مهمترین متقاضی پول بانک های ناتراز و دولت هستند

تجارت نیوز . ۱۴۰۳/۷/۳۰،‏ ۱۱:۴۴


به گزارش تجارت نیوز،

نرخ بهره در واقع قیمت پول است و اگر پول را یک کالا فرض کنیم، پس قیمت آن یعنی نرخ بهره در بازار و براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. 

اخیرا برخی کارشناسان بسیار روی این موضوع تاکید دارند که نرخ بهره در بازار تعیین می شود و اگر بازار در تعادلی باشد که مثلا تقاضا برای پول از عرضه اش فزونی یابد، نرخ بهره بالا می رود و برعکس. این تاکید و این ادعا اتفاقا کاملا درست است.

اما چرا همین نرخ بهره که در بازار تعیین می شود و اتفاقا به عرضه و تقاضای پول ربط دارد، به بانک مرکزی و فرزین مرتبط می شود.

در ایران و در بازار پول، عرضه ی آن به شدت در ید بانک مرکزی است. یعنی بانک مرکزی تعیین می کند عرضه ی پول چقدر باشد. پس اینکه بگوییم نرخ بهره بالا یا پایین به فرزین و بانک مرکزی ربط ندارد کاملا اشتباه است. البته در دنیا و حتی در اقتصادهای پیشرفته (آمریکا، اروپا، چین، ژاپن و غیره) هم ساختار عرضه ی پول تقریبا چنین است. در حال حاضر مهمترین ابزار تعیین عرضه ی پول توسط بانک مرکزی ایران قراردادهای ریپو است که دقیقا کپی مدل های کشورهای پیشرفته است.

اما در ایران حتی تقاضای پول هم به نوعی در کنترل بانک مرکزی و بانک هاست. مهترین متقاضی پول در بازار ایران اول بانک های ناتراز و بعد دولت است. عدم نظارت بر بانک های نارتراز و جلوگیری از رشد موهوم ترازنامه ی آنها باز مستقیما به بانک مرکزی و فرزین مربوط می شود

بعضی ها یاد گرفتن تا کسی از سامان دهی نرخ بهره صحبت کند، آن را به درخواست کاهش نرخ بهره ربط بدهند و بورسی ها را متهم به ویژه خواری از طریق کاهش نرخ بهره بکنند. 

در حال حاضر مهمترین متقاضی پول بانک های ناتراز و دولت است و کاهش نرخ بهره از همه بیشتر به نفع اینها می شود. اما نکته این است، آیا عدم کاهش نرخ بهره، تقاضای این دو اژدها را کاهش می دهد؟ خیر

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.