ترکیب خطرناک داروهای آرامبخش و الکل

مهر نیوز . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۹:۳۵


رئیس سازمان غذا و دارو، نسبت به افزایش مسمومیت ناشی از مشروبات الکلی آلوده، سوءمصرف مواد مخدر و نگهداری نادرست داروها و مواد شیمیایی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حیدر محمدی، در پیامی به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها، گفت: مسمومیت مجموعه‌ای از علائم است که در اثر جذب مواد بیگانه از طریق راه‌های مختلف نظیر استنشاق، خوراک، تماس پوستی یا تزریق بروز می‌کند. متأسفانه سهل‌انگاری در نگهداری و حذف غیراصولی داروها و مواد شیمیایی در منزل، خطرات مسمومیت را افزایش می‌دهد، به‌ویژه برای گروه‌های حساس مانند کودکان و سالمندان.

وی افزود: شناخت الگوهای مسمومیت و داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری و مصرف صحیح داروها و مواد شیمیایی، در پیشگیری از وقوع مسمومیت نقش کلیدی دارد. همچنین سوءمصرف مواد مخدر، محرک‌ها و مصرف مشروبات الکلی آلوده به متانول به‌ویژه در مشروبات دست‌ساز، به شکل نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است و می‌تواند پیامدهای مرگبار به دنبال داشته باشد.

محمدی تأکید کرد: در صورت مشاهده علائم مسمومیت با الکل، مراجعه فوری به بیمارستان ضروری است. همچنین افرادی که در کنار فرد مسموم از مشروبات مشترک استفاده کرده‌اند، حتی بدون علامت باید فوراً به مراکز درمانی مراجعه کنند تا در زمان طلایی از بروز عوارض شدید جلوگیری شود.

رئیس سازمان غذا و دارو، نسبت به مصرف همزمان داروهای آرام‌بخش یا ضد درد با الکل نیز هشدار داد و یادآور شد: این ترکیب می‌تواند اثرات مخربی بر بدن داشته و خطر مسمومیت را افزایش دهد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.