زنجان جزو استان های معدنی غنی و متنوع کشور ضعف اکتشافی بخش معدن محسوس است

تحلیل بازار . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۰:۴۰


زنجان- استان زنجان جزو استانهای معدنی غنی و متنوع کشور است و زنجان دارای معادن غنی بور است و در حال حاضر ۹ معدن از این نوع ماده در استان شناسایی شده است.

بازار؛ گروه استان ها: کشور ایران یکی از غنی‌ترین کشورهای معدنی جهان است و به عنوان بهشت معادن جهان شناخته می‌شود و به تبع استان زنجان هم در بخش معدن جایگاه خوبی در کشور دارد. معادن و صنایع مرتبط آن با ایجاد فرصتهای شغلی متنوع در بخش های مختلف نقش مهمی در رشد و توسعه کشورها دارد.

فراهم کردن زیرساختهای لازم برای بهره مندی از معادن موجود در هر منطقه ای می تواند به توسعه پایدار آن کمک کرده و نقش بسزایی در پیشرفت دیگر بخش ها دارد.

معادن سرب و روی، منگنز، مس،‌ آهن، سنگهای مرمر، تراورتن، گرانیت و چینی، براسیت، سیلیس، خاکهای صنعتی آنتی موان، تالک، پرلیک، سولفات منیزیم، آلونیت وسنگهای آهکی و گچ و سنگ لاشه‌ از جمله معادن زنجان است و عنوان دارنده بزرگترین معادن روی خاورمیانه نیز به این استان اختصاص دارد.

«بور» به عنوان یکی از عناصر شبه فلز با فراوانی کم در پوسته زمین است که علاوه بر اینکه به میزان بسیار اندکی در بدن انسان ها و حیوانات وجود دارد در مصارف دارویی و پزشکی، انواع شوینده ها و پاک کننده ها، حشره کش ها، راکتورهای هسته ای، صنایع شیشه و سرامیک و فضاپیماها کاربرد دارد.

استان زنجان جزو استانهای معدنی غنی و متنوع کشور است

مدیرکل سازمان صنعت،معدن و تجارت استان زنجان ،در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه استان زنجان۲۰۷ معدن فعال دارد،گفت: این میزان از مجموع ۴۶۰ معدن دارای پروانه بوده و ۱۷۰ نشانه و ذخایر معدنی در استان شناسایی شده و یا در حال بهره برداری است.

مجید گلشنی فرد، با بیان اینکه استان زنجان جزو استانهای معدنی غنی و متنوع کشور است،بیان داشت: زنجان دارای معادن غنی بور است و در حال حاضر ۹ معدن از این نوع ماده در استان شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه استان زنجان دارای ١٠٠ فقره معدن فلزی با بیش از ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ذخیره قطعی است که این تعداد ۲۲ درصد از معادن استان را شامل می‌شود،افزود: میانگین ذخیره قطعی برای هر معدن فلزی بالغ بر ۳۷۵ هزار تن، استخراج اسمی معادن فلزی استان بالغ بر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و میانگین استخراج اسمی برای هر معدن فلزی حدود ۲۸ هزار تن است. همچنین میانگین استخراج اسمی برای هر یک از ۴۵۳ فقره معدن استان بالغ بر ۲۹ هزار تن برآورد شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به برنامه ریزی انجام شده در بخش معدن استان،‌گفت: رشد ۱۳ درصدی این بخش هدف گذاری شده است که معدن استان سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشت.

گلشنی فرد بیان داشت: برای رشد بخش معدن، اکتشاف و بهره برداری از معادن بور و راه اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی مرتبط با این ماده معدنی در استان امسال در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد حلقه های مرتبط و زنجیره ارزش افزوده برای ماده معدنی بور در استان، یادآور شد: برنامه ریزی های لازم برای استفاده بهینه از ظرفیت ۹ معدن بور شناسایی شده در استان و حمایت از سرمایه گذاران به خصوص در صنایع استراتژیک و واحدهای فرآوری مواد معدنی در این بخش مورد توجه و پیگیری قرار گرفته است و باید از معادن موجود در استان بهره وری مطلوب و قابل قبولی داشته باشیم.

مدیرکل صنعت،معدن و تجارت استان زنجان،تصریح کرد: تلاش می شود ۲۵۳ معدن راکد استان احیا شده و به چرخه بازگردند.

باید از ظرفیت‌های موجود در استان زنجان همچون سایر استان‌ها در جهت اکتشاف و حفاری معادن استفاده کرد

گلشنی فرد، بر لزوم ضرورت انجام اقدامات اکتشافی در استان تاکید کرد و گفت: با تغییر رویه صورت گرفته در حوزه اکتشافات بخش معدن مقرر شده ۱۲ پروانه اکتشاف توسط ایمیدرو و چهار پروانه اکتشاف توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در استان عملیاتی شود و باید از ظرفیت‌های موجود در استان زنجان همچون سایر استان‌ها در جهت اکتشاف و حفاری معادن استفاده کرد تا بتوانیم از پتانسیل‌های معدنی موجود بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه زنجان جزو استان‌هایی است که از تنوع مواد معدنی خوبی برخوردار بوده و از این حیث در جایگاه خوبی قرار دارد، گفت: ودر بخش معدن ۱۵ واحد احیا خواهد شد و طی سال گذشته در سطح استان ۱۴ واحد معدنی احیا شد.

استاندار زنجان ،در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: هم اکنون ۲۷۰ معدن در زنجان فعال ۹۳ معدن غیرفعال و ۹ معدن نیز متروکه و ۱۵ محدوده امید بخش در مرحله اکتشاف قرار دارد.

وجود معادن خاص و ویژه مثل فلدستاپ، سرب و روی، پتاس و فسفات باعث شده استان زنجان معروف شود

محسن افشارچی ادامه داد: گرانیت، کروم و سنگ های تزئینی و نما از مهم ترین سنگ های معدنی استان زنجان است و وجود معادن خاص و ویژه مثل فلدستاپ، سرب و روی، پتاس و فسفات باعث شده این استان معروف شود.

وی با بیان اینکه توجه به فرآوری سنگهای معدنی توسعه اقتصادی و اشتغال را به دنبال دارد،گفت: توجه به فرآوری سنگهای معدنی توسعه اقتصادی و اشتغال را به دنبال دارد زیرا معادن تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع می‌ باشند و مجموع این عوامل در ایجاد اشتغال و افزایش تولید ناخالص ملی بسیار تاثیر گذار هستند.

استاندار زنجان،تصریح کرد: خوشبختانه استان زنجان هم از تنوع مواد معدنی زیادی برخوردار است و این معادن توانسته‌اند نظر بسیاری از سرمایه‌ گذاران که در این حوزه فعالیت می‌کنند را جلب کند.

اساسی ‌ترین محور در بخش معدن، سرمایه گذاری و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز تولید است

افشارچی افزود: اساسی ‌ترین محور در بخش معدن، سرمایه گذاری و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز تولید است و یکی از مهمترین فرصت‌های موجود برای توسعه اقتصاد کشور، برنامه ریزی مدیریت در بخش معدن است باید این مهم مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

وی ادامه داد: حوزه معدن سرشار از مشاغل و حرف مختلف است و در این حوزه صادرات فنی و مهندسی که مورد غفلت قرار گرفته در دستور کار بوده و ساخت صنایع معدنی، تقویت تشکل‌ها و تقویت روابط با پارک علم و فناوری از اهداف بلندمدت حوزه معدن در استان است.

بخش معدن استان زنجان از لحاظ اکتشافی ضعیف است

رئیس خانه صنعت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه بخش معدن استان زنجان از لحاظ اکتشافی ضعیف است، یاد اورشد: معدن انگوران نیز رو به اتمام بوده و در این خصوص باید تمهیداتی اندیشیده شود.

آرمین ساسانی، افزود: بحث عملکرد و دریافت مالیات برای بخش معدن شفافیتی ندارد و بدون محاسبه ارزش واقعی است.

رئیس خانه صنعت استان زنجان، با بیان اینکه ماشین‌آلات بخش معدن استان زنجان فرسوده بوده و عملا ارزآوری را از این بخش می‌گیرد، افزود: ما در برخی زنجیره‌های مواد معدنی در داخل کشور به انتهای خط رسیده و همانطور باید صادر شود.

تنوع معدنی در استان زنجان بسیار زیاد است

ساسانی افزود: خوشبختانه در استان زنجان تنوع معدنی بسیار زیاد است و باید از این مهم به خوبی استفاده شود.

وی گفت: در بخش معدن ۱.۵ درصد مالیات و عوارض ماشین‌آلات و غیره و از بند پ ماده ۴۳ نیز مالیات پرداخت می‌کنیم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه صنایع معدنی رو به توسعه است، گفت: به طور مثال تولید مس از ۲۵۰ هزار به یک میلیون تن خواهد رسید و سالیان سال است که ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی، نوسازی انجام نشدند.

مصطفی طاهری با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۲۰ هزار ماشین‌آلات معدنی و حدود ۳۰ یا ۴۰ هزار ماشین‌آلات راه‌سازی نیاز به نوسازی دارند، افزود: میزان بهره‌وری در ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی بسیار پایین است.

طاهری تصریح کرد: ۲۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی و حدود ۴۰ دستگاه هزار ماشین‌آلات راه‌سازی نیاز به نوسازی دارند و امیدواریم با راه‌اندازی کارخانه تولید ماشین‌آلات سنگین معدنی گام‌های مؤثری در تأمین دستگاه‌ها و در نتیجه افزایش تولید و بهره‌وری برداریم.

افزایش حجم تولید محصولات معدنی به تأمین ماشین‌آلات نیاز خواهد داشت

وی گفت: اکنون در مصرف گازوئیل در کشور دچار مشکل هستیم و هزینه معدن به شدت افزایش یافته زیرا ماشین‌آلات موجود قدیمی هستند و تعداد آنان محدود است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افزایش حجم تولید محصولات معدنی به تأمین ماشین‌آلات نیاز خواهد داشت، گفت: ماشین‌آلات معادن بزرگ در کشور اصلاً تولید نمی‌شود و ما ۱۰۰درصد در این زمینه وابستگی داریم.

فعال حوزه معدن در گفتگو با خبرنگار بازار، به چالش های فرا روی تولید سنگ اشاره کرد و گفت: مشکل ما وجود دو نرخی بودن ارز بین بانکی و صرافی و انتقال از طرق بانکی است و ما مشکل بازار فروش خارجی داریم.

اکتشاف های ضعیف و ناقص و حفاری های سطحی و کم عمق از چالش های مهم در مسیر توسعه فعالیت های معدنی در استان زنجان است

رشیدی پور گفت: اکتشاف های ضعیف و ناقص و حفاری های سطحی و کم عمق از چالش های مهم در مسیر توسعه فعالیت های معدنی در استان زنجان است که در صورت تامین تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز و جذب سرمایه گذاران در این بخش شاهد توسعه بخش معدن در استان خواهیم بود.

رشیدی پور بیان داشت: امکان انتقال مالی نیست و از طریق بانک است و این باعث می شود بازار را از دست بدهیم و این فرایند توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه وضعیت تجهیزات در این واحد تولیدی خوب است و مشکلی به لحاظ کمبود تجهیزات نداریم.

بی شک بخش معدن استان زنجان نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان دارد و تحقق این امر نیازمند تعامل همه بخش های مرتبط با حوزه صنعت و معدن است و در این راستا ایجاد زیرساخت ها و صنایع فراوری سنگ های معدنی می تواند سهم بخش معدن را در زمینه توسعه اقتصادی استان داشته باشد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه