آیا ارتش سودان خواهد توانست به توانایی قبل از دوران جنگ داخلی دست یابد؟!/ گزارش الجزیره خبرگزاری بین المللی

شفقنا . ۱۴۰۳/۷/۳۰،‏ ۹:۲۵


شفقنا آینده– خبرگزاری الجزیره در گزارشی درباره پیامدهای جنگ داخلی سودان به این موضوع پرداخته که آیا باید ارتش سودان را در جریان جنگ داخلی یک نیروی از دست رفته قلمداد کرد؟ این گزارش با اشاره به این که ارتش سودان دست به یک سری حملات گسترده برای بازپس‌گیری برخی شهرهای بزرگ زده؛ این پرسش را مطرح کرده که آیا در رسیدن به این هدف موفق خواهد شد؟

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از خبرگزاری الجزیره؛ در حالی که در روزهای اخیر درگیری‌های متقابل بین ارتش سودان با نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع بر سر شهر خارطوم- پایتخت سودان- و آخرین ایالت مورد مناقشه در منطقه غرب دارفور شدت گرفته؛ خیلی‌ها این را به عنوان تحولی جدید در این جنگ و در واقع به معنای ورود آن به یک مرحله جدید ارزیابی کرده‌اند.

نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع از زمان شروع جنگ در آوریل 2023، کنترل بخش‌های قابل توجهی از شهر خارطوم را در دست داشته‌اند. زندگی در خارطوم تحت کنترل نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع چگونه بود؟

شبه‌نظامیان مسلح پشتیبانی سریع به رهبری محمد حمدان «همدی» داگالو، خانه‌ها و انبارهای پرشماری را در سرتاسر پایتخت غارت و مصادره کرده‌اند.

در این مدت هر آن کسی که می توانست از خارطوم فرار کند، این کار را کرده؛ با این حال بسیاری دیگر هم مجبور شده‌اند زیر سایه نیروهای پشتیبانی سریع زندگی کنند- که زنان را در معرض خشونت جنسی قرار داده و مردان بسیاری را دستگیر و زندانی کرده است.

کسانی که تحت حکومت نیروهای پشتیبانی سریع زندگی کرده‌اند می‌گویند که شبه‌نظامیان عضو این گروه خانواده‌های بسیاری را به دلیل امتناع از تحویل دختران و زنان و گاهی هم خانه‌ها و دارایی‌هاشان کشته‌اند.

آیا ارتش خارطوم را بازپس گرفته؟

در 26 سپتامبر، ارتش که در چند وقت اخیر به دلیل نقض حقوق بشر و عدم محافظت از غیرنظامیان در برابر نیروهای پشتیبانی سریع مورد انتقاد قرار داشت، یک حمله گسترده برای بازپس‌گیری شهر خارطوم را به انجام رساند.

به گفته منابع محلی و گزارشگران ساکن خارطوم؛ به دنبال یک تهاجم گسترده که با کمک هواپیماهای جنگی و نیروهای زمینی صورت گرفت، ارتش سرانجام موفق شد برخی از مناطق پایتخت را بازپس‌گیرد.

گزارش‌های رسانه‌ای حکایت از این می‌کنند که ارتش با تصرف سه پل مهم شهر توانست محاصره نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع را شکسته و برخی از مناطق شهر را تسخیر کند.

در این میان واکنش مردم نسبت به پیشروی ارتش جالب بود- و شمار زیادی از مردم راضی از بازگشت ثبات به محلات شهر از ارتش به عنوان آزادی‌بخش استقبال کردند.

با این حال، به گفته گروهی از تحلیلگران، کارشناسان سازمان ملل و ناظران محلی، به رغم رضایت و شادی عمومی مردم، بعد از بازپس‌گیری مناطقی از شهر، شاهد اعدام‌های سرپایی زیادی بودیم- که ارتش به بهانه وابستگی افرادی به شبه‌نظامیان پشتیبانی سریع مرتکب شده است.

حمید خلف‌الله کارشناس سودانی و دانشجوی دوره دکترا در دانشگاه منچستر درباره این اعدام‌ها می‌گوید که «این اعدام‌ها قطعا تأیید خواهند شد». با این حال نبیل عبدالله سخنگوی نیروهای مسلح سودان تا زمان انتشار این مطلب از هر گونه اظهار نظر در مورد این اتهامات خودداری کرده بود.

آیا ارتش خواهد توانست تمام خارطوم را بازپس گیرد؟!

اگر چه این اتفاق ممکن است بهترین رویداد متصوره باشد، با این حال کتمان نمی‌توان کرد که نبرد هنوز به پایان نرسیده است. به خصوص که نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع نبرد سنگینی را در پایتخت دارفور شمالی با ارتش سودان و متحدانش دنبال می‌کنند.

چه خواهد شد؟! به گفته کارشناسان، نبرد خارطوم ممکن است مسیر آینده جنگ سودان را تعیین کند.

متن کامل این مطلب را اینجا بخوانید

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه