در حوزه مصرف بهینه انرژی کمبود قانون نداریم

تحلیل بازار . ۱۴۰۳/۷/۲۹،‏ ۲۰:۳۳


هاشمی با بیان اینکه در حوزه مصرف بهینه انرژی کمبود قانون نداریم، گفت: با عایق کاری لوله های گرم شهر تهران ۴۱۰.۵۵ مگاوات انرژی معادل ۵۰۰ میلیون دلار در سال ذخیره می شود.

بازار، گروه آب و انرژی: محمد هاشمی عضو هیات مدیره سندیکای شرکت های تاسیساتی و صنعتی در نشست خبری اولین همایش ملی تاسیسات گلوگاه ناترازی انرژی با بیان اینکه ۷۰ درصد مصرف انرژی مربوط به ساختمان و تاسیسات و ۳۰ درصد مربوط به بقیه آیتم ها است، اظهار داشت: برای جلوگیری از مصرف بی رویه انرژی روش های متعددی وجود دارد که از جمله آنها اصلاح قیمت است که تبعات خاص خود را دارد. اما از دیگر راه کارهایی که می تواند به کاهش اتلاف انرژی در ساختمان ها کمک کند عایق کاری است که بهترین راهکار نیز اصلاح فضای موتورخانه ها است که در کوتاه مدت جواب می دهد.

۴۸ درصد از اتلاف انرژی در خانه ها مربوط به پنجره، ۲۴ درصد به درب ها ، ۱۳ درصد به کانال کولر، ۱۰ درصد هم سهم شومینه و بخاری است

وی با بیان انیکه راهکار میان مدت استفاده از تجهیزات و وسایل سرمایشی و گرمایشی با راندمان بالا است، گفت: هوشمندسازی و اتوماسیون یکی از گزینه هایی است که می توانیم از این مسیر مصرف انرژی را کاهش دهیم.

وی فرهنگسازی را دیگر راهکار برای مصرف بهینه و بعنوان یک راهکار بلندمدت برشمرد و گفت: ۴۸ درصد از اتلاف انرژی درخانه ها مربوط به پنجره، ۲۴ درصد به درب ها ، ۱۳ درصد به کانال کولر، ۱۰ درصد هم سهم شومینه و بخاری است.

هاشمی با بیان اینکه ما در حوزه مصرف بهینه انرژی کمبود قانون نداریم، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ماده 19قانون مقررات ملی ساختمان بر بهینه سازی ساختمان ها و کاهش هدر رفت انرژی تاکید کرد. همچنین بر اساس قانون دیگری سالانه باید ۵ درصد هدررفت انرژی در ساختمان ها کاهش یابد.

با عایق کاری لوله های گرم شهر تهران می توان ۴۱۰.۵۵ مگاوات انرژی و چیزی حدود ۵۰۰ میلیون دلار انرژی در سال ذخیره می شود. همچنین با صرفه جویی انرژی حاصل از اجرای این طرح ۱۵۴.۲۶۰ میلیون متر مکعب انتشار دی اکسید کربن را کاهش می دهد. جالب است که بدانید مدت زمان بازگشت سرمایه در این طرح کمتر از ۲ سال( یک سال و ۹ ماه ) است

به گفته عضو هیات مدیره سندیکای شرکت های تاسیساتی و صنعتی، با عایق کاری لوله های گرم شهر تهران می توان ۴۱۰.۵۵ مگاوات انرژی و چیزی حدود ۵۰۰ میلیون دلار انرژی در سال ذخیره می شود. همچنین با صرفه جویی انرژی حاصل از اجرای این طرح ۱۵۴.۲۶۰ میلیون متر مکعب انتشار دی اکسید کربن را کاهش می دهد. جالب است که بدانید مدت زمان بازگشت سرمایه در این طرح کمتر از ۲ سال( یک سال و ۹ ماه ) است.

وی با اشاره به تعهدات معاهده پاریس و تلاش کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، گفت: ۳۷ کشور جهان وارد این معاهده شده و حتی برخی از کشورها برای انتشار گازهای گلخانه ای جریمه در نظر گرفته اند. به عنوان مثال سوئیس برای انتشار هر متر مکعب دی اکسید کربن ۳۵ دلار، افریقای جنوبی ۸ دلار و کانادا ۵۰ دلار جریمه در نظر گرفته است ما نیز اگر بتوانیم مفاد معاهده پاریس را انجام دهیم هم شرایط بهتری در تابستان و زمستان به لحاظ تامین برق و گاز داشته و هم مصرف را بهینه کرده ایم.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.