تدوین ۷ اقدام برای مقابله با استخراج غیرمجاز رمزارزها

تحلیل بازار . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۱۳:۴۰


مدیرعامل توانیر با اشاره به برآورد حدود یک‌هزار و ۵۰۰ مگاوات توان مصرفی مراکز غیرمجاز رمزارز در کشور، گفت: هفت اقدام مقابله‌ای به این منظور پیش‌بینی شده است.

به گزارش بازار، از توانیر، «مصطفی رجبی مشهدی» در نشست برخط مقابله با مراکز غیرمجاز رمزدارایی در شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق کشور، از عزم این شرکت برای جمع‌آوری این مراکز به‌عنوان اولویت اساسی صنعت برق خبر داد.

وی، توان مصرفی مراکز غیرمجاز رمزارز را مطابق پیش‌بینی‌ها بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ مگاوات اعلام کرد که با احتساب سایر برق‌های غیرمجاز و دستکاری کنتورها تخمین زده می‌شود به حدود سه‌هزار مگاوات برسد.

مدیرعامل توانیر با اشاره به تاکید وزیر نیرو بر تشویق انگیزشی و ارتقای شغلی نیروهای صنعت برق که در شناسایی و جمع‌آوری مراکز غیرمجاز کمک می‌کنند، گفت: به‌طور قطع با سرقت برق به این شکل که موجب می‌شود تلاش بیش از ۱۰۰ هزار نفر نیروی صنعت برق برای تامین برق مردم و به‌خاطر منفعت‌طلبی عده‌ای سودجو به مخاطره بیفتد، برخورد جدی می‌کنیم.

رجبی مشهدی افزود: معضل مراکز غیرمجاز رمزارز به شرکت‌های توزیع محدود نمی‌شود و در سطح شرکت‌های برق منطقه‌ای نیز آمارهایی مبنی بر فعالیت غیرمجاز این مراکز در صنایع و کارخانه‌های بزرگ وجود دارد، ازاین‌رو تلاش شرکت‌های برق برای جلب همراهی مقام‌های استانی، قضایی، امنیتی و انتظامی در برخورد با این پدیده، حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه مقابله با مراکز غیرمجاز رمزارز را باید از خودمان شروع کنیم، خاطرنشان‌کرد: رشد نامتعارف بار مصرفی در شرکت‌های توزیع برق اصفهان، همدان، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و هرمزگان را نشای از این امر دانست.

مدیرعامل توانیر بر لزوم تشکیل کارگروه استانی مقابله با استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز و هماهنگی با مراکز امنیتی، قضایی و انتظامی و ارائه گزارش هفتگی اقدام‌ها از سوی شرکت‌های برق تاکید کرد.

رجبی مشهدی از ایجاد یک داشبورد مدیریتی برای ارائه گزارش‌های استاندارد و ارزیابی عملکرد شرکت‌ها در توانیر خبر داد.

در ادامه، معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر و مجری طرح مقابله با استخراج رمزارزهای غیرمجاز صنعت برق، رشد بار نامتعارف برخی از شرکت‌های توزیع و تحلیل تغییرات نرخ دلار و رمزارز را از دلایل توجه ویژه به این موضوع دانست.

«محمد اله داد» تعداد مزارع مجاز دارای پروانه تولید رمزارز در کشور را ۲۵۲ مزرعه با ۲۷۱ مگاوات دیماند مصرفی دانست که در حال حاضر بار مصرفی این بخش به ۶.۲۷ مگاوات رسیده است.

وی همچنین از کشف حدود ۱۰ هزار مزرعه استخراج غیرمجاز و جمع‌آوری ۲۳۱ هزار و ۴۱۸ دستگاه ماینر با دیماند برآوردی ۵۸۰ مگاوات تاکنون خبر داد.

اله داد با اشاره به امحای ۱۵ هزار و ۲۷۰ دستگاه ماینر در کشور، از راه‌اندازی سامانه پیامکی دوطرفه به‌منظور ارتباط با همکاران رسمی، پیمانی، شرکتی همچنین نیروهای خدوم سیمبان، مأموران قرائت، نگهبان به‌منظور شناسایی و معرفی استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز خبر داد که از محرمانگی برخوردار است و گزارش‌های همکاران صرفاً به مدیران حراست شرکت‌های زیر مجموعه ارسال می‌شود.

وی همچنین از عدم محاسبه قبوض صادره رمزارز غیرمجاز در درصد وصولی شرکت‌های برق و استرداد کل مبلغ وصول شده صورت‌حساب‌های صادره برای مراکز غیرمجاز به شرکت مربوط، جهت تأمین هزینه‌های عملیاتی هر شرکت خبر داد.

«سفیدمو» مجری نظارت و ساماندهی استخراج رمز دارایی‌های توانیر از امحای دستگاه‌های ماینر در ۱۱ استان کشور مطابق دستور مدیرعامل توانیر خبر داد که تا پایان سال در ۲۰ استان باقیمانده به اجرا در می‌آید و تاکنون ۷۰۰ میلیون تومان پاداش به عاملان شناسایی ماینرهای غیرمجاز پرداخت شده است.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.