گیر افتادن صبحانه ژاپنی بین سنت و مدرنیته

تابناک باتو . ۱۴۰۳/۷/۳۰،‏ ۵:۰۴


 اختصاصی «تابناک با تو»؛ در ژاپن، برنج غذای غالب مردم است و صبحانه سنتی ژاپنی عمدتاً از «برنج» و «سوپ میسو» تشکیل شده، اما این روزها نودل، پنکیک، نان، انواع غلات و دیگر گزینه‌های معروف مدرن قسمتی از این وعده‌غذایی را به خود اختصاص داده و  میز صبحانه ژاپنی را اشغال کرده که نشان دهنده تغییر بزرگ در ذائقه ژاپنی‌ها است. 

موضوع فقط به نوع غذا محدود نمی‌شود، ژاپنی‌ها، که در گذشته فقط دو وعده غذا می‌خوردند، اکنون سه وعده غذا در روز می‌خورند، اما چه در گذشته، چه در حال حاضر، «صبحانه» مهمترین وعده غذایی آنها به شمار می‌رود.  

ژاپنی ها به تازگی چه می خورند؟

آمار جدید ثابت می کند که ۴۰ درصد مردان و ۱۰ درصد زنان ژاپنی صبحانه نمی‌خورند! «چیکو موکاسا»، روزنامه‌نگاری که علاقه زیادی به غذاهای ژاپنی دارد و برای نوشتن در مورد صبحانه  تحقیقاتی انجام داده، می‌گوید: « ژاپنی‌ها در گذشته، صبحانه را در خانه می‌خوردند اما حالا کمتر.»

صبحانه سنتی ژاپنی این شکلی است:

برنج نیم‌پز، سوپ میسو، یک تکه ماهی کبابی مانند ماهی قزل آلا، یا «منتایکو» که یک تکه خاویار تند است و برخی چیزهای دیگر مثل ترشی، تخم مرغ خام، جلبک دریایی.

ناتو، دانه سویای تخمیر شده!  

یکی از معروف‌ترین مواد صبحانه سنتی ژاپنی «ناتو» است که دانه‌های سویا را بخارپز کرده و سپس تخمیر می‌کنند و با برنج پخته مخلوط می‌کنند و می‌خورند.

افسانه‌ها می‌گویند حدود هزاران سال پیش، جنگجویی به نام یوشی‌میناموتو، مقداری سویای پخته و تخمیر شده را روی یک دسته کاه پیدا کرد، آن را چشید و خوشش آمد و به این ترتیب ناتو کشف شد.

در گذشته با قرار دادن دانه سویای بخار پز در بسته‌هایی از جنس ساقه برنج، آن را در مکانی گرم و مرطوب نگهداری می‌کردند، گرما باعث تخمیر دانه‌ها می‌شد، اما اکنون کارخانه های خاصی برای تهیه ناتو وجود دارد. این غذا بوی تندی دارد که خارجی‌ها از آن خوششان نمی‌آید.

سوپ میسو

میسو یک نوع چاشنی ژاپنی است و از تخمیر سویا، برنج یا جو با نمک و معروف‌ترین آن از سویا تهیه می‌شود.سوپ میسو یک سوپ سنتی ژاپنی است که عمدتاً از آبگوشت تشکیل شده است که در آن «میسو» حل میشود و سپس مواد زیادی از جمله "مکعب های توفو" و برگ های سبز جلبک واکامه به آن اضافه می‌شود.

 واکامه جلبک دریایی است که از سواحل ژاپن جمع آوری و هنگام پختن رنگ سبز زیبا و شفاف پیدا می‌کند.

رشته‌فرنگی سوبا

رشته فرنگی سوبا نودل‌های سنتی است که از آرد گندم سیاه تهیه و با تکه های توفوی سرخ شده برای تزئین، سرو می‌شود. این رشته‌ها برای تمام وعده‌های غذایی مناسب‌اند. 

اگر به یک ایستگاه شلوغ اتوبوس بروید، حتما جایی پیدا می‌کنید که نودل می‌فروشند، و افرادی ایستاده‌اند و به سرعت کاسه‌های نودل را می‌خورند. سوبا یک غذای خیابانی بوده است، بنابراین ایستادن بخشی از روال خوردن آن می‌باشد.

صبحانه مدرن

نانوایی‌های زیادی به تازگی در ژاپن افتتاح شده‌اند. افراد مسن‌تر صبحانه سنتی ژاپنی را ترجیح می‌دهند، در حالی که افراد جوان‌تر به خوردن نان علاقه دارند.

آمار نشان داده است که خوردن نان در ژاپن بیشتر از برنج محبوبیت پیدا کرده‌ و ژاپنی‌ها مصرف نان و قهوه را برای صبحانه بیشتر کرده‌اند.

گسترش نانوایی‌ها و کافه‌های مدرن در ژاپن باعث فراموشی صبحانه سنتی نشده، در واقع، بسیاری از روستاییان ژاپنی هنوز نمی‌توانند روز خود را بدون خوردن صبحانه سنتی شروع کنند.

یکی از معروف ترین رسوم ژاپنی، انداختن زرده تخم مرغ خام روی بشقاب برنج سفید داغ است که به آن «تاماگو کاکه گوهان» می‌گویند.

تاماگو کاکه گوهان

تاماگو یا تاماگو‌ کاکه‌گوهان یک صبحانه محبوب ژاپنی است که از برنج آب پز مخلوط شده با تخم مرغ خام یا نیم‌پز تشکیل می‌شود.

یکی از رایج‌ترین روش‌های خوردن آن این است که سفیده را از زرده جدا می‌کنتد، سفیده را با برنج داغ مخلوط و سپس زرده را روی برنج می‌گذارند.

همچنین می‌توان یک تخم مرغ خام را با سس سویا مزه دار کرد، سپس آن را خوب مخلوط نموده و روی برنج گذاشت. سالم، بی خطر و خوشمزه به نظر می‌رسد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.