متهم پرونده "کوروش کمپانی" به کشور مسترد می‌شود؟

تسنیم . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۱۳:۰۱


سخنگوی قوه قضاییه گفت: برای استرداد متهم پرونده کوروش کمپانی اقدامات خوبی انجام شده است و اطلاع‌رسانی کامل آن را بعد از ورود وی به کشور انجام خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اصغر جهانگیر؛ سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز، سه‌شنبه، اول آبان، درباره آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی اظهار کرد: اقدامات بین‌المللی برای دستگیری کوروش کمپانی و استرداد وی به کشور در حال پیگیری است. همچنین، اموال و خودروهای او در داخل کشور شناسایی شده که برخی از این اموال در حال مزایده است.

وی افزود: برخی از شکات پرونده تاکنون اسناد خود را برای صحت‌سنجی به پلیس امنیت اقتصادی ارائه نکرده‌اند. استرداد وجوه از طریق بانک‌های عامل انجام خواهد شد و ارائه مدارک توسط شکات می‌تواند روند را تسریع کند. از این رو، از شکاتی که هنوز مدارک خود را تحویل نداده‌اند، می‌خواهیم که هر چه زودتر نسبت به این اقدام، اقدام کنند.

جهانگیر ادامه داد: اقدامات خوبی برای استرداد متهم انجام شده است و پس از ورود او به کشور، اطلاع‌رسانی کامل در این خصوص صورت خواهد گرفت.

وزارت کشور اقدامات انجام شده درباره اتباع غیرمجاز را گزارش دهد

سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری خود به موضوع حضور اتباع بیگانه غیرقانونی در کشور پرداخت و گفت: کشور ما در سال‌های گذشته تلاش کرده تا نسبت به اتباع کشورهای همسایه که تحت ستم و هجمه قرار داشته‌اند، همدلی و همراهی نشان دهد. در زمانی که نیروهای استکباری و آمریکایی در افغانستان حضور داشتند و جنگ نابرابری را علیه مردم این کشور به راه انداختند، ایران پذیرای مهاجران افغانستانی شد و سعی کرد آن‌ها را اسکان داده و از آن‌ها مراقبت کند. این حرکت افتخارآمیز نباید نادیده گرفته شود؛ چرا که ایران وظیفه انسانی و اسلامی خود را در قبال مردم کشورهای همسایه به خوبی انجام داده است.

وی افزود: قوانین موجود، از جمله قانون مجازات عبوردهندگان اشخاص غیرمجاز از مرزها، نشان می‌دهد که خلأ قانونی در این زمینه وجود ندارد و امکان برخورد قانونی با اتباع خارجی غیرمجاز فراهم است. اما از طرف دیگر، برخی ابهامات در سیاست‌گذاری دستگاه‌های اجرایی مشاهده می‌شود. وزارت کشور و سازمان ملی مهاجرت باید گزارش اقدامات انجام‌شده و برنامه‌های آینده خود را به اطلاع مردم برسانند.

جهانگیر تأکید کرد: دستگاه قضایی آمادگی هرگونه همکاری با دولت برای ساماندهی امور مربوط به اتباع غیرمجاز را دارد.

پرونده‌های مربوط به تصادفات رانندگی به قوه قضاییه ارجاع نخواهند شد

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در رابطه با آیین‌نامه جدید وزارت دادگستری مبنی بر عدم ارجاع پرونده‌های مربوط به تصادفات رانندگی به قوه قضاییه گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه، مقرر شده است که آیین‌نامه‌ای توسط وزارت دادگستری ظرف سه ماه تدوین شود. این آیین‌نامه تهیه شده و به معاونت حقوقی ارجاع شده است و بررسی‌های لازم در حال انجام است. به محض نهایی شدن، این آیین‌نامه تقدیم ریاست قوه قضاییه خواهد شد و پس از تأیید ایشان به هیئت دولت ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: پس از تصویب این آیین‌نامه، مواد 716 و 717 قانون تعزیرات که به صدمات بدنی مربوط می‌شود، پرونده‌ها مستقیماً به شرکت بیمه یا صندوق خسارت‌های بدنی ارجاع داده شده و دیه فوراً پرداخت می‌شود. این اقدام از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند.

جهانگیر همچنین افزود: طبق مواد 714 و 715 که مربوط به قتل غیرعمد یا بیماری‌های غیرقابل درمان است، اگر پرونده‌ای در این زمینه به مراجع قضایی ارجاع شود و اعتراضی نسبت به آن وجود نداشته باشد، دیه بلافاصله پرداخت می‌شود.

"الهه محمدی" و "نیلوفر حامدی" چرا به زندان می‌روند؟

جهانگیر همچنین درباره ادامه محکومیت برخی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران گفت: متهمین و محکومانی که پرونده آنها واجد شرایط عفو مقام معظم رهبری به عنوان یک عفو معیاری در سال 1401 و در جریان اغتشاشات بود نسبت به آن‌ها عفو اعمال شد و پرونده افرادی که مشمول آن عفو می‌شدند مختومه شد؛ اما پرونده تعدادی از افراد مربوط به اغتشاشات نبود بلکه مرتبط با سال‌های قبل از آن در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه‌های امنیتی بود که در سیر رسیدگی قرار داشت.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی خبرنگاران بازداشتی گفت: پیگیری‌های ما نشان می‌دهد آن بخش از پرونده این افراد که مربوط به 1401 بود مشمول عفو شد اما اتهاماتی مربوط به پیش از این زمان داشتند که امنیتی بود و به حوزه خبر مربوط نبود. این پرونده سیر مراحل اجرایی خود را دنبال و به اجرای احکام ارسال شده است.

وی افزود: دستگاه قضایی از سال‌های گذشته اطلاع‌رسانی و تلاش برای ایجاد شفافیت در حوزه‌های مختلف را در دستور کار قرار داده است و انتقاد از این دستگاه و پیگیری برای بررسی موضوعاتی که در این حوزه صورت می‌گیرد را از خبرنگاران درخواست کرده است.

جهانگیر تأکید کرد: نه تنها هیچگونه حساسیتی نسبت به خبرنگاران نبوده بلکه تا کنون حمایت‌های لازم از اصحاب رسانه صورت گرفته است زیرا ما اعتقاد داریم که هر جا اصحاب رسانه و خبرنگاران در جهت تنویر افکار عمومی، حاکمیت را یاری کردند، وظایف نظارتی حاکمیت به درستی انجام می شود؛ بنابراین امیدوارم برخورد با معدود افرادی که تحت پوشش رسانه اقدام به اقدامات مجرمانه می کنند، حرکت عظیمی که برای کمک به جریان رسانه ای کشور و حمایت از این جریان صورت می‌گیرد را تحت‌الشعاع خود قرار ندهد.

دستگاه قضا و مبارزه با آلودگی هوا

جهانگیر در بخش از این نشست خبری درباره اینکه سالانه حدود 30 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند در این رابطه مدعی‌العموم چه اقدامی انجام داده است، گفت: آلودگی هوا یک بحث ترکیبی و چند وجهی است. دستگاه‌های متولی در این خصوص وظایفی دارند همچنین نقش مردم در این موضوع بسیار مهم است. در رابطه با هوای پاک فرهنگسازی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای وسایل نقلی شخصی و همچنین تعمیرات به موقع خودرو ... باید فرهنگسازی شود و مردم به جریان کاهش آلودگی هوا کمک کنند.

وی افزود: هفته گذشته رییس قوه قضاییه در این رابطه تأکید کرد که دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند و اگر ترک فعلی در این رابطه صورت گرفته باید برخورد لازم صورت بگیرد تا دیگر شاهد این امور نباشیم. در این رابطه دادستان کل کشور و سازمان بازرسی کل کشور وظایفی به‌عهده دارند؛ تاکنون سازمان بازرسی بیش از 100 جلسه در این رابطه برگزار کرده و به 15 دستگاهی که وظایف خود را انجام ندادند هشدار داده شده است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در خصوص اسقاط موتور سیکلت‌های فرسوده و همچنین خودروهای فرسوده برای کاهش آلودگی هوا تذکرات لازم به دستگاه‌های ذیربط داده شده است. بسیاری از دستگاه‌ها به دلایل مختلف تکالیف خود اجرا نکرده‌اند.

پرونده "ولی‌الله سیف" و "احمد عراقچی" به شعبه هم‌عرض ارجاع شده است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده آقایان ولی‌الله سیف و احمد عراقچی گفت: برای این افراد و هشت متهم دیگر در پرونده‌ای به اتهام اخلال در نظام ارزی محکومیت صادر شده بود که پس از اعاده دادرسی و پذیرش آن در دیوان عالی کشور، پرونده به شعبه هم عرض ارجاع شد.

جهانگیر افزود: پرونده در شعبه پنج دادگاه ویژه جرایم اقتصادی در دست رسیدگی قرار دارد و تاکنون یک جلسه دادگاه برگزار شده و روند رسیدگی ادامه دارد.

آخرین وضعیت پرونده آذین خودروی آرامیس مهرشهر کرج

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده آذین خودروی آرامیس مهرشهر کرج گفت: پرونده در تیر سال گذشته در شعبه 19 بازپرسی کرج تشکیل شد. این پرونده 2200 شاکی و 88 متهم دارد.

وی افزود: برآورد ریالی پرونده بیش از هزار میلیارد تومان بود و پرونده پس از ارسال به دادگاه کیفری به شعبه بازپرسی عودت داده شد و پس از رفع ایرادها مجدد به دادگاه اعاده شد که اولین جلسه دادگاه صبح امروز سه‌شنبه یکم آبان در شعبه یادشده برگزار شده است.

آخرین وضعیت پرونده سارقان مسلح از منازل شهروندان تهرانی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده سارقان مسلح از منازل شهروندان تهرانی گفت: سه تن از سارقان مسلح با تلاش فراجا دستگیر شدند. 2 تن از سارقان مسلح همچنان متواری هستند و با دستور قضایی اسامی و عکس آن‌ها منتشر می‌شود و از مردم می‌خواهیم که با شناسایی آن‌ها به ضابطان و مرجع قضایی برای رسیدگی فوری پرونده کمک کنند.

وی ادامه داد: در این پرونده پس از دستگیری سه نفر از عوامل اصلی که سارقان مسلح بودند، برای آن‌ها کیفرخواست به اتهام محاربه صادر شد و اولین جلسه رسیدگی به اتهامات آن‌ها روز گذشته (سی‌ام مهرماه) با حضور تعدادی از خانواده شکات و وکلای آن‌ها در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد و جلسه بعدی امروز (اول آبان ماه) برگزار می‌شود.

جهانگیر با بیان اینکه سرکرده این باند که سوابق متعدد کیفری دارد، در بین بازداشت شدگان است، افزود: این سارقان با سلاح‌های سرد و گرم و به صورت رعب‌آور و خوف انگیز به منزل شهروندان هجوم برده و پس از سرقت از خانواده‌ها، ضرب و جرح و حبس آن‌ها نسبت به تهیه فیلم از اقدامات خود و بعضا انتشار این فیلم‌ها در فضای مجازی هم استفاده می‌کردند که این مسأله علاوه بر ایجاد رعب و وحشت برای خانواده‌های مالباخته، برای سایر مردم هم ایجاد رعب و وحشت می‌کرده است.

بازداشت 3 نفر برای توهین به فرماندهان مقاومت

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اقدام قضایی برای برخورد با کسانی که اظهاراتی علیه جبهه مقاومت داشتند، گفت: در این شرایط حساس هم‌نوا شدن با دشمن گناه نابخشودنی است. نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی جرم بوده و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و به اصحاب رسانه هشدار می‌دهیم تا مراقبت کنند بهانه دست دشمن ندهند. در این رابطه به 16 نفر تذکر قانونی داده شده و 3 نفر نیز در بازداشت هستند.

متهم محکوم به کلاهبرداری ارتباطی با پرونده زهره فکور صبور ندارد

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه درباره اینکه فردی متمول و مشهور در ارتباط با مرگ خانم زهره فکور صبور، بازگیر دستگیر شده است، گفت: یک متهم برای کلاهبرداری تحت تعقیب قرار گرفت و در این رابطه پرونده تشکیل شد. در این پرونده بحث کلاهبرداری علیه مرحومه مطرح بوده است و ارتباطی به فوت این بازیگر کشورمان ندارد. متهم پس از رسیدگی به تحمل 4 سال حبس به دلیل کلاهبداری محکوم شد.

آزادسازی حریم رودخانه کرج با جدیت دنبال می‌شود

جهانگیر درباره آزادسازی حریم رودخانه کرج گفت: بحث احیای حقوق عامه و حفظ منافع ملی از سیاست‌های قطعی دستگاه قضایی است. در این زمینه نیز تاکنون چهار مرحله از آزادسازی حریم رودخانه کرج صورت گرفته و در مرحله پنجم آزادسازی حریم رودخانه کرج قرار داریم و بیش از ٩٧ درصد از حریم رودخانه کرج آزادسازی شده و کمتر از ٣ درصد آن باقی مانده است.

وی افزود: هیچ استثنایی از جمله رستوران برند در آزادسازی حریم رودخانه کرج برای هیچ بخشی وجود ندارد از اینرو اگر در این خصوص گزارشی موجود است ارائه شود تا پیگیری‌ها صورت گیرد. کار آزادسازی با جدیت دنبال می‌شود و نتایج آن به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نتایج دیدار مقامات قضایی با مقامات ترکیه و ازبکستان

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره دیدار برخی از مقامات قضایی با مقامات ترکیه و ازبکستان و همکاری‌های مشترک در این زمینه، گفت: دو دستورکار در این زمینه مطرح است؛ اولین موضوع پیگیری مذاکرات و امضای موافقتنامه‌های انتقال و استرداد مجرمان و معاضدت قضایی در امور مدنی و کیفری در مواردی که هنوز اسناد لازم امضا نشده است.

جهانگیر ادامه داد: درباره مواردی که قبلاً توافق‌نامه‌هایی داشته و تفاهم‌نامه‌هایی بین کشورهای ذیربط تنظیم و امضا شده بود در این موارد پیگیری لازم برای رفع موانع استرداد مجرمینی که فراری هستند و اتباع کشورها بوده و در کشورهای دیگر هستند دنبال شده است.

وی افزود: همچنین تسهیل انتقال زندانیان اتباع کشورهای مورد نظر برای مبادله از دیگر موضوعاتی بوده که در سلسله مذاکرات به صورت طرفینی مورد بحث قرار گرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه دو دسته بحث وجود دارد، اظهار کرد: یک بحث آنجایی که نیاز است اسناد جدیدی امضا شود، موضوع بعدی در مورد موافقتنامه‌هایی که امضا شده و برطرف شدن موانعی که ایجاد شده مورد نظر است تا بتوانیم نتایج آن که استرداد مجرمان و تسهیل انتقال زندانیان است را برای کشورهای متبوع فراهم کنیم.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه