سخنگوی وزارت خارجه: پیگیری حقابه هیرمند بر اساس معاهده ۱۹۵۱ ادامه دارد

انتخاب . ۱۴۰۳/۷/۳۰،‏ ۱۲:۱۶


تسنیم: اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

بقایی در ابتدا در خصوص تشدید تنش‌ها و رایزنی‌های دستگاه دیپلماسی گفت: این رایزنی‌ها با سفر وزیر خارجه به قلب میدان آغاز شد و با سفر به دیگر کشور‌ها ادامه یافت و به رایزنی‌ها ادامه خواهیم داد. جلسه مهم مشترک وزرای خارجه ایران و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس هم برگزار شد.

آقای عراقچی همچنین تماس‌های تلفنی متعددی با مقامات کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی جهت تلاش برای توقف درگیری‌ها برقرار کردند. پیام و نکته اصلی در سفر‌ها مشخص بود، از جمله ادامه سیاست بهبود روابط با همسایگان، مسئولیت پذیری ایران در قبال صلح و امنیت منطقه‌ای و دخالت ندادن برخی سوءتفاهمات در موضوع اصلی که همان حفظ صلح منطقه‌ای است، به عنوان وظیفه اخلاقی و انسانی اسلامی و قانونی بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص موضع مصر در قبال تنش‌ها گفت: نقطه مشترک در همه سفر‌ها نگرانی مشترک درباره خطرات و تهدیدات در ادامه کشتار در غزه و لبنان و اینکه همه کشور‌ها هم افزایی برای توقف کشتار دارند تا فشار بیاورند که رژیم وادار به توقف جنایت‌ها شود. روسیه و چین هم نقش مهمی می‌توانند داشته باشند. آنان موضعی صریحی داشتند و انتقاد کردند از ادامه تجاوزات در غزه و لبنان، آنان موضع خودشان را شفاف بیان کردند.

وی درباره روابط دوجانبه با مصر هم گفت: این رایزنی‌ها متمرکز بر تحولات منطقه است. اولویت ما در مقطع کنونی جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه است. مباحث دوجانبه نقطه تمرکز ما در این رایزنی‌ها نبود.

بقایی در خصوص سفر وزیر خارجه به کشور‌هایی که روابط قوی نداریم گفت: ما هیچ کشوری را از رایزنی خود مستثنی نمی‌کنیم. این وظیفه همگانی برای حفظ صلح و امنیت در منطقه است. اکنون زمانی است که کشور‌ها نشان دهند تمایل برای قدم نهادن در این مسیر را دارند. فارغ از همه ملاحظات اولویت خودمان را رایزنی و هم افزایی برای ارتقای صلح منطقه‌ای قرار دادیم. با مصر در سطح کاردار همیشه مراوده داشتیم. از مدت‌ها قبل هم بحث بهبود روابط بوده است. این سفر‌ها ادامه خواهد داشت و با کشور‌های دیگر هم رایزنی خواهیم کنیم. امروز سفری به کشور کویت و بحرین خواهیم داشت.

وی در خصوص میانجی گری‌ها بین ایران و رژیم صهیوونیستی گفت: وقتی با موجودیتی رابطه ندارید و به رسمیت نمی‌شناسید صحبت از میانجی‌گری معنا ندارد. از هر کشوری که برای توقف جنگ افرروزی و جنایت در غزه کمک کند استقبال می‌کنیم. همه کشور‌ها به عنوان اعضای کنوانسیون منع نسل کشی وظیغه مشخص دارند. از هر تلاش برای توقف جنایات در غزه استقبال می‌کنیم.

بقایی در پاسخ به تسنیم درباره رایزنی‌ها در ترکیه در خصوص منطقه قفقاز گفت: آن چیزی که مهم است این است که کشور‌های منطقه یک چالش را به یک نقطه و مبنایی برای تفاهم تبدیل کنند. اجلاس ۳+۳ که برگزار شد این رویکرد را به خوبی نشان داد. در بیانیه پایانی این اجلاس بر همکاری‌ها در منطقه تاکید شد. درخصوص راه‌های مواصلاتی موضع ایران روشن است و باید با تمامیت ارضی کشور‌ها و بدون هرگونه تغییری در مرز‌ها و شرایط ژئوپولیتیک در منطقه باشد.

وی در واکنش به ادعا‌ها علیه جزایر سه گانه ایرانی گفت: ما متاسفیم، منطقه باید بر پایان دادن به جنایات رژیم متمرکز باشند. کار‌هایی که از حیث دیپلماتیک باید انجام شود را انجام دادیم. قبل و بعد از هر نشستی با دوستانمان که به نحوی به این موضوع می‌پردازند بحث می‌کنیم. ایران درباره تمامیت سرزمینی خود و حاکمیت خودش بر جزایر سه گانه تردیدی ندارد. این موضع مبتنی بر همه موازین بین‌المللی در مورد احترام به حاکمیت ملی کشور‌ها است. متاسفیم کشور‌های اروپایی تصمیم گرفتند که به چنین مسئله‌ای بپردازند. ما مواضع خود را بیان کردیم و یادداشت‌های اعتراضی ارسال شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص روابط با ترکیه و رایزنی‌ها در استانبول گفت: رابطه ما و ترکیه ممتاز است. به عنوان دو کشور اسلامی و دو قدرت بزرگ در منطقه رابطه دوستانه داریم. ما نشست مهمی با مقامات ترکیه‌ای داشتیم. ملاقات با حماس یک پیام داشت و آن این است که حماس زنده است. ایران و ترکیه بر ضرورت حمایت از فلسطین تاکید دارند.

وی در واکنش به تهدید علیه تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: تهدید به تعرض به تاسیسات هسته‌ای طبق اسناد بین‌المللی از جمله قطعنامه ۵۳۳ محکوم و مردود است. تفسیر ما این است که در این موارد تهدید علیه صلح بین‌المللی است و باید شورای امنیت ورود کند. ما در سطح شورای امنیت پیگیر هستیم تا ماهیت قانون شکن رژیم صهیونیستی را نشان دهیم. یادداشت اعتراضی ما به شخص مدیرکل آژانس ارسال شده است و ما پیگیر موضوع هستیم.

بقایی در خصوص تهدیدات نسبت به فراگیر شدن جنگ منطقه‌ای و همچنین تحریم‌های اروپا علیه ایران گفت: سیاست اروپا آزار دادن مردم ایران است. تحریم هواپیمای غیرنظامی هیچ توجیهی ندارد جز اینکه شما بخواهید مردمی را از حقوق بنیادین خود محروم کنید. کشیده شدن جنگ خیلی نیاز به استدلال ندارد، این رویه رژیم صهیونیستی است. از همان ابتدای تاسیس شوم، این رژیم از همه ابزار‌ها برای جنگ افروزی استفاده کرده است. در مقاطع مختلف نشان دادند که به دلیل حمایت‌های آمریکا ابایی از گسترش دامنه جنگ ندارند. این گزاره که تنها موجودیتی که برای تشدید جنگ تلاش می‌کند، رژیم صهیونیستی است.

وی در واکنش به استقرار سامانه تاد آمریکایی در منطقه گفت: پیام ما روشن و شفاف داده شده است. بار‌ها مقامات اعلام کردند که هرگونه شرارت از سوی رژیم با پاسخ قاطع ایران همراه خواهد شد. استقرار سامانه موشکی صرفا تداوم حمایت همه جانبه آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی در این یک سال از رژیم صهیونیستی است. همین حمایت‌ها باعث جری‌تر شدن رژیم شده است.

مسئولیت همه کشور‌هایی که به هر نحوی مشارکت در تعرض به ایران کنند کاملا مشخص است. خوشحالیم کشور‌های منطقه به درجه‌ای از بلوغ رسیده‌اند که حراست از صلح منطقه وظیفه همه ما است و هرگونه تنشی آثارش متوجه کشور‌های منطقه خواهد شد. ما اطمینان داریم کشور‌های منطقه اجازه نمی‌دهند که هرگونه تجاوزی از خاک آنان صورت گیرد.

وی در خصوص انتخابات آمریکا و اینکه چه کسی انتخاب می‌شود گفت: موضع ایران روشن است. ما عمل و رفتار دولت‌های مختلف آمریکا را مدنظر قرار می‌دهیم. ما هیچ مداخله‌ای در امور داخلی آمریکا بر عکس آنان نداریم. این موضوع داخلی آنان است و ما هیچ قضاوتی در خصوص اینکه چه کسی انتخاب خواهد شد نداریم. سیاست آمریکا علیه ایران خصمانه بوده است و قطعا در هر شرایطی ما این تاریخچه را در نظر داریم.

وی در خصوص آخرین وضعیت زندانی ایرانی در عراق گفت: ما رسیدگی به اتباع خود را وظیفه خودمان می‌دانیم. در سفر به عراق این موضوع به طور جدی مورد بحث واقع شد و امیدواریم طی روز‌های آینده خبر‌های خوبی بشنویم.

بقایی در خصوص نقشه راه برای کاهش تنش با اروپا گفت: افزایش تنش و عدم آمادگی برای پاسخ به رویکرد‌های مثبت ایران برای بهبود روابط متاسفانه از سوی اروپا آغاز شد. در نمونه آخر و درج یک مسئله موهوم در بیانیه پایانی (نشست مشترک اروپا و شورای همکاری خلیج فارس) نشان می‌دهد که اروپا خود را در شرایطی نمی‌بیند که به رویکرد مثبت ایران پاسخ مثبت دهند. ما در نیویورک جلساتی را با اروپا داشتیم، ما همیشه پیش قدم بودیم ولی پیشرفت خاصی را مشاهده نکردیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا سفر‌های منطقه توانست بر توقف جنگ اثر بگذارد گفت: این یک فرآیند و روند است. ما نشانه‌های مثبتی می‌بینیم که این رایزنی‌های دیپلماتیک منجر به عزم مشترک برای جلوگیری از خطر در منطقه و توقف ماشین کشتار رژیم منجر شده است. کشور‌های منطقه هم در حال تلاش هستند تا یک بسیج عمومی در سطح جهانی برای توقف کشتار ایجاد کنند.

بقایی درخصوص حق آبه ایران از افغانستان گفت: مبنای ما معاهده ۱۹۵۱ است. ما در تعامل با مقام‌های هیئت حاکمه افغانستان تلاش کردیم کل حق آبه را از طرف مقابل بگیریم. موضوع در سطح نماینده ویژه رئیس جمهور ادامه دارد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.