احتمال ورود مجلس به مساله جزایر سه‌گانه

دنیای اقتصاد . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۰:۲۳


دنیای اقتصاد: ۲۵مهر ماه اتحادیه اروپا بیانیه مشترکی را با اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس صادر کرد و در این بیانیه به صراحت از ادعای واهی امارات مبنی بر مالکیت جزایر سه‌گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی حمایت کرد و از ایران خواست تا به اشغال این جزایر پایان دهد! این بیانیه در نوع خود بی‌سابقه‌ترین موضع‌گیری کشورهای غربی علیه تمامیت ارضی ایران است. پیش از این اما امارات اقداماتی را جهت هم‌نظر کردن کشورهایی همچون چین، روسیه، کره‌جنوبی و ژاپن در خصوص مالکیت جزایر سه‌گانه انجام داده بود. در شرایط کنونی که احتمال افزایش تنش میان ایران و اسرائیل وجود دارد، این بیانیه نگرانی جدیدی را به وجود آورده است.

اشتباه فاحش اروپا

محمد‌مهدی شهریاری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با انتقاد از بیانیه اتحادیه اروپا در حمایت از ادعای امارات در خصوص جزایر سه‌گانه ایران، گفت: ایران همیشه در خصوص حفظ تمامیت سرزمینی خود موضع‌گیری خوبی کرده است. بیانیه اتحادیه اروپا از سر لجبازی است. اسناد تاریخی که بنده در برخی از کشورها از جمله ایتالیا و واتیکان دیدم، مالکیت جزایر سه‌گانه و خلیج فارس را به عنوان یک موضوع اثبات شده نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که این جزایر جزو تمامیت سرزمینی ایران بوده است. او ادامه داد: موضع‌گیری اتحادیه اروپا در خصوص جزایر سه‌گانه ایران قطعا لجبازی سیاسی با جمهوری اسلامی است. اتحادیه اروپا در صدور این بیانیه اشتباه فاحشی انجام داد. ما باید از طریق سازمان‌های بین‌المللی و مجامع جهانی و دوستانی که داریم، در قبال این موضوعات واکنش منطقی نشان دهیم. واکنش ایران نباید شتاب‌زده باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به همراهی چین و روسیه با امارات در خصوص جزایر سه‌گانه ایران اظهار کرد: چین و روسیه منافع خودشان را در نظر می‌گیرند و این دو کشور به نوعی فرصت‌طلبی کردند و فکر می‌کنند از طریق کشورهای عربی از لحاظ مالی سود بیشتری به آنها می‌رسد. چین و روسیه هیچ‌وقت به فکر منافع ایران نبوده و نیستند. شهریاری خاطرنشان کرد: اما ایران دوستانی در کشورهای آسیایی و در سطح بین‌المللی دارد که می‌تواند آنها را در خصوص جزایر سه‌گانه ایران با خود همراه کند. برخی مواقع وقتی علیه جمهوری اسلامی ایران در بحث حقوق بشر و مسائل دیگر در مجامع بین‌المللی رای‌گیری انجام می‌شود، رای قابل توجهی داریم و این‌طور نیست که رایی نداشته باشیم. ما می‌توانیم از کشورهای دوست در نشان دادن واکنش منطقی در حمایت از مالکیت ایران در جزایر سه‌گانه بهره ببریم.

فعلا خویشتن‌داری می‌کنیم

وحید احمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به بیانیه بی‌سابقه اتحادیه اروپا در خصوص جزایر سه‌گانه، اظهار کرد: جزایر سه‌گانه همیشه در نشست‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دیگر بازیگران خارج از منطقه مورد توجه قرار می‌گیرد و دلایل مختلفی دارد. بیشترین دلیل آن اقتصادی است. یعنی آن کشورها برای همراهی کردن با امارات این نوع اقدامات را انجام می‌دهند، اما خودشان می‌دانند که به لحاظ حقوقی، تاریخی و به لحاظ اسنادی که در تاریخ‌های مختلف وجود دارد، ماهیت و اصالت این جزایر متعلق به ایران است. او تصریح کرد: امارات متحده که در حال حاضر مدعی مالکیت جزایر سه‌گانه است در سال ۱۹۷۱ به وجود آمده و خوب است این مدعیان به تاریخ هم نگاهی کنند.

عمر برخی از درختان خیابان ولیعصر در تهران بیش از عمر این کشورها است. این عضو کمیسیون امنیت ملی، به اغراض غربی‌ها برای امضای بیانیه اشاره و تاکید کرد: در شرایط موجود منطقه، برخی کشورها تصور می‌کنند با این اقدامات می‌توانند فشاری را بر جمهوری اسلامی ایران وارد کنند. غربی‌ها ترجیح می‌دهند سه جزیره که جزایر استراتژیک هستند و در منطقه آبراهی هستند و بخشی از انرژی جهان از این محل عبور می‌کند، از آن ایران نباشد. این کشورها ترجیحشان این است که جزایر سه‌گانه در اختیار دولت قدرتمندی مانند ایران نباشد، بلکه در اختیار دولت‌های ضعیف قرار بگیرد که آنها بهتر بتوانند از آن منفعت ببرند. البته ادعای امارات موضوع روتین است و صرفا ذکر می‌شود، اما مبنای حقوقی بین‌المللی و تاریخی ندارد.

احمدی به اقدامی که ایران باید در قبال بیانیه اتحادیه اروپا در خصوص مالکیت جزایر سه‌گانه انجام دهد، اشاره و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران باید با اعلام موضع خودش به صورت رسمی برای اتحادیه اروپا و غربی‌ها هزینه ایجاد کند و به لحاظ دیپلماتیک برخوردی کند تا ‌آنها متوجه شوند اگر موضعی برخلاف منافع ملی ایران می‌گیرند، می‌تواند برای آنها ما‌به‌ازا به دنبال داشته باشد. او ادامه داد: جمهوری اسلامی در حال حاضر با کشورها خویشتن‌داری می‌کند. اما فلسفه این اقدامات در شرایط موجود برای فشار آوردن بر جمهوری اسلامی ایران است. اما آن کشورها نمی‌دانند جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی از حقوق خودش چشم‌پوشی نخواهد کرد و در مقابل هرگونه ادعای واهی خواهد ایستاد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه