چرا اندروید 15 از آی او اس 18 بهتر و جذاب‌تر است؟

گجت نیوز . ۱۴۰۳/۷/۳۰،‏ ۲۰:۵۸


چرا اندروید 15 از آی او اس 18 بهتر و جذاب‌تر است؟ | گجت نیوز

سیستم عامل اندروید 15 امسال توانسته با ارائه قابلیت‌های جدید و جذاب بهتر و کارآمدتر از آی او اس 18 ظاهر شود. در ادامه برخی از این ویژگی‌ها را مرور خواهیم کرد.

در سال 2024 اپل و گوگل در حوزه نرم افزار و سیستم عامل رقابت پایاپایی دارند. هر دو سیستم عامل اندروید 15 و آی او اس 18 امسال قادر به پشتیبانی از پیام‌های ماهواره‌ای بوده و امکان قفل کردن و مخفی کردن اپلیکیشن‌ها برای افزایش ایمنی را در اختیار کاربرانشان قرار داده‌اند. از طرف دیگر، هریک از آن‌ها همچنین قابلیت‌هایی از دیگری را برای نخستین بار به کاربرانش ارائه کرده است. برای مثال iOS 18 امکان پشتیبانی از پیام‌رسانی RCS را به دست آورده و اندروید 15 نیز به قابلیت آرشیو کردن پیام‌ها به‌منظور ارتقای کارآیی مجهز شده است.

با این تفاسیر سیستم عامل‌های گوگل و اپل بیش از همیشه به یکدیگر شبیه شده‌اند. با این وجود بسیاری افراد Android 15 را برنده نبرد امسال سیستم عامل‌های موبایل می‌دانند و معتقدند قابلیت‌های ویژه این سیستم عامل توانسته سطح بالاتری از امنیت، شخصی‌سازی و محافظت از حریم شخصی را به کاربران ارائه دهد.

چرا اندروید 15 آپدیت جذاب‌تری نسبت به آی او اس 18 است؟

در ادامه به معرفی 5 ویژگی جذاب سیستم عامل اندروید 15 می‌پردازیم که آن را به ارتقای بهتری در مقایسه با آی او اس 18 تبدیل می‌کنند.

ارتقای چشمگیر سطح امنیت دستگاه و محافظت از داده‌های کاربران

با وجود اینکه اپل در سال‌های گذشته همواره توانسته در بخش امنیت و محافظت از داده‌های کاربران دست بالاتر را در مقایسه با رقیبش داشته باشد، اما گوگل امسال به‌لطف استفاده از هوش مصنوعی در این زمینه پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای داشته است. به‌طور خاص سه ابزار جدید «قفل شناسایی سرقت» (Theft Detection Lock)، «قفل کردن از راه دور» (Remote Lock) و «قفل کردن دستگاه آفلاین» (Offline Device Lock) در اندروید 15 معرفی شده‌اند که قابلیت‌های منحصربفرد آن‌ها سرانجام توانسته بر Activation Lock و Find My در آی او اس 18 غلبه کند.



قابلیت قفل شناسایی سرقت با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و حسگرهای حرکتی دستگاه‌های اندرویدی حرکات ناگهانی شبیه به قاپیده شدن گوشی از دست کاربر را شناسایی کرده و در صورت تشخیص سرقت به‌طور خودکار اقدام به قفل کردن گوشی خواهد نمود. این قابلیت می‌تواند بسیار کاربردی و مهم باشد؛ زیرا با دزدیدن گوشی سارقان عملا به کدهای 2FA گوشی، اپلیکیشن مدیریت پسوردها، سایر اپلیکیشن‌های حساس و شاید حتی داده‌های شخصی کاربران دسترسی پیدا کرده و می‌توانند آسیب زیادی به آن‌ها وارد کنند.

از سوی دیگر قابلیت قفل کردن از راه دور نیز به کاربران اجازه می‌دهد که با مراجعه به وبسایت Android.com/lock و وارد کردن شماره موبایلی که روی یک گوشی اندرویدی قرار دارد آن را از راه دور قفل کنند. اپل البته قابلیتی مشابه با Remote Lock را در آیفون‌هایش ارائه می‌دهد که در آن کاربر می‌تواند با وارد شدن به iCloud و وارد کردن کد احراز هویت دومرحله‌ای دستگاه را از راه دور غیرقابل استفاده کند.

علاوه بر این، قابلیت Offline Device Lock نیز زمانی که گوشی اندرویدی آفلاین می‌شود (خاموش شدن وای فای و داده موبایل) آن را از دسترس خارج کرده و امکان کار کردن با آن یا پاک کردن داده‌هایش را از کاربر می‌گیرد.

از طرف دیگر باید همچنین توجه کرد که تمامی این قابلیت‌ها به‌سادگی و تنها با وارد کردن پین کد یا رمز گوشی مجددا قابل فعال‌سازی هستند. بنابراین نیازی نیست نگران فعال شدن ناخواسته هریک از آن‌ها باشید.

کارآیی بهتر برای تبلت‌ها و گوشی‌های تاشو

یکی دیگر از زمینه‌های مهم برتری اندروید 15 بر آی او اس 18 بهینه‌سازی بهتر و سازگاری بیشتر آن با تبلت‌ها و گوشی‌های تاشو با صفحه نمایش‌های بزرگ است.

یکی از قابلیت‌های کلیدی نسل جدید سیستم عامل‌های گوگل در این حوزه امکان پین کردن تسکبار در پایین صفحه نمایش است. اگر با یک تبلت اندرویدی جدیدتر کار کرده باشید، حتما با تسکبار آن آشنا هستید که با کشیدن انگشت از پایین صفحه به بالا نمایش داده شده و از طریق آن می‌توان اپلیکیشن‌های مختلف را اجرا کرد یا در تنظیماتشان تغییر ایجاد نمود.

در Android 15 می‌توان این تسکبار را همانند مک او اس یا ویندوز در پایین صفحه نمایش ثابت نگه داشت تا آیکون اپلیکیشن‌های محبوب کاربر همواره در معرض دیدتان قرار داشته باشد و پیشرفت قابل توجهی در مالتی تسکینگ حاصل شود.

البته آیپد او اس نیز قابلیتی مشابه با تسکبار ثابت اندروید 15 را ارائه می‌دهد؛ اما ویژگی‌های ارائه شده در آن به اندازه رقیب جدید و نوآورانه نیست.

امکان جفت کردن اپلیکیشن‌ها به یکدیگر

قابلیت جفت کردن اپلیکیشن‌ها یا «App Pair» در اندروید 15 با پیشرفت قابل توجهی همراه شده است. فارغ از این که از یک گوشی، تبلت یا دستگاه تاشو استفاده کنید در Android 15 قادر خواهید بود اپلیکیشن‌های مختلف را با یکدیگر جفت کرده و به هوم اسکرین متصل کنید. به این ترتیب زمانی که روی مجموعه این دو اپلیکیشن کلیک می‌کنید هردوی آن‌ها به‌طور همزمان اجرا شده و صرفه‌جویی زیادی در وقت شما می‌کنند.

این قابلیت به‌طور خاص برای افرادی که با گوشی‌های اندرویدی خود مالتی تسکینگ فراوان انجام می‌دهند بسیار مفید است و می‌توانید به گزینه محبوب کاربران تبدیل شود.‌ البته همانند مورد قبل، iPadOS 18 مالتی تسکینگ بسیار خوبی داشته و به‌طور کامل از مالتی تسکینگ پشتیبانی می‌کند؛ اما آی او اس از هیچ نوع مالتی تسکینگ پشتیبانی نکرده و فرسنگ‌ها پشت سر اندروید قرار گرفته است.

قابلیت ضبط محتوای تنها یک اپلیکیشن بدون ضبط دیگر اپلیکیشن‌ها

علیرغم آن که قابلیت Private Space در سیستم عامل اندروید 15 ویژگی بسیار جذابی به شمار می‌رود، اما اپل با ارائه قابلیتی مشابه برای قفل یا مخفی کردن اپلیکیشن‌ها در آی او اس 18 عقب‌ماندگی خود در این زمینه را جبران کرد. در عین حال دیگر ویژگی فوق‌العاده سیستم عامل گوگل که در حفظ فضای شخصی کاربران استفاده فوق‌العاده‌ای دارد، امکان ضبط محتوای تنها یک اپلیکیشن به‌طور مجزا از سایر اپلیکیشن‌هاست.

به کمک این قابلیت شما می‌توانید ضبط محتوای صفحه نمایش را به تنها یک اپلیکیشن خاص محدود کرده و سایر اپلیکیشن‌ها را از ویدیوی ضبط‌شده خارج کنید. این قابلیت خلاقانه برای نخستین بار توسط Android 15 ارائه شده و بسیاری را به این فکر انداخته که چرا اپل و گوگل پیش‌تر آن را در سیستم عامل‌های‌شان تعبیه نکرده بودند.

قابلیت Circle to Search

کاربران آیفون‌های اپل البته می‌توانند از طریق اپلیکیشن گوگل به قابلیت استثنایی Circle to Search دسترسی داشته باشند. با این وجود تجربه کار با آن در آیفون اصلا هم‌تراز گوشی‌های اندرویدی نیست و سطح کارآیی پایین‌تری نسبت به رقیبش ارائه می‌دهد.

ویژگی Circle to Search در اندروید 15 نیز به‌طور قابل توجهی بهینه‌سازی شده و اکنون امکان تشخیص آهنگ‌ها از روی اسکرین‌شات‌های ثبت‌شده از تصاویر را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد و از قضا بسیار سریع‌تر از Shazam یا هر اپلیکیشن مشابه دیگر در iOS عمل می‌کند. بنابراین عموما کاربران و به‌طور خاص علاقمندان به موزیک احتمالا از ویژگی استثنایی Circle to Search در گوشی‌های مجهز به اندروید 15 استقبال خواهند کرد.

آی او اس 18 نیز در جدال با اندروید 15 دست و پا بسته نیست

علیرغم آنکه Android 15 امسال با دست پر به نبرد با iOS 18 برخاسته، اما سیستم عامل اپل نیز در این رقابت دست و پا بسته نیست. پیش از هرچیز، هوش مصنوعی Apple Intelligence که با وعده‌های فراوان از سوی کوپرتینویی‌ها رونمایی شده می‌تواند تحول بزرگی در کاربری آیفون‌ها ایجاد کند و تعاملات کاربران با آن‌ها را به‌طور گسترده‌ای ارتقا دهد. در عین حال هوش مصنوعی اپل اینتلیجنس هنوز به‌طور کامل در اختیار کاربران آیفون قرار نگرفته و قرار است در آپدیت‌های بعدی به‌تدریج در اختیار آیفونی‌ها قرار گیرد.

بر اساس آنچه در این متن مشاهده کردیم، به نظر می‌رسد امسال Android 15 توانسته پیشرفت بیشتری نسبت به iOS 18 داشته باشد. با این وجود iOS 18 نیز با تغییرات چشمگیری که نسبت به قبل داشته قادر خواهد بود راضی‌کننده ظاهر شده و می‌تواند همراه خوبی برای یک سال پیش روی آیفون‌داران باشد.

در گجت نیوز بخوانید: لیست کامل تمام گوشی هایی که آپدیت اندروید ۱۵ را دریافت نخواهند کرد همه‌چیز درباره آی او اس ۱۸.۱ آیفون؛ هوش مصنوعی و قابلیت‌های جدید دیگر با این ۷ ویژگی جدید آی او اس ۱۸، آیفون خود را متحول کنید همه تغییراتی که آپدیت اندروید ۱۵ در گوشی‌های سامسونگ به وجود می‌آورد + عکس ۷ قابلیت کاربردی و جذاب که اندروید ۱۵ به‌زودی به گوشی شما خواهد آورد
آی او اس 18 اندروید 15 1403-07-30
سینا سپهریان
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.