخالفت با عرضه خودرو در بورس، سامانه یکپارچه تأسیس شد، در نهایت نیز این سامانه حذف و قرعه کشی بازگشت؛ حال دوباره پس از انجام یک دور قرعه کشی، سازمان بورس اعلام کرده که به دنبال عرضه خودرو از طریق سازوکار بازار سرمایه است.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.