بقایی: ایران هیچگاه در امور داخلی لبنان دخالت نداشته است

اعتماد آنلاین . ۱۴۰۳/۷/۳۰،‏ ۱۱:۵۸


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: موضع ایران درباره لبنان و مقاومت همواره روشن بوده است. جمهوری اسلامی ایران هیچگاه دخالت در امور داخلی لبنان نداشته و بارها بر اینکه چه نظامی شایسته مردم لبنان بوده، پیشنهاداتی داشته‌ایم.

اسماعیل بقایی با اشاره به اهداف سفر وزیر امورخارجه به لبنان گفت: پیام وزیر امور خارجه در این سفر ها مشخص بود. بهبود روابط با همسایگان حتی در عین تنش، از جمله این اهداف بود. جمهوری اسلامی با  اولویت شناسی و زمان شناسی و دخالت ندادن برخی سوءتفاهمات در تلاش بوده تا موضوع اصلی یعنی همان حفظ صلح، ثبات و توقف نسل کشی در غزه و لبنان به عنوان یک وظیفه اخلاقی و قانونی را مورد تاکید قرار دهد.

به گزارش شفقنا، او درباره نشست های مشترک با کشورهایی چون مصر و روسیه و چین گفت: مساله مشترک در همه این نشست ها،  نگرانی از تبعات و تهدیدها در مورد خطرات و جنگ در لبنان و غزه بوده است. رسالت مشترک همه این کشورها برای هم افزایی و استفاده از همه ظرفیت برای فشار آوردن به رژیم صهیونیستی و حامیانش که در تسلیحات مالی نقش دارند که به تجاوزات علیه لبنان در غزه خط پایانی دهند.

او ادامه داد: روسیه و چین دو عضو اصلی شورای امنیت سازمان ملل هستند. رویکرد روسیه و چین درباره تحولات منطقه صریح و شفاف بوده هر دو انتقاد و مخالف این جنگ ها بودند و در نشست های متعددی که در سازمان ملل و دو جانبه داشتیم هر دو  شفاف بر توقف تنش ها در منطقه تاکید داشتند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر وزیر خارجه ایران به ترکیه و همچنین دیدار عراقچی با تعدادی از اعضای حماس در جریان سفر گفت: رابطه ما با ترکیه رابطه ممتازی است و شرکت در  اجلاس۳+۳ در استانبول  فرصتی بود که با مقامات ترکیه از جمله وزیر خارجه و رئیس جمهور این کشور در ارتباط با تحولات منطقه رایزنی و گفت‌وگو داشته باشیم.

او همچنین با بیان اینکه «حماس زنده و محترم است»، گفت: ۲ کشور ایران و ترکیه بر ضرورت حمایت از فلسطین و استفاده از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک دوجانبه ،چندجانبه از جمله سازمان همکاری اسلامی  تاکید دارند.

بقایی گفت: موضع ایران درباره لبنان و مقاومت همواره روشن بوده است. جمهوری اسلامی ایران هیچگاه دخالت در امور داخلی لبنان نداشته و بارها بر اینکه چه نظامی شایسته مردم لبنان بوده، پیشنهاداتی داشته‌ایم.

او افزود: جمهوری اسلامی برای دفاع از خود به خود متکی است و بارها این را در مقاطع مختلف نشان داده است. سفر وزیر امور خارجه به روسیه همراه با رئیس جمهور در قالب اجلاس سران بریکس خواهد بود حتما در حاشیه این نشست به رایزنی های دیپلماتیک برای توقف خطرات ناشی از جنایات رژیم صهیونیستی ادامه خواهیم داد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه