خالد مشعل: «طوفان سنوار» به سوی اسرائیل می‌رود

دیدار نیوز . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۹:۱۵


خالد مشعل، یکی از رهبران سابق دفتر سیاسی حماس می‌گوید: یحیی سنوار «طوفانی را علیه اسرائیل به راه انداخت که در نهایت منجر به نابودی این رژیم خواهد شد.»

دیدارنیوز: ترور یحیی سنوار، رهبر پیشین حماس و طراح حملات ۷ اکتبر که هفته گذشته در جریان درگیری با نظامیان ارتش اسرائیل در نزدیکی رفح شهید شد نوعی خلاء قدرت در کادر رهبری جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در غزه را رقم زد.

یکی از رهبران سابق دفتر سیاسی حماس می‌گوید: یحیی سنوار «طوفانی را علیه اسرائیل به راه انداخت که در نهایت منجر به نابودی این رژیم خواهد شد.»

خالد مشعل روز دوشنبه از طریق ویدئو کنفرانس طی سخنانی در مراسم یادبود و بزرگداشت یحی سنوار در استانبول به ستایش از همقطار سابق خود پرداخت و گفت: «اسرائیل تلاش کرد سرنوشتی تاریک بر سنوار تحمیل کند، اما خداوند عزت و بزرگی را نصیبش کرد؛ او با شجاعتی راسخ زیست و با افتخار مرد.»

اسرائیل ساعاتی پس از اعلام ترور یحیی سنوار، ویدیویی از فردی نشسته روی یک مبل در ساختمانی ویران شده بر اثر گلوله توپ منتشر و اعلام کرد او رهبر حماس است.

این ویدئو که توسط یک پهپاد فیلمبردار ضبط شده و آخرین لحظات زندگی یحیی سنوار را به تصویر کشیده است پس از انتشار به شدت در کانون توجه رسانه‌های بین‌المللی و کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

خالد مشعل در نطق خود تصریح کرد که حماس «به راه شهدا، اصول، ارزش‌ها و استراتژی‌های خود در رهبری و مقاومت وفادار خواهد ماند.»

وی افزود که حماس، گروهی که بریتانیا، آمریکا و اتحادیه اروپا آنرا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده، «دهه‌هاست که در راه مقاومت رنج کشیده و استوار و ثابت‌قدم مانده است.»

خالد مشعل در حال حاضر تنها به عنوان سرپرست موقت دفتر سیاسی حماس در خارج از سرزمین‌های فلسطینی فعالیت می‌کند، چرا که پس از جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ سرزمین‌های فلسطینی را ترک کرد و از آن زمان تاکنون در آنجا زندگی نکرده است.

به گزارش نهاد متولی بهداشت در غزه که زیر نظر تشکیلات اداری حماس فعالیت می‌کند، یحیی سنوار آخرین مورد از چندین فرمانده ارشد شبه‌نظامیان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین بود که در جریان نبرد‌های اخیر با نظامیان اسرائیلی ترور شد.

بنا به گزارش این نهاد، حملات همه‌جانبه ارتش اسرائیل به غزه تاکنون بیش از ۴۲ هزار کشته به جا گذاشته که اغلب آن‌ها را غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

ترور یحیی سنوار که هنوز رسما جانشینی برای او تعیین نشده خلأ قدرتی را در قلمرو این جنبش فلسطینی رقم زده که دست کم دو سوم زیرساخت‌های آن آسیب دیده یا تخریب شده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پس از ترور یحیی سنوار تاکید کرد که هنوز جنگ «هنوز تمام نشده» و حملات به غزه تا بازگردندان کلیه گروگان‌ها ادامه خواهد یافت.

این در حالیست که متحدان بین‌المللی اسرائیل از جمله آمریکا و نیز قدرت‌های اروپایی ترور سنوار را فرصتی مناسب برای پایان دادن به جنگ در غزه می‌دانند.

به گفته مقامات اسرائیلی، در حال حاضر حدود ۱۰۱ گروگان در دست حماس در غزه اسیر هستند و دست کم بیش از ۶۰ نفر از آن‌ها هنوز زنده هستند.

ارتش اسرائیل پس از ترور حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در پایان سپتامبر نیز همچنان به تهاجم زمینی خود به لبنان ادامه داد.

از سوی دیگر دولت اسرائیل اکنون در حال بررسی چگونگی واکنش به حمله موشکی اول اکتبر ایران است که ترور حسن‌نصرالله یکی از بهانه‌های آن بود.

به گفته کارشناسان، مقامات دولت اسرائیل تداوم حملات به زیرساخت‌های حزب‌الله را فرصتی برای بی‌اثر کردن کامل قدرت ایران و متحدانش می‌دانند.

این در حالیست که خالد مشعل، سرپرست موقت دفتر سیاسی حماس در خارج از سرزمین‌های فلسطینی تاکید دارد که شبه‌نظامیان مقاومت اسلامی دست از مبارزه بر نمی‌دارد.

رهبری کهنه‌کار و با تجربه

خالد مشعل که پیش‌تر سابقه تصدی سمت‌های رهبری در حماس را دارد تاکنون دو بار عهده‌دار ریاست دفتر سیاسی این جنبش فلسطینی بوده است.

او سال ۱۹۵۶ در سلواد، بخشی از کرانه باختری که تحت کنترل اردن بود، متولد شد. خانواده خالد مشعل پس از جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ به اردن و سپس کویت پناه بردند.

خالد مشعل در کویت هنگامی که هنوز دانش‌آموز بود، به جنبش محافظه‌کار اخوان‌المسلمین پیوست؛ همین امر مسیر او را در دنبال کردن سیاست گذاری‌های رادیکال هموار کرد.

خالد مشعل پس از اتمام تحصیل و کار به عنوان معلم فیزیک در کویت، به عنوان یکی از بنیان‌گذاران حماس در سال ۱۹۸۷ ایفای نقش کرد و در سال ۱۹۹۶ برای اولین بار به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شد؛ سمتی که تا سال ۲۰۱۷ میلادی آن را حفظ کرد.

او یک سال پس از تصدی این سمت، در جریان یک ترور نافرجام توسط موساد، در معرض خطر از دست دادن جان خود قرار گرفت.

خالد مشعل بعد‌ها این حادثه را به‌عنوان «صدایی بلند در گوش ... مثل صدای یک انفجار، یا یک شوک الکتریکی» توصیف کرد.

خالد مشعل برای مدتی به‌عنوان یک چهره میانه‌رو در حماس شناخته می‌شد که تمایل داشت در ازای تشکیل یک دولت فلسطینی در غزه و بخش اشغالی کرانه باختری، به «آتش‌بس دائمی» با اسرائیل تن دهد؛ موضعی که در حال حاضر به هیچ وجه شرایط تحقق آن فراهم نیست.

پس از آنکه اسماعیل هنیه ماه ژوئیه گذشته در پی انفجاری در تهران ترور شد، خالد مشعل بار دیگر ریاست دفتر سیاسی حماس را بر عهده گرفت تا اینکه سنوار جانشین او شد. گفته می‌شود که وی پس از ترور سنوار، تندروتر شده است.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.