طلای سرخ اصفهان مدال چهارم کشور را دارد معایب کشت گلخانه ای زعفران

تحلیل بازار . ۱۴۰۳/۷/۳۰،‏ ۱۷:۱۳


اصفهان - رئیس زاده، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: کشت زعفران در استان اصفهان توسعه صعودی دارد و رتبه چهارم کشور را در این زمینه داریم.

احمدرضا رئیس زاده، در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه گیاه زعفران نیاز کمی به آب دارد و نسبت به هزینه‌هایی که برای کاشت و برداشت آن می‌شود، ارزش اقتصادی زیادی دارد، اظهار کرد: با توجه به خشکسالی اصفهان کشاورزان قادر به تقبل هزینه های کم آبی نیستند و به همین خاطر چون کشت زعفران با شرایط کم آبی سازگار است، کشاورزان اصفهانی هم از آن استقبال کرده اند.

وی افزود: هم اکنون اصفهان رتبه چهارم کشت زعفران را دارد و با توجه به اینکه تغذیه و آبیاری مناسب است و در مناطقی این کشت صورت می گیرد که دارای بارندگی مناسب است و توانسته ایم در این رابطه با آفات مبارزه کنیم و پیازهای سالم را نیز به کشاورزان پیشنهاد دهیم و برای کشت این محصول زمان مناسبی هم انتخاب می شود.

به گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تاکید کرد: کشت زعفران در اصفهان از بازدهی خوبی برخوردار بوده و اکنون استان اصفهان با سطح هزار و ۸۰۰ هکتار زیرکشت این محصول و تولید بیش از ۱۰ تن اکنون بعد از خراسان رضوی، جنوبی و شمالی در رتبه چهارم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته سطح زیرکشت این محصول ۲۰۰ هکتار افزایش یافته است و این در حالی است که سطح زیر کشت زعفران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۲۱۰ هکتار افزایش یافته است و این جای خشنودی دارد.

پیش بینی رشد سالانه ۲۰۰ هکتاری برای کشت زعفران

رئیس‌زاده با اشاره به اینکه کشت گلخانه‌ای زعفران، دارای معایب فراوانی است و این روش هنوز اجرا نشده است، تاکید کرد: با این حال طبق روال سال‌های قبل، کشت زعفران در استان توسعه صعودی دارد و پیش‌بینی می‌شود در مدت یک دهه آینده هر سال به طور متوسط سطح زیر کشت ۲۰۰ هکتار توسعه پیدا کند.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.