پریود چیست و چگونه برای اولین پریودمان آماده شویم؟

بهداشت نیوز . ۱۴۰۳/۷/۳۰،‏ ۸:۴۸


تجربه اولین پریود برای دخترانی که از قبل آمادگی کافی ندارند، ممکن است نگرانی و اضطراب ایجاد کند. این احساسات منفی می‌تواند تأثیرات طولانی‌مدتی بر ذهنیت آن‌ها بگذارد. اما با افزایش آگاهی و یادگیری چگونگی آمادگی برای اولین پریود، همراه با استفاده از یک تقویم پریودی مناسب، می‌توان از این نگرانی‌ها کاست. داشتن دانش کافی درباره تغییرات بدن در دوران بلوغ، نه‌تنها به فرد کمک می‌کند که با اطمینان بیشتری این مرحله را طی کند، بلکه به او امکان می‌دهد تا پرسش‌هایش در مورد پریود به‌درستی پاسخ داده شود و ...

پریود چیست و چگونه برای اولین پریودمان آماده شویم؟

تجربه اولین پریود برای دخترانی که از قبل آمادگی کافی ندارند، ممکن است نگرانی و اضطراب ایجاد کند. این احساسات منفی می‌تواند تأثیرات طولانی‌مدتی بر ذهنیت آن‌ها بگذارد. اما با افزایش آگاهی و یادگیری چگونگی آمادگی برای اولین پریود، همراه با استفاده از یک تقویم پریودی مناسب، می‌توان از این نگرانی‌ها کاست. داشتن دانش کافی درباره تغییرات بدن در دوران بلوغ، نه‌تنها به فرد کمک می‌کند که با اطمینان بیشتری این مرحله را طی کند، بلکه به او امکان می‌دهد تا پرسش‌هایش در مورد پریود به‌درستی پاسخ داده شود و احساس آرامش بیشتری را تجربه کند. از همین رو، در ادامه به بررسی موضوع پریود می‌پردازیم و نکاتی را با هدف آماده‌شدن برای اولین پریود ارائه می‌دهیم.

پریود چیست؟

با رسیدن به سن بلوغ، بدن خود را با طی‌کردن چرخه قاعدگی برای بارور شدن آماده می‌کند. چرخه قاعدگی دارای مراحل مختلفی است که در هر مرحله اتفاقات مهمی در بدن زنان رخ می‌دهد. یکی از این مراحل، فاز پریود است.

پریود را می‌توان به‌سادگی، فروریختن دیواره داخلی رحم و خارج‌شدن بافت آن از طریق خونریزی واژینال تعریف کرد. هنگامی که اسپرم به تخمک نرسد و لقاحی صورت نگیرد، دیواره داخلی رحم که خود را برای نگهداری از جنین آماده کرده است، فرو می‌ریزد و خونریزی پریود اتفاق می‌افتد.

پریود از چه زمانی شروع می‌شود؟

زمان پریود شدن در هر فرد متفاوت است و به عوامل زیادی مثل سابقه خانوادگی، ژنتیک، تغذیه و میزان استرس بستگی دارد اما به‌طورکلی اکثر افراد اولین پریود خود را در سن ۱۲ سالگی تجربه می‌کنند، البته ممکن است در بعضی دختران در سنین پایین‌تر دیده شود یا تا ۱۶ سالگی هم به تأخیر بیفتد.

طول دوره پریود چقدر است؟

اکثر زنان بعد از رسیدن به بلوغ تا دوران پسا قاعدگی، هر ۲۸ روز یک‌بار پریود می‌شوند، همچنین این مدت‌زمان می‌تواند تحت عوامل مختلف از ۲۱ تا ۳۵ روز متغیر باشد که به آن سیکل قاعدگی گفته می‌شود.

شما می‌توانید با استفاده از یک تقویم پریودی آنلاین، طول دوره و تعداد روزهای پریودی خود را محاسبه کنید و از طبیعی بودن آن مطمئن شوید.

دخترانی که به‌تازگی پریود می‌شوند، ممکن است پریودهای نامنظمی را تجربه کنند، برای مثال امکان دارد گاهی دو بار پریود شدن در ماه رخ دهد. اگرچه این موارد در سنین پایین‌تر طبیعی هستند و امکان دارد بر اثر استرس و تغییرات هورمونی در اثر عدم آرامش ذهنی رخ دهند اما پیشنهاد می‌شود برای تشخیص و اطمینان از دلایل دیگری مانند فیبروم رحمی یا کیست تخمدان، به پزشک متخصص مراجعه شود.

میزان خونریزی و طول پریود هر فرد با دیگری متفاوت است اما به‌طورکلی خونریزی پریود می‌تواند بین ۲ تا ۷ روز طول بکشد و اغلب شدت خونریزی در دو روز اول بیشتر است.

در روزهایی که خونریزی شدیدتر تجربه می‌شود، معمولا رنگ آن قرمز است و در روزهایی که میزان خونریزی کمتر است، احتمال دارد خون پریود به رنگ صورتی یا قهوه‌ای درآید.

آیا پریود دردناک است؟

زمان پریود شدن، بدن دچار تحولات مختلفی می‌شود، برای مثال سطح هورمون‌ها تغییر می‌کند و همین امر باعث می‌شود فرد نوسانات عاطفی و دردهای فیزیکی را تجربه کند.

فروریختن دیواره داخلی رحم و خونریزی کردن احتمالاً احساس خوشایندی در شما ایجاد نخواهد کرد و با کمی درد در ناحیه شکم، کمر و پاها همراه خواهد بود. اینکه هر فرد چه میزان دردی را در بخش‌های مختلف بدن تجربه می‌کند، به عوامل مختلفی مثل شرایط جسمی او بستگی دارد.

به‌علاوه، بعضی افراد قبل از پریود شدن هم علائم روحی و فیزیکی خاصی را تجربه می‌کنند که به آن سندروم پیش از قاعدگی pms گفته می‌شود. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که دوره pms چیست و چه علائمی دارد.

دوره PMS چیست؟

دوره pms یا سندروم پیش از قاعدگی به روزهای قبل از شروع خونریزی پریود گفته می‌شود که ممکن است به‌دلیل نوسانات هورمونی، با علائم و نشانه‌های زیر همراه باشد که معمولاً با شروع‌ خونریزی پریود، بهبود پیدا می‌کنند.

· نفخ و مشکلات گوارشی

· حساسیت و درد سینه‌ها

· نوسانات خلقی

· سردرد

· افزایش استرس و اضطراب

· درد مفاصل

چگونه برای اولین پریود آماده شویم؟

اولین قاعدگی تجربه‌ جدیدی است که امکان دارد در ابتدا کمی ترسناک به‌نظر برسد، هر چند با کسب آگاهی بیشتر درباره این تجربه متوجه خواهید شد که پریود را هم می‌توان مانند هر اتفاق طبیعی دیگری در بدن با چند راهکار ساده اما کاربردی مدیریت کرد.

نکات و راهکارهای زیر به شما کمک می‌کند تا اولین پریود را راحت‌تر سپری کنید:

1. استفاده از محصولات بهداشتی مناسب

هنگام پریود شدن برای پرداختن به فعالیت‌های روزمره و جلوگیری از نشت خون به لباس‌ها، بهتر است از لوازم بهداشتی مخصوص مانند نوار بهداشتی مناسب استفاده کنید. هنگام انتخاب نوار بهداشتی از کیفیت لایه رویی، جذب مناسب و ضد حساسیت بودن آن مطمئن شوید.

2. آشنایی با روش‌های کنترل درد پریود

برای کنترل درد می‌توانید با مشورت پزشک از مسکن‌ استفاده کنید. اما از روش‌های دیگر برای کاهش درد شکم، کمر، بهبود گردش خون و کاهش اسپاسم‌های عضلانی، استفاده از کیسه آب‌گرم، حوله گرم و ماساژ است. این اقدامات در کنار یکدیگر به شما کمک می‌کند اولین پریود خود را آسان‌تر بگذرانید.

3. داشتن رژیم غذایی مناسب

خوردن غذاهای سالم و دوری کردن از شیرینی‌جات و کاهش مصرف نمک، به داشتن تجربه بهتر از اولین پریود کمک می‌کند. خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه، مصرف غذاهای گرم، مواد غذایی حاوی ویتامین D، کلسیم و منیزیم و همچنین نوشیدن آب کافی بسیار کمک‌کننده است.

4. کنترل استرس و اضطراب

یکی از عواملی که به‌طورجدی می‌تواند روی تجربه پریود شما تاثیرگذار باشد، داشتن استرس بیش از حد است‌. استرس می‌تواند باعث پریود زودرس، تأخیر در پریود یا پریود دردناک شود. در نتیجه تمام افراد، به‌خصوص دخترانی که قرار است اولین پریود خود را تجربه کنند، باید برای کنترل استرس و اضطراب دنبال راهکار مناسب باشند.

5. داشتن خواب کافی

خواب کافی در دوران بلوغ و قبل از اولین پریود نقش مهمی در سلامت عمومی دختران و تنظیم هورمون‌های بدن دارد. در دوران بلوغ، بدن دچار تغییرات هورمونی می‌شود و خواب کافی به متعادل کردن این هورمون‌ها کمک می‌کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

تجربه پریود هر فرد در هر ماه ممکن است با پریودهای قبلی و بعدی او کاملاً متفاوت باشد، مثلاً احتمال دارد خونریزی در یک ماه بیشتر طول بکشد یا شدت کمتری داشته باشد ولی در ماه بعد کاملا روند طبیعی خود را طی کند‌. این تغییرات در پریود، آن هم در سنین پایین‌تر اغلب طبیعی هستند، اما مادامی‌که زندگی فرد را مختل نکنند.

اگر با موقعیت‌های زیر مواجه شدید، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید تا از نبود مشکل مطمئن شوید:

· ازدست‌دادن ۳ دوره پریود به‌طور متوالی

· داشتن خونریزی بین دو دوره پریود

· داشتن خونریزی بعد از رابطه جنسی

· متوقف‌شدن خونریزی پیش از رسیدن به دوران یائسگی

· تجربه دوره pms یا pmdd به‌طوری‌که زندگی عادی و ارتباطات شما با مشکل مواجه شود

کلام‌ پایانی

پریود شدن یک مرحله طبیعی و بسیار مهم در زندگی زنان است که طی آن دیواره داخلی رحم فروریخته و به‌همراه خون از بدن خارج می‌شود. در یک سیکل منظم پریود، سطح و میزان ترشح هورمون‌ها در بدن فرد تغییر می‌کند و منجر به بروز علائم مختلفی می‌شود.

داشتن تغذیه مناسب و خواب کافی، کنترل استرس و همچنین آماده کردن لوازم بهداشتی پریود از قبل مانند نوار بهداشتیِ راحت و باکیفیت که مناسب فعالیت‌های روزانه باشد، کمک می‌کند تا اولین پریود را با احساس بهتری تجربه کنید.

به‌خاطر داشته باشید که همیشه می‌توانید سؤال‌های مربوط به پریود را از یک افراد آگاه بپرسید و مشکلات خود را با آن‌ها در میان بگذارید.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.