در ایران به ازای هر مترمکعب مصرف آب ۴.۲ دلار ثروت تولید می شود در عمان ۸۷ دلار

تحلیل بازار . ۱۴۰۳/۷/۲۹،‏ ۲۰:۳۱


حاجی کریم رئیس کنفدراسیون آب کشور گفت: در عمان بابت هر مترمکعب آبی که مصرف می‌شود ۸۷ دلار ثروت‌آفرینی می‌شود، این رقم در آمریکا ۵۷.۵، در چین ۳۰، در ترکیه ۱۵.۵، در عراق ۶.۹ و در ایران ۴.۲ دلار است.

بازار، گروه آب و انرژی:‌ رضا حاجی کریم رئیس کنفدراسیون آب کشور در نشست خبری همایش تاسیسات؛ گلوگاه ناترازی انرژی اظهار داشت: تاسیسات، گلوگاه ناترازی انرژی است که باید برای نوسازی آنها اقدام کرد.

وی، رتبه کشورمان در مصرف محصولات هیدروکربوری را ششم جهان برشمرد و ادامه‌داد: روزانه نزدیک به هفت میلیون معادل بشکه نفت، مصرف انرژی در کشور داریم.

رئیس کنفدراسیون آب کشور، ایران را چهارمین مصرف‌کننده گاز جهان دانست و خاطرنشان‌کرد: ما دوازدهمین مصرف‌کننده نفت جهان هستیم این در حالی است که از نظر تولید ناخالص داخلی در جایگاه ۲۶ ام جهان قرار داریم و این موضوع نشان‌دهنده تباه‌شدن انرژی در کشور است.

در کشور عمان بابت هر مترمکعب آبی که مصرف می‌شود ۸۷ دلار ثروت‌آفرینی می‌شود، این رقم در آمریکا ۵۷.۵ دلار و در چین ۳۰ دلار و در ترکیه ۱۵.۵ به‌ازای هر مترمکعب مصرف آب است. حتی این رقم در عراق که از نظر زیر ساخت شرایطش به هیچ وجه قابل مقایسه با ایران نیست، ۶.۹ دلار اعلام شده است. این در حالی است که ما کشورمان به‌ازای هر مترمکعب مصرف آب ۴.۲ دلار ثروت‌آفرینی می‌کند

وی با بیان اینکه در کشور عمان بابت هر مترمکعب آبی که مصرف می‌شود ۸۷ دلار ثروت‌آفرینی می‌شود، گفت: این رقم در آمریکا ۵۷.۵ دلار ثروت‌آفرینی و در چین ۳۰ دلار به‌ازای هر مترمکعب مصرف آب است.

رئیس کنفدراسیون آب کشور ادامه داد: ترکیه به‌ازای مترمکعب آب مصرفی ۱۵.۵ دلار ثروت‌آفرینی دارد. حتی این رقم در عراق که از نظر زیر ساخت شرایطش به هیچ وجه قابل مقایسه با ایران نیست، ۶.۹ دلار اعلام شده است. این در حالی است که ما کشورمان به‌ازای هر مترمکعب مصرف آب ۴.۲ دلار ثروت‌آفرینی می‌کند که باتوجه‌به امکانات کشور ناچیز است.

حاجی‌کریم با بیان اینکه در سال حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌شود، گفت: سالیانه نزدیک به ۱۷۰ میلیارد دلار انرژی در کشور مصرف می‌شود.

رئیس کنفدراسیون آب کشور با تاکید بر تلاش برای رفع ناترازی‌های بخش انرژی، از تلاش بخش خصوصی برای ورود به این موضوع خبر داد و گفت: این مساله مشروط به آن است که دولت حقوق بخش خصوصی را به رسمیت بشناسد.

نرخ عمر پروژه‌ای عمرانی به ۱۷ سال رسیده است. به عنوان مثال ۶۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام آبی داریم که با وضعیت تخصیص بودجه های عمرانی اجرای آنها سالیان سال زمان می برد. بنابر این اگر بخش خصوصی را وارد این حوزه نکنیم به یک پرتگاه سقوط می کنیم

او با بیان اینکه حالا که نرخ عمر پروژه‌ای عمرانی به ۱۷ سال رسیده است، اظهار داشت: ۶۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام آبی داریم که با وضعیت تخصیص بودجه های عمرانی اجرای آنها سالیان سال زمان می برد. بنابر این اگر بخش خصوصی را وارد این حوزه نکنیم به یک پرتگاه سقوط می کنیم.

او همچنین با انتقاد از نبود منابع آماری دقیق درباره اتلاف انرژی در بخش های مختلف، ادامه داد: سوال اینجاست چرا در این بخش آمار ها کافی نیست.؟ دلیلش مشخص است. چرا که در حوزه اقتصاد انرژی دخل و خرج با هم نمی خواند و جذابیت مالی برای سرمایه گذار وجود ندارد.

رئیس کنفدراسیون آب کشور ادامه داد: مردمان بوشهر پایتخت انرژی کشور برخی روزها تنها ۲ ساعت آب دارند. برای حل این مشکل اجرای پروژه آب شیرین کن با هزینه ۷۰ میلیارد دلاری در دستور کار قرار گرفته است. این در حالی است که در همین شهر اتلاف انرژی ۴۰ درصد است.

حاجی کریم همچنین با اشاره به این نکته که اصلاح شبکه آبی فرسوده ۸۲ هزار میلیارد لار سرمایه نیاز دارد، ادامه داد: اگر می خواهیم شبکه فرسوده آب تهران اصلاح و هدر رفت آن به حد استانداردهای جهانی برسد باید این سرمایه گذاری در این حوزه را با استفاده از مدل های مالی مختلف برای بخش خصوصی توجیه پذیر کنیم.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.