صندوق درآمد ثابت اعتبار و طلای گنج، بیشترین بازدهی سالانه را داشتند

تحلیل بازار . ۱۴۰۳/۷/۳۰،‏ ۸:۵۷


صندوق های درآمد ثابت اعتبار، خورشید، تداوم، کیان و سپر و صندوق های طلای گنج، عیار و کهربا بیشترین بازدهی سالانه را در مقایسه با سایر صندوق ها داشته اند.

هادی بهرامی؛ بازار:ورود صندوق های مبتنی بر سهام، اوراق درآمد ثابت و بخصوص کالا (طلا و زعفران) به بازار بورس، اقدامی موثر جهت جذب نقدینگی میباشد که به دلیل مدیریت بهتر دارایی ها، سود و جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاران دارد. از مزایای صندوق های ای تی اف بورسی میتوان به کاهش ریسک نگهداری، سرمایه گذاری با مبالغ کم، مدیریت حرفه ای و نقد شوندگی بالا اشاره کرد. با رکود بازار بورس، کاهش قیمت سهام شرکت ها و شرایط اقتصادی کشور، از یک طرف صندوق های درآمد ثابت به دلیل خاصیت ریسک گریزی و از طرف دیگر، صندوق های مبتنی بر کالا به دلیل افزایش پی در پی اجناس و کالا های ارزشمند بازار داغی دارند و جذابیت بیشتری پیدا کرده اند.

۱- درآمد ثابت
صندوق اعتبار با خالص ارزش دارایی ۱ هزار و ۱۹۲ میلیارد تومان و ۳۳.۲ درصد بازدهی، صندوق خورشید با خالص ارزش دارایی ۱ هزار و ۱۷۷ میلیارد تومان و ۳۲ درصد بازدهی، صندوق تداوم با خالص ارزش دارایی ۲ هزار و ۹۳۵ میلیارد تومان و ۳۱ درصد بازدهی، صندوق کیان با خالص ارزش دارایی ۵ هزار میلیارد تومان و ۳۱ درصد بازدهی و در نهایت، صندوق سپر با خالص ارزش دارایی ۱۵ هزار و ۶۰ میلیارد تومان و ۳۰.۶ درصد بازدهی، بهترین عملکرد سالانه را میان صندوق های درآمد ثابت داشتند.

نام صندوق

بازدهی سالانه | درصد

خالص ارزش دارایی ها

اعتبار

۳۳.۲

۱۱۹۲ میلیارد تومان

خورشید

۳۲

۱۱۷۷ میلیارد تومان

تداوم

۳۱

۲۹۳۵ میلیارد تومان

کیان

۳۱

۵۰۰۰ میلیارد تومان

سپر

۳۰.۶

۱۵۰۰۰ میلیارد تومان

















نرخ بهره بانکی تقریبا ۲۳ درصد و نرخ سود اوراق قرضه نیز بیش از ۲۵ درصد میباشد که در مقایسه با سود سالانه صندوق های درآمد ثابت نشان از بازدهی بیشتر صندوق های سرمایه گذاری دارد. خالص ارزش دارایی صندوق اعتبار از ۸۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به ۱ هزار و ۱۹۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ رسیده است و نشانگر جذب سرمایه قابل توجه میباشد.


۲- سپرده طلا
صندوق گنج با خالص ارزش دارایی ۲ هزار و ۸۴۸ میلیارد تومان و ۷۴.۴ درصد بازدهی، صندوق عیار با خالص ارزش دارایی ۱۹ هزار و ۸۲۲ میلیارد تومان و ۷۴ درصد بازدهی و در نهایت، صندوق کهربا با خالص ارزش دارایی ۸ هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان و ۷۴ درصد بازدهی، بهترین عملکرد سالانه را داشتند. میانگین تورم کشور در یک سال اخیر بر اساس نرخ اعلامی مراکز معتبر و برآورد های شخصی، ۴۵ درصد میباشد که نشان میدهد صندوق های طلا علاوه بر پوشش تورم، بازدهی بیشتری هم داشته اند! صندوق گنج طی ۱۶ سال اخیر به میزان ۲۲ هزار و ۳۵۱ درصد بازدهی داشته و خالص ارزش دارایی های آن نیز، از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۲ به ۲ هزار و ۸۴۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ رسیده است.

نام صندوق

بازدهی سالانه | درصد

خالص ارزش دارایی ها

گنج

۷۴.۴

۲۸۴۸ میلیارد تومان

عیار

۷۴

۱۹۸۲۲ میلیارد تومان!

کهربا

۷۴

۸۳۵۷ میلیارد تومان

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه