افسردگی با طعم شیرین شیرینی

شفا آنلاین . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۸:۳۰


مصرف زیاد قند می‌تواند روی تولید مواد شیمیایی مغز مثل دوپامین و سروتونین تأثیر بگذارد. این تغییرات در بلندمدت می‌تواند باعث بروز علائم افسردگی شود.
شفاآنلاین:سلامتخیلی‌ها می‌پرسند مصرف زیاد انواع شیرینی چطور می‌تواند با بروز یا تشدید افسردگی مرتبط باشد؟ نازی چگینی، کارشناس تغذیه و متخصص داروهای گیاهی  به مهم‌ترین موارد ارتباط میان ولع به خوردن شیرینی و احتمال بروز و تشدید افسردگی اشاره کرده است.

افزایش قند خون
 به گزارش شفا آنلاین:مصرف زیاد قند می‌تواند به افزایش ناگهانی قند خون منجر شود که پس از آن با کاهش سریع قند، احساس خستگی و افول انرژی ایجاد می‌شود. این نوسانات ممکن است حال روحی را تحت‌تأثیر قرار دهد.

وابستگی به شیرینی و احساس گناه
برخی افراد به مصرف شیرینی به‌عنوان یک راحتی یا تسکین استرس رو می‌آورند. این وابستگی ممکن است منجر به عذاب وجدان یا احساس گناه پس از مصرف زیاد شیرینی شود.

تغییرات شیمیایی مغز
مصرف زیاد قند می‌تواند روی تولید مواد شیمیایی مغز مثل دوپامین و سروتونین تأثیر بگذارد. این تغییرات در بلندمدت می‌تواند باعث بروز علائم افسردگی شود. چون مغز ما برای عملکرد درست به مقدار مشخصی از سروتونین نیاز دارد و کمبود آن خود را با علائم افسردگی نشان می‌دهد.

تغذیه نامناسب
مصرف بیش از حد شیرینی و قند می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی لازم برای سلامتی روان مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی شود و کمبود مواد معدنی نیز با ابتلا به افسردگی ارتباط مستقیم دارد.   مثلا ویتامین‌های گروه B، ویتامین D، آهن و اسیدهای چرب امگا-3 نقش مهمی در تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی مثل سروتونین و دوپامین دارند که مسئول ایجاد احساس خوب در ما هستند.  

چه تغذیه‌ای مناسب است؟
تغذیه مناسب به تغذیه‌ای گفته می‌شود که شامل مجموعه‌ای از مواد غذایی باشد تا به سلامت جسم و روح کمک کند.  تغذیه سالم و مناسب باید شامل میوه‌ها و سبزی‌ها باشد که حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. همچنین باید شامل پروتئین‌ باشد؛ گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، لبنیات، حبوبات و مغزها حاوی پروتئین هستند. غلات کامل مثل برنج، جو دوسر و نان سبوس‌دار که فیبر بالایی دارند هم بخشی از تغذیه مناسب محسوب می‌شوند. چربی‌های سالم هم یکی دیگر از موارد تغذیه سالم هستند. نوشیدن آب به میزان کافی هم که خیلی‌ها آن را بی‌اهمیت می‌شمارند به عملکرد صحیح بدن کمک می‌کند.  
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.