آغاز رشد مجدد قیمت طلا در بازارهای جهانی چرا خرید طلا در شرایط کنونی پر خطر است؟

تحلیل بازار . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۱۰:۳۲


قیمت جهانی طلا پس از یک عقب نشینی و اصلاح قیمت محدود در روز دوشنبه، صبح روز سه شنبه به وقت بازارهای اسیایی بار دیگر حرکت خود به سمت اهداف بالاتر قیمت را آغاز کرده و به ۲۷۳۴ دلار در هر انس افزایش یافت.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت جهانی طلا پس از یک عقب نشینی و اصلاح قیمت محدود در روز دوشنبه، صبح روز سه شنبه به وقت بازارهای اسیایی بار دیگر حرکت خود به سمت اهداف بالاتر قیمت را آغاز کرده و به ۲۷۳۴ دلار در هر انس (تا زمان تنظیم این گزارش) افزایش یافت.

نخستین عامل افزایش قیمت طلا، عقب نشینی شاخص و قدرت دلار آمریکا و کاهش بازدهی اوراق قرضه این کشور برای روز سه شنبه است. افزایش شاخص دلار در روز دوشنبه، منجر به ایجاد فرصت جدید برای خریداران طلا در اصلاح قیمت این فلز گرانبها از سطح پیک قیمت سه ماهه آن بوده است. از سوی دیگر، در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بازار این کشور و البته عمده بازارهای جهانی وضعیتی بی ثبات به خود گرفته که نشانگر صبر سرمایه گذاران برای تعیین سرنوشت این انتخابات است. همین بی ثباتی یکی از عوامل جذب خریداران سنتی و اسپات کاران طلا به سمت این بازار شده تا از جو ایجاد شده در روزهای باقیمانده تا انتخابات، حداکثر بهره برداری را داشته باشند.

با اینحال، اصلاحات قوانین بانکی چین به ویژه در بخش اعطای تسهیلات، طی روزهای گذشته موقعیت طلا را اندکی در معرض تزلزل قرار داده است. بر اساس آخرین داده های موجود از اقتصاد چین به ویژه در بخش مسکن، اقدامات دولت برای جذب مجدد مشتریان به این بازار، طی چند روز گذشته بازارهایی چون طلا در این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. دولت چین سعی دارد با افزایش تعداد اقساط وام های مسکن و ساده سازی شرایط اعطای تسهیلات، مشتریان را به سمت این بازار کشانده تا علاوه بر رونق بخشیدن به دومین بازار مسکن جهان، بازارهای تابعه آن همچون فلزات اساسی را نیز رونق بخشد. این اقدامات دولت از هفته گذشته اغاز شده و هنوز مشخص نیست که تا چه میزان موفقیت آمیز خواهد بود. اما در صورت موفقیت پکن برای جذب مجدد مشتریان به بازار مسکن، می توان انتظار کاهش قیمنت طلا در بازارهای جهانی را داشت.

موضوع تاثیرگذار دیگر بر روند قیمت طلا در بازارهای جهانی، همان مساله همیشگی ماه های اخیر یعنی اقدام فدرال رزرو آمریکا برای اجرای مرحله دوم کاهش نرخ بهره بانکی است. حقیقت امر این است که علیرغم خوشبینی های مطرح شده برای کاهش ۵۰ واحدی نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو، خروجی تصمیم احتمالی این نهاد بنا به دلایل مختلف از جمله افزایش تنش در خاورمیانه به ویژه میان ایران و اسرائیل و احتمال افزایش قیمت نفت، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. اگر فدرال رزرو برای ماه نوامبر، نرخ بهره را ۵۰ واحد پایه کاهش دهد، می توان انتظار ثبت رکوردهای جدید قیمت برای طلا بود. اما اگر بنا به شرایط فعلی، این نهاد اقتصادی آمریکا تصمیم بگیرد کاهش نرخ را به ۲۵ واحد کاهش داده و یا مرحله دوم کاهش نرخ بهره را به ماه های بعد موکول نماید، باید منتظر عقبگرد و اصلاح قیمت طلا بود.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا

در حال حاضر، به نظر می رسد طلا در مسیر تلاش برای حرکت به سمت اهداف بالاتر قیمت به سر می برد. اندیکاتور RSI۱۴ روزه طلا روی سطح ۷۰ قرار داشته که به وضوح، نشانگر قرار داشتن قیمت در محدوده اشباع خرید است. در صورتیکه قیمت بتواند سطح ۱۷۴۱ دلار را پشت سر گذاشته و از آن عبور نماید، می توان انتظار افزایش قیمت تا سطح ۲۷۵۰ دلار به عنوان سطح مقاومت روانی این فلز گرانبها بود.

اما توجه داشته باشید که در شرایط فعلی، احتمال ریزش و اصلاح قیمت نیز زیاد است. مهمترین سطح حمایت طلا روی ۲۷۰۰ دلار قرار داشته که در صورت از دست رفتن آن، باید منتظر کاهش و اصلاح قیمت تا سطح بعدی حمایت طلا یعنی کف قیمت ۱۸ اکتبر، روی ۲۶۹۲ دلار بود. همچنین در صورت ادامه روند اصلاحی، سطح حمایت بعدی طلا روی ۲۶۷۰ دلار قرار خواهد داشت.

بار دیگر به متعاملین بازار طلا توصیه می شود حتما تمامی فاکتورهای فاندامنتال و تکنیکال دخیل در قیمت طلا را پیش از گشودن هرگونه موقعیت معاملاتی بررسی نموده و سپس نسبت به خرید اقدام نمایند. همانطور که گفته شد، قیمت فعلی در محدوده اشباع خرید قرار داشته و وارد کردن سرمایه قابل توجه در بازار طلا با توجه به شرایط فعلی، پر خطر به نظر می رسد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.