رئیس جمهور: هرگونه اصلاح اقتصادی با وفاق تحقق خواهد یافت/ اعداد لایحه بودجه ۱۴۰۴ واقعی است

تابناک . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۹:۵۲


سیاسی » دولت
278 بازدید
۲
‍ پ

رئیس جمهور: هرگونه اصلاح اقتصادی با وفاق تحقق خواهد یافت/ اعداد لایحه بودجه ۱۴۰۴ واقعی است

رئیس جمهور با تاکید بر این که یکپارچگی، شفافیت و جامعیت از ویژگی های لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ است، گفت: سعی کردیم با مردم و نمایندگان، صادقانه صحبت کنیم. اعداد را واقعی بنویسیم و تنها مواردی که در توان بوده را تعهد کنیم.

مسعود پزشکیان در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در هنگام ارائه بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ خطاب به نمایندگان افزود: امیدوارم با کمک شما بتوانیم راهی را که تصمیم گرفتیم با وفاق و همدلی طی کنیم، جلو ببریم. 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، وی تاکید کرد: امروز لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ را که دسترنج دو ماه کار مستمر همکارانم در دولت بوده است، جهت بررسی تقدیم مجلس می‌کنم، این بودجه با اطلاع از دغدغه نمایندگان و به پشتوانه تجربه حضور در مجلس و برای تعهداتی که با شما و مردم در انتخابات داشتم تدوین شده است. 

پزشکیان با تاکید بر این که تعهد کرده‌ام در مسیر وفاق حرکت کنم، اظهار داشت: هرگونه اصلاح اقتصادی صرفاً با وفاق تحقق خواهد یافت. 

وی تصریح کرد: در تدوین لایحه سعی کرده‌ایم تمام گروه و اقشار را ببینیم، سعی کرده‌ایم با مردم و نمایندگان، صادقانه صحبت کنیم. اعداد را واقعی بنویسیم و تنها مواردی که در توانمان بوده را تعهد کنیم. 

پزشکیان گفت: این بودجه مخصوصا در بخش اصلاحات اقتصادی نتیجه جلسات متعدد با اساتید دانشگاه و روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس است.

در تدوین بودجه رعایت تکالیف برنامه هفتم، عدالت‌محوری، تقویت بنیه دفاعی و توجه به رشد اقتصادی و کاهش تورم اولویت دولت بود 

وی با تاکید بر این که چهار اصل در تدوین بودجه اولویت دولت بوده است؛ اظهار داشت: انطباق احکام بودجه با تکالیف برنامه هفتم همواره مدنظر بوده است، بنای ما به حمایت از محرومین است، تنظیم احکام بودجه برنامه بر اساس عدالت مقدم بر سایر تکالیف مدنظر بوده است، با توجه به شرایط منطقه و تهدیداتی که متوجه ملت ایران است در ارقام بودجه اطمینان حاصل شده که تقویت بنیه دفاعی یکی از اولویت‌های اصلی دولت بوده است. 

پزشکیان تاکید کرد: توجه جدی به رشد اقتصادی و کاهش تورم به عنوان هدف عالی برنامه هفتم سرلوحه احکام برنامه بوده است.

رئیس جمهور با تاکید بر این که مهم‌ترین وجه تمایز بودجه جاری یکپارچگی، شفافیت‌، و جامعیت بودجه است، بیان کرد: لایحه بودجه دقیقا مطابق با قانون در اول آبان ماه و در نظام جدیدِ تدوین بودجه سالانه تقدیم مجلس می‌شود. این اقدام به مجلس فرصت کافی را برای  بررسی بودجه می‌دهد.

وی تصریح کرد: سهم امور و دستگاه‌های مختلف در نظام یکپارچه بودجه متفاوت از سهم گذشته بوده و دیگر سهم‌درصدهای دستگاه‌ها و امور مختلف قابل مقایسه نیستند و نیازمند تدبیر و بازنگری جدی است.

اصلاحات مهم در تدوین بودجه استفاده از شناسه‌گذاری تخصصی در بودجه است

رئیس جمهور با بیان این که یکی دیگر از اصلاحات مهم در تدوین بودجه استفاده از شناسه‌گذاری تخصصی در بودجه است، بیان کرد: همه احکام، ردیف‌ها و جداول براساس بیان شناسه تخصصی وظایف دولت تدوین شده است این مهم در بند نهم سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری تاکید شده و به صورت دقیق در این لایحه مدنظر بوده است.

وی تصریح کرد: در فصل سوم گزارش لایحه تقدیمی این نظام شناسه‌گذاری تبیین گردیده است، یکی از مهمترین اصلاحات در ساختار بودجه تاکید بر پرداخت به ذینفع نهایی از طریق هوشمندسازی بودجه دولت و اجرای تخصیص اعتباری مطابق بند ب قانون برنامه هفتم است.

وی گفت: برای ما حمایت از محرومین و کاهش فاصله طبقاتی ملاک اصلی بوده است به دنبال احکامی بودیم و موجب توزیع منصفانه منابع و فرصت شود که منزلت و کرامت حفظ شود و مشارکت مردم در اقتصاد به واقع انجام شود.

پیش‌بینی لایحه بودجه بالغ بر ۱۱۸ میلیون و ۹۶۶ هزار میلیارد ریال

وی در ادامه با اشاره به خلاصه اعداد و ارقام لایحه بودجه سال آینده اظهار داشت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ شامل ماده واحده و ۱۷ تبصره متشکل از ۴ زیر بخش شامل احکام، سقف منابع بودجه عمومی دولت، ترازهای عملیاتی سرمایه ای و مالی و چهارم فروز برآورد منابع و مصارف تقدیم مجلس می‌کنم، این لایحه از حیث منابع و مصارف بالغ بر ۱۱۸ میلیون و ۹۶۶ هزار میلیارد است.

وی افزود: منابع بودجه عمومی دولت بالغ بر ۶۴ میلیون و ۷۶ هزار میلیارد ریال است و منابع عمومی بالغ بر ۵۹ میلیون و ۸۷۶ هزار میلیارد است و درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی بالغ بر ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد ریال است. 

وی تاکید کرد: بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت بالغ بر ۵۰۴ میلیون و ۸۹۰ هزار میلیارد است به همراه این لایحه گزارش اقتصادی سالانه، نظام شناسه گذاری و طبقه بندی انطباق احکام لایحه تقدیمی با قانون برنامه هفتم پیشرفت و در نهایت گزارشی از رویکرد عدالت طلبانه موجود در لایحه تقدیم حضور می‌گردد.

از نکات برجسته بودجه واقع بینی در اعداد و ارقام است 
پزشکیان با اشاره به دو برابر شدن سقف مالیات اشخاص حقوق بگیر و صاحبان مشاغل نیز در راستای حمایت از گروه کم درآمد و کاهش شکاف طبقاتی افزود: بخش مهمی از معلمین و جامعه کارگری و صاحبان مشاغل ذی نفعان اصلی افزایش معافیت مالیاتی هستند. مالیات در سطحی تعریف می شد که افراد با درآمد متوسط بتوانند حداقل‌های زندگی خود را تامین نمایند.

وی تاکید کرد: در بخش حقوق نیز اجرای کامل قانون جوانی جمعیت به نوعی در راستای عدالت است بدیهی است هزینه‌های زندگی خانوارهای پرجمعیت بیشتر از خانواده‌های کم جمعیت است لذا لازم است پرداختی فرزند افزایش بیشتری داشته باشد.

رئیس جمهور افزود: همچنین به منظور تامین نظام سلامت و کاهش پرداختی از جیب توجه شده است که منابع لازم برای بخش بهداشت سلامت دیده شود و یکی از نکات کلیدی در عدالت توزیع منصفانه هزینه‌ها است.

وی تصریح کرد: در سنوات اخیر توجه کمتری به بخش توسعه ریلی ، محیط زیست و مسکن محرومین شده بود در لایحه بودجه علاوه بر آنکه اعتبارات این بخش‌ها تقویت گردیده احکام لازم جهت هزینه هدفمند منابع پیشنهاد شده است.
رئیس جمهور گفت: از نکات برجسته لایحه بودجه لایحه تقدیمی واقع بینی در اعداد و ارقام است. در بخش مصارف اعداد  واقعی برای پرداخت پاداش بازنشستگان دیده شده است. رقم‌های مطالبات گندمکاران نیز به صورت واقعی در بودجه آمده است و مصارف لازم برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان دیده شده است.

وی تاکید کرد: سهم منابع هدفمند سازی برای بخش سلامت مطابق قانون دائمی دیده شده است علاوه بر این سعی شده در منابع درآمدی نیز دقت شود.

بدهی گندم کاران امروز واریز می شود

وی ادامه داد: ما در رابطه با گندم کاران مشکل داشتیم به خاطر اون کسری بودجه‌ای که امکان نبود مجبور شدیم اجازه از مقام معظم رهبری و در سران قوا بحث بکنیم که امروز آن گرفتاری تقریباً حل شده و بدهی گندم کاران امروز به حساب گندمکاران واریز می شود.

بخش مهمی از انسجام بودجه مدیون حمایت رهبر انقلاب است

وی تصریح کرد: سهم منابع هدفمندسازی برای بخش سلامت نیز مطابق قانون دائمی دیده شده علاوه بر این سعی شده در منابع درآمدی نیز دقت شود، بخش مهمی از انسجام بودجه مدیون حمایت مقام معظم رهبری است برای سال آینده از ایشان تقاضا کردم که مجوز استقراض دولت از صندوق توسعه ملی را در زمان تدوین لایحه صادر کنند و این استجازه باعث درج مصارف واقعی و لحاظ درآمدهای واقعی در بودجه شده است.

وی با تاکید بر این که در بودجه سال آینده رشد بالایی برای پروژه‌های عمرانی دیده‌ایم، اظهار داشت: بودجه عمرانی از منابع منابع بودجه عمومی ۴۰ درصد رشد کرده است از سوی دیگر با یکپارچه کردن بودجه و شفاف سازی سهم تملک دارایی سرمایه از ۱۱ به حدود ۲۰ درصد از منابع بودجه عمومی رسیده است.

اصلاح یارانه‌های انرژی یکی از چالش‌های موجود است 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی دیگر از چالش‌های موجود اصلاح در یارانه‌های انرژی است. میزان مصرف بنزین در سال جاری حدود ۴۰ درصد بیش از سال ۹۸ می‌باشد. این در حالی است که میزان رشد جمعیت و درآمد ملی بسیار کمتر از این است. 

پزشکیان ادامه داد: امروز هزینه تمام شده بنزین بدون لحاظ قیمت نفت که شامل هزینه پالایش، هزینه حمل فرآورده و هزینه جایگاه‌دار است حدود ۸ هزار تومان می‌باشد، و امسال حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان و در صورت ادامه روند موجود سال آینده باید حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان صرف واردات بنزین شود. 

وی افزود: یک لیتر بنزین وارداتی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه دارد و این مشارکت و همدلی همه سیاست‌گذاران و مجریان و فرهنگیان را می‌طلبد که بتوانیم ناترازی‌ها را به نفع محرومین و جامعه و حاکمیت و نسل آینده اصلاح کنیم.

نرخ مالیات بر اشخاص حقوقی ۲۰ درصد تعیین شده است

وی تاکید کرد: نرخ مالیات بر اشخاص حقوقی را ۲۰ درصد تعیین گردیده و مقرر شده است تغییری در دستورالعمل تعیین نرخ خوراک گاز صنایع به‌وجود نیاید، یکی از ملزومات حمایت از تولید، ثبات در قوانین و مقررات پیش‌بینی پذیری سیاست‌های بودجه‌ای و مالی است.

وی گفت: برای تامین مالی بنگاه‌ها، برنامه افزایش سرمایه بانک‌های دولتی نیز در احکام بودجه دیده شده است و تاکید جدی بر برنامه‌های مشارکت عمومی و خصوصی است.

رئیس جمهور ادامه داد: در قانون برنامه هفتم تاکید شده است که دولت باید بدهی خود به موسسات اعتباری را بهادارسازی کرده و همچنین بدهی خود به تامین اجتماعی را بازپرداخت کند، در بخش اول برای بهادارسازی بدهی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده است.

وی گفت: هزینه بازپرداخت اصل و سود اوراق بودجه‌ای و جدید موضوع قانون برنامه هفتم در سال آینده حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که به همین میزان انتشار اوراق در بودجه دیده شده است.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه