آیا دو بانوی ایرانی، می توانند کشور را از باتلاق راه آهن رشت آستارا، نجات دهند؟

تین نیوز . ۱۴۰۳/۷/۳۰،‏ ۱۰:۴۷


با کلنگ زنی پروژه راه آهن رشت آستارا، صرفا پروژه ریلی جدیدی به پروژه های ریلی کلنگ زنی شده و رها شده شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی، اضافه شده است.

تین نیوز |

کارشناس حوزه اقتصاد و مهندسی و مطالعات راهبردی طرح های عمرانی، معدنی و صنعتی می گوید: با کلنگ زنی پروژه راه آهن رشت آستارا، صرفا پروژه ریلی جدیدی به پروژه های ریلی کلنگ زنی شده و رها شده شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی، اضافه شده است.

به گزارش تین نیوز، محمد رضا حدادی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بدهی قطعی 58 هزار میلیارد تومانی به بانک ها و پیمانکاران بخش خصوصی که روز به روز در حال افزایش است، همچنان کلنگ زنی های جدید، بدون وجود منابع مالی و بدون طی شدن مسیرهای قانونی را در دستور کار خود دارد.

وی عنوان کرد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با شعار کلنگ زنی جدید، خارج از بودجه، به دنبال تهاتر و فروش نفت و اخذ قرض های ارزی خارجی و برداشت از صندوق توسعه ملی است که قطعا دولت و کشور را با چالش جدی افزایش کسری بودجه مواجه می کند چرا که هیچ یک از ابر طرح های کلنگ زنی شده موجود، بازگشت سرمایه ندارند و لذا تخصیص منابع کل مردم ایران از ابتدای شیرفلکه نفت(تهاتر نفت) به چنین پروژه هایی، قطعا خارج از بودجه نمی تواند باشد چرا که محل تامین بودجه نیز پول نفت مردم است و ادامه این مسیر، تهدیدات اقتصادی جدی را به دنبال خواهد داشت.

کارشناس حوزه اقتصاد و مدیر مهندسی و مطالعات راهبردی طرح های عمرانی، معدنی و صنعتی ادامه داد: صرفا با تغییر مسئولان نمی توان مشکلات کشور را حل کرد و تنها در شرایطی مشکلات کشور حل می شود که مسئولان جدید، به تحلیل ها و نظرات مدیران و کارشناسان منتقد و به نظر متخصصان غیرذینفع در پروژه ها، احترام بگذارند و غربالگری پروژه های کلنگ زنی شده دستگاه های اجرایی زیرمجموعه خود را در دستور کار قرار دهند و اسیر تبلیغات و فشار مافیا و دلالان نشوند.

وی تاکید کرد: مدیران صرفا باید بر اساس واقعیت های روز و انجام مهندسی ارزش، تصمیمات راهبردی را اتخاذ کنند و به عبارت دیگر مسئولان جدید نباید اجازه بدهند، فشار تبلیغات و سیاسیون و دلالان و پیمانکاران بر آنها غلبه کند، به عبارت دیگر به هیچ عنوان مسئولان جدید، نباید دور بخورند چرا که در دهه چهارم انقلاب، دیگر زمانی برای آزمون و خطا در کلنگ زنی پروژه ها از محل پول نفت مردم نداریم و مردم هیچگاه چنین اجازه ای به مسئولان نداده اند که پول نفتشان را در پروژه های غیراقتصادی و سیاسی، هدر دهند.

به گزارش تین نیوز، حدادی افزود: لذا ضروری است با خروج از پروژه های غیراقتصادی، غیرکارشناسی، غیرضرور و غیراولویت دار و ضد امنیتی که محل تامین منابع آنها از پول نفت مردم است، نظیر راه آهن رشت آستارا، راه آهن زاهدان بیرجند یونسی، راه آهن اردبیل پارس آباد، راه آهن مرند چشمه ثریا، قطار سریع السیر نمای تهران قم اصفهان، قطار سریع السیر نمای تهران مشهد، و ... و اجرای طرح های جایگزین مورد نیاز مردم، از تبدیل نارضایتی اجتماعی مردم به تهدید اجتماعی، جلوگیری نماییم.

این کارشناس خاطرنشان کرد: با کلنگ زنی پروژه راه آهن رشت آستارا که با تبلیغات رسانه ای گسترده و وعده های پوشالی و خلاف واقع و بدون طی شدن مسیرهای قانونی و بدون اخذ مجوزهای لازم در ابتدای سال 1402 اتفاق افتاد و هم اکنون پیشرفت زیر یک دهم درصد دارد، صرفا پروژه ریلی جدیدی به پروژه های ریلی کلنگ زنی و رها شده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، اضافه شده است (برای پروژه های کلنگ زنی شده فعلی شرکت ساخت، حدود 1000 همت از پول نفت مردم باید تخصیص یابد، که قطعا کشور اولویت های مهمتر دیگری نیز دارد و حرکت در این مسیر جز تباهی اقتصادی برای کل کشور، نتیجه ای ندارد) . 

کارشناس حوزه اقتصاد و مهندسی و مطالعات راهبردی طرح های عمرانی، معدنی و صنعتی عنوان کرد: مسئولان جدید باید بر اساس حقایق تصمیم بگیرند و باید بدانند که کشور در 2 سال گذشته عملا وارد باتلاق پروژه راه آهن رشت آستارا شده است بنابراین لازم است هر چه سریعتر از این باتلاق بیرون آیند چرا که ادامه حضور در این باتلاق، ده ها سال به طول خواهد انجامید و هیچگونه بهره ای نخواهد داشت و حتی چنین پروژه هایی با وابستگی بیشتر ایران به کشور آذربایجان،  باعث شده است کشور ارمنستان از ایران فاصله بگیرد تا جایی که امسال، ارمنستان مانور نظامی مشترک با آمریکا در داخل خاک خود برگزار کرد.

:

وی گفت: ضروری است قبل از ورود مجدد فراکسیون کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی و کمیسیون اصل 90 مجلس جدید به پرونده پروژه راه آهن رشت آستارا جهت توقف این پروژه و هدایت منابع به سایر پروژه ها، خود دولت جدید ورود جدی نماید و به شعارهای خود جامه عمل بپوشاند.

حدادی افزود: بر همین اساس پیشنهاد موکد می شود در اسرع وقت جلسه ای مشترک بین خانم صادق مالواجرد، وزیر  راه و شهرسازی و خانم انصاری، رئیس سازمان محیط زیست کشور) که مسئولان جدید مرتبط با پروژه راه آهن رشت آستارا می باشند، با حضور منتقدین غیرذینفع در پروژه ها برگزار شود تا ان شااله بتوانند از باتلاق این پروژه، مردم ایران، کشاورزان منطقه، محیط زیست و اقتصاد کشور را نجات دهند و باعث سربلندی بیش از پیش نظام مقدس جمهوری اسلامی شوند و نشان دهند که حفظ منافع ملی و امنیتی از حفظ منافع صرفا پیمانکاری شرکت های زیرمجموعه خود، اولویت دارد و پروژه هایی که توجیه اقتصادی ندارند یا اخذ مجوزهای قانونی را طی نکرده اند را ادامه نخواهند داد. 

وی تاکید کرد: سرگرم کردن مسئولان ردیف یک دولت و مجلس با وعده های پوشالی جهت اجرای ابرپروژه ها از پول نفت مردم یا پول قرضی، از سناریوهای دشمن است که در دو دهه اخیر، خیلی جدی تر شده و خیلی جواب گرفته اند. 

حدادی افزود: سوال مهم این است که آیا بانوان محترم مسئول ایرانی می توانند اسیر این تبلیغات و سناریوها نشوند؟ به نظر می رسد تنها راه مسئولان برای خروج از بحران، استفاده از تحلیل ها و نقطه نظرات اشخاص غیرذینفع در پروژه ها می باشد.

وی عنوان کرد: تجربه نشان داده است ارکان ابرپروژه ها(دستگاه اجرایی دولتی، پیمانکار و مشاور) خیلی سریع تیم می شوند و همدیگر را پوشش می دهند و واقعیت ها را منعکس نمی کنند تا صرفا منابع کشور را به سمت پروژه خود بکشند و به بقا و درآمد خود ادامه دهند و محیط زیست و اقتصاد ملی کشور و نیازمندی مردم، فدای جزیره ای به نام ابر پروژه می شود. 

این کارشناس ادامه داد: همچنین متاسفانه سازمان برنامه و بودجه کشور به وعده های خلاف واقع قبلی دستگاه های اجرایی نظیر شرکت ساخت، رسیدگی نمی کند که منجر به تکرار این وعده ها(به طور مثال درج فرضیات خلاف واقع درامد 1000 برابری، نسبت به واقعیت، برای پروژه راه آهن رشت آستارا در سایت رسمی وزارت راه و شهرسازی) و گمراه کردن مسئولان قدیم و جدید شده است.  

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه