خیز چادرملو در تامین انرژی

دنیای اقتصاد . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۰:۲۴


شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان یکی از شرکت‌های موثر در تامین زنجیره فولاد کشور و ارزش‌آفرین در اقتصاد ملی همواره در کنار تولید و توسعه به تامین انرژی پایدار نیز اندیشیده است. تولید حدود ۹۰۰ مگاوات برق در قالب نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و خورشیدی گام ارزنده‌ای برای تحقق این هدف بوده است.

مهندس امیرعلی طاهرزاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، با اعلام این مطلب گفت: پس از بهره‌برداری از فاز ۱ گازی نیروگاه شماره ۲ سیکل ترکیبی خود‌تامین چادرملو به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات در اواخر فصل بهار امسال و اتصال به شبکه سراسری برق کشور که موجب پیشگیری از خسارت‌های وارده به واحدهای صنعتی این شرکت ناشی از قطع برق بالاخص در پیک مصرف تابستان شد، اینک با همت و تلاش شبانه‌روزی تلاشگران عرصه سازندگی در شرکت چادرملو و تدبیر مدیران این مجموعه و با استفاده از توان پیمانکاران داخلی (گروه مپنا و...)، عملیات ساخت و راه‌اندازی واحد دوم گازی نیروگاه جدید سیکل ترکیبی چادرملو نیز چند ماه زودتر از برنامه پیش‌بینی‌شده به اتمام برسد و سنکرون شود.

وی افزود: با بهره‌برداری از این دو واحد گازی، ۳۶۶ مگاوات برق به ظرفیت برق تولیدی چادرملو افزوده شده است که تامین برق مورد نیاز واحدهای تولیدی و طرح‌های توسعه در دست اجرا و برنامه‌ریزی‌شده این شرکت را تامین می‌کند.

مدیرعامل چادرملو با اشاره به اینکه ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۶مگاواتی شماره ۲ چادرملو به ‌صورت خود‌تامین در راستای تفاهم‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو برای تامین حداقل ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت‌های جدید نیروگاهی با سرمایه‌گذاری شرکت‌های صنعتی و معدنی و راهبری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در دست انجام است، تصریح کرد: چادرملو در حال حاضر دارای یک واحد نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰مگاواتی و دو نیروگاه خورشیدی فعال هر یک به ظرفیت ۱۰ مگاوات در اردکان است و ساخت دومین نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۶مگاواتی خود‌تامین، یک نیروگاه خورشیدی ۱۰۰مگاواتی در منطقه خضرآباد و یک واحد نیروگاه خورشیدی ۱۰مگاواتی در بهاباد را در دست اقدام دارد.

مهندس طاهرزاده ضمن تاکید بر ضرورت آینده‌نگری برای تامین زیرساخت‌های توسعه از جمله انرژی پایدار افزود: برای احداث دومین نیروگاه سیکل ترکیبی چادرملو با ظرفیت ۵۴۶ مگاوات حدود ۲۶۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است که از ظرفیت گروه مپنا به‌ عنوان پیمانکار اصلی مهندسی، ساخت و اجرا استفاده می‌شود. وی از جمله ویژگی‌های نیروگاه سیکل ترکیبی چادرملو را نصب سیستم DLN بر روی توربین‌های گازی این نیروگاه عنوان کرد و گفت این توربین‌های ارتقایافته مطابق استانداردهای آژانس حفاظت محیط زیست جهانی است.

گفتنی است این نیروگاه یکی از هشت پروژه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو است که در گروه پیشرانان پیشرفت ایران که مشتمل بر ۴۸ پروژه بزرگ ملی است، به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال جاری، حدود ۹ طرح به ارزش سرمایه‌گذاری ۲۴ هزار میلیارد تومان راه‌اندازی خواهد کرد.

طاهرزاده در این مورد افزود: در حال حاضر ۶۲ طرح با سرمایه ۷/ ۸ میلیارد یورو در گروه چادرملو در حال اجرا داریم.

به گفته وی، شرکت چادرملو در سال گذشته رتبه دوم تولید در کنسانتره سنگ آهن «معادل تامین ۱۷ درصد از مواد اولیه تولید فولاد»، رتبه ششم گندله سنگ آهن، رتبه پنجم آهن اسفنجی و رتبه هفتم تولید فولاد در کشورمان را کسب کرد.

وی توجه به زنجیره فولاد را بااهمیت خواند و گفت: سال گذشته ارزش ارزآوری و صادرات زنجیره فولاد کشور به هشت میلیارد دلار رسید که این امر نشان‌دهنده جایگاه زنجیره فولاد در اقتصاد غیرنفتی است.

طبق برنامه‌های در حال اجرای «چادرملو»، این شرکت همزمان با اجرای برنامه‌هایی در راستای هوشمندسازی، جایگاه پیشرانی در تولید ملی را ترسیم کرده است.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی چادرملو گفت: در کنار نیروگاه سیکل ترکیبی، نیروگاه خورشیدی ردیاب راه‌اندازی شده که ظرفیت تولید آن ۱۰ مگاوات است. این نیروگاه موجب صرفه‌جویی سالانه بیش از ۹۶ میلیون مترمکعب گاز طبیعی و دو هزار مترمکعب آب شده و از این طریق ۸۰۰ هزار تن گاز گلخانه‌ای کمتر تولید شده است. به گفته وی، یکی از برنامه‌های این شرکت رساندن ظرفیت این نیروگاه پاک به ۱۲۰ مگاوات است. طاهرزاده همچنین گفت با انواع اقدامات بهینه‌سازی در شرکت، سرجمع ۲۷ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

طاهرزاده با اشاره به اهمیت ایفای وظایف در حیطه مسئولیت اجتماعی، عنوان کرد: شرکت چادرملو از گذشته نقش مهمی در توسعه منطقه ایفا کرده است. این اقدامات در قالب انواع خدمات اجتماعی پیگیری شده است و هم‌اینک نیز در قالب جدیدی به صورت راه‌اندازی مجتمع ورزشی پیگیری می‌شود. وی ادامه داد: این شرکت به صورت مستقیم سه هزار و به شکل غیرمستقیم چهار هزار کارگر دارد. اقدامات متنوعی برای افزایش بهره‌وری کارکنان صورت گرفته است که این موضوع را می‌توان هنگام ورود به مجموعه و با مشاهده فضای آن درک کرد.

وی همچنین تاکید کرد: کمک به اقتصاد رو به رشد و مقاومتی کشور و اجرای پروژه‌های زیرساختی، با استفاده از به‌روزترین و بهترین راه‌حل‌ها، تکیه بر نیروی انسانی متعهد و متخصص و به‌کارگیری فناوری روز در سطح استانداردهای جهانی امکان‌پذیر خواهد بود. از این‌رو در این برهه از زمان، براساس نظام توسعه و راهبرد پروژه‌ها در گروه چادرملو و در راستای مدیریت بهتر پروژه‌ها، ارتقای جریان و ثبت دانش و اطلاعات حاصل از آنها، «سامانه جامع مدیریت پروژه‌های چادرملو» راه‌اندازی شده است.

وی افزود: انتظار می‌رود تمام شرکت‌ها، مجریان طرح‌ها و مدیران پروژه‌ها، ضمن بهره‌برداری از این سامانه، ارتباط موثر و سازنده‌ای با آن برقرار کنند و با ایجاد یک ارتباط دوطرفه موثر با نظام نظارت بر پروژه‌ها و سامانه مذکور، اثرات راهبردی در پیشبرد پروژه‌ها و اعتلای گروه معظم چادرملو داشته و همچون همیشه برای ایران و ایرانیان افتخارآفرین باشند.

وی در ادامه یادآور شد: وابستگی بالای اقتصاد ایران به نفت، همواره عاملی برای افزایش آسیب‌پذیری آن از چالش‌ها و بحران‌های مختلف بوده است. این موضوع سبب شده است که اهمیت حرکت کشور به سمت اقتصاد غیرنفتی بیش از هر زمان دیگری احساس شود. به باور کارشناسان در این میان بخش معدن و صنایع معدنی می‌توانند نقش مهمی در توسعه اقتصاد غیرنفتی ایفا کنند. در واقع توسعه اقتصاد غیرنفتی، یکی از سیاست‌هایی است که با هدف کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد از بحران‌ها و چالش‌های احتمالی در کشور هدف‌گذاری شده و بخش صنعت و معدن می‌توانند نقش پررنگی در تحقق آن ایفا کنند.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با تاکید بر همین نکته گفت: با توجه به روند پرسرعت جهانی شدن و افزایش فضای رقابتی در صنعت فولاد، موضوعاتی مانند ارتقای بهره‌وری و بهبود عملکرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، که دستیابی به آنها نیز صرفاً از طریق اقتصاد دانش‌محور و نوآورانه ممکن خواهد بود.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه