از تقویت بنیه دفاعیه و مطالبات گندمکاران تا حقوق بازنشستگان و چالش بنزین؛ پزشکیان درباره لایحه بودجه ۱۴۰۴ چه گفت؟

آفتاب نیوز . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۹:۴۵


رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۴ بر اساس آشنایی با دغدغه‌های موجود و تعهداتی که به مردم داده شده، تهیه و تنظیم شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۴ در جلسه علنی مجلس، گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۴ براساس آشنایی با دغدغه‌های موجود و تعهداتی که به مردم داده شده، تهیه و تنظیم شده است.

پزشکیان همچنین به بخشی از لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: فصل دوم بودجه ۱۴۰۴ به مسئله عدالت‌محوری دلالت دارد که طبق برنامه نیز حمایت از محرومین بوده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: احکام برنامه بر اساس محور عدالت استخراج و اجرای عدالت در احکام برنامه مقدم بر سایر تکالیف مدنظر بوده است، البته معنی حرف این نیست که ما آن چیز‌هایی که نوشتیم، بی‌عدالتی و تبعیض را یک‌دفعه حل خواهد کرد.

پزشکیان ادامه داد: طبیعتاً در لایحه بودجه ۱۴۰۴ تلاش کردیم به سمت رفع بی‌عدالتی و تبعیض طرف حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: باتوجه‌به شرایط موجود منطقه‌ای و تهدیداتی که متوجه ملت ایران است، در ارقام بودجه اطمینان حاصل شده که تقویت بنیه دفاعی یکی از اولویت‌های اصلی دولت باشد.

رئیس‌جمهور همچنین توجه جدی به رشد اقتصادی و کاهش تورم را به‌عنوان هدف عالی برنامه هفتم و سرلوحه احکام برنامه دانست که در لایحه بودجه ۱۴۰۴ نیز به آن توجه شده است.

پزشکیان: بدهی گندم‌کاران امروز به حسابشان واریز خواهد شد

پزشکیان ادامه داد: رقم‌های مطالبات گندم‌کاران به صورت واقعی در بودجه آمده است و مصارف لازم برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دیده شده است.

وی افزود: سهم منابع هدفمندسازی برای بخش سلامت نیز مطابق قانون دائمی دیده شده است، علاوه بر این، سعی شده در منابع درآمدی نیز دقت شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما در رابطه با گندم‌کار‌ها مشکل داشتیم، به خاطر کسری بودجه‌ای که امکان پرداخت مطالبات نبود، بنابراین مجبور شدیم اجازه از مقام معظم رهبری اخذ کرده و در سران قوه بحث کنیم که این گرفتاری تقریباً حل شده و امروز بدهی‌هایی که به گندمکاران عزیز داشتیم، به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.

پزشکیان با تأکید بر اینکه بودجه ۱۴۰۴ دسترنج دو ماه کار مستمر دولتمردان است، گفت: این بودجه با توجه به دغدغه شما نمایندگان و بر اساس تعهداتی که با شما و مردم داشتم، تدوین شده است. 

وی افزود: من تعهد کردم در مسیر وفاق حرکت کنم. هرگونه اصلاح اقتصادی صرفا با وفاق محقق می‌شود. سعی کردیم تمام گروه‌ها و اقشار را در لایحه ببینیم و اعداد را واقعی بنویسیم، تمام مواردی که در توان بوده و تعهد کردیم را در نظر گرفته‌ایم.

رئیس‌جمهور، تدوین بودجه ۱۴۰۴ را نتیجه جلسات متعدد با کارشناسان خبره و نمایندگان مجلس دانست و گفت: دقت در اجرای قانون برنامه هفتم توسعه در اولویت تدوین بودجه بوده است.

پزشکیان اضافه کرد: بنده بر رعایت تکالیف برنامه هفتم تأکید کردم. در گزارش این لایحه نیز یک فصل انعکاس احکام برنامه ترسیم شده است، کاهش تورم نیز سرلوحه احکام برنامه بوده است.

وی با بیان اینکه مهمترین وجه تمایز بودجه جاری، یکپارچگی، شفافیت و جامعیت آن بودجه است، گفت: رعایت نظم و انضباط و تقدیم سند مالی دولت در زمانبندی مقرر در قانون مدنظر قرار داده شده است.

پزشکیان با تأکید بر اینکه لایحه بودجه سال آینده طبق قانون، اول آبان ماه و در نظام جدید تدوین بودجه تقدیم شد تا مجلس فرصت لازم برای بررسی بودجه را داشته باشد که این به سود اقتصاد کشور است، گفت: امسال برای اولین بار تمام موارد فرابودجه‌ای منابع و مصارف سازمان هدفمندی‌ها در درون سقف بودجه قرار گرفت.

وی تأکید کرد: تمام احکام و ردیف‌ها بر اساس شناسه تخصصی وظایف دولت تدوین شده است.

رئیس‌جمهور همچنین اظهار کرد: یکی از مهمترین اصلاحات در بودجه، تأکید بر پرداخت به ذی‌النفع نهایی از طریق هوشمندسازی دولت است.

پزشکیان ادامه داد: به منظور تحقق بسیاری از احکام برنامه هفتم، در خلال تبصره‌های بودجه، احکام اجرایی تدوین شده است. 

وی تأکید کرد: برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت، تقویت منابع بنیه دفاعی، مدیریت و کنترل تعهدات دولت، مدیریت توزیع عادلانه آب و حمایت از مسکن محرومان در بودجه لحاظ شده است.

مدنظر قرار دادن اعداد واقعی برای پاداش بازنشستگان

رئیس‌جمهور همچنین دو برابر شدن سقف معافیت مالیاتی حقوق بگیران و صاحبان مشاغل را در راستای حمایت از گروه کم درآمد و آسیب‌پذیر دانست و گفت: باید معافیت مالیاتی در سطحی تعریف می‌شد که افراد با درآمد متوسط بتوانند حداقل زندگی خود را تأمین کنند.

پزشکیان در همین زمینه ادامه داد: تلاش شده تا احکام قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اجرایی شود.

وی با تأکید بر اینکه هزینه‌های زندگی خانوار‌های پر جمعیت بیشتر از خانواده‌های کم‌جمعیت است، گفت: بنابراین باید پرداختی برای فرزند افزایش بیشتری داشته باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه منابع لازم برای بخش سلامت در بودجه ۱۴۰۴ دیده شده است، گفت: در سال‌های اخیر توجه کمتری به آب، توسعه ریلی و مسکن محرومین شده بود که در بودجه ۱۴۰۴ اعتبارات این بخش تقویت شده است.

پزشکیان یکی دیگر از نکات در لایحه بودجه ۱۴۰۴ را واقع‌بینی در اعداد و ارقام عنوان و اظهار کرد: در بخش مصارف، اعداد واقعی برای پرداخت پاداش بازنشستگان دیده شده است.

پزشکیان: هر لیتر بنزین وارداتی ۴۰ هزار تومان هزینه دارد

وی همچنین یکی دیگر از چالش‌های موجود را اصلاح یارانه انرژی دانست و گفت: مصرف بنزین در سال جاری ۴۰ درصد بیشتر از سال ۹۸ است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه امروز هزینه تمام شده تولید بنزین بدون لحاظ قیمت نفت حدود ۸ هزار تومان است، گفت: امسال حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان و در صورت ادامه روند، سال آینده باید ۱۳۰ هزار میلیارد تومان واردات بنزین انجام شود و هر لیتر بنزین وارداتی بین ۳۰ و ۴۰ هزار تومان هزینه دارد، اصلاح این روند مشارکت همه بخش‌های جامعه را می‌طلبد تا بتوانیم این ناترازی را به نفع محرومان اصلاح کنیم.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه