مجلس امروز از تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۴ تا قرائت گزارش معدن طبس

تسنیم . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۱۳:۵۰


جلسه علنی مجلس با حضور رئیس‌جمهور و تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس برگزار شد. همچنین در این جلسه گزارش حادثه انفجار معدن طبس قرائت و وزرای صنعت، تعاون و بهداشت اقدامات انجام‌ شده را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد که در این جلسه، رئیس‌جمهور برای تقدیم لایحه بودجه 1404 کل کشور به همراه جمعی از معاونین و اعضای دولت حضور یافت. تقدیم این لایحه آغاز رسمی فرآیند بررسی بودجه سال آینده در مجلس شورای اسلامی است و در این نشست، برخی از نمایندگان به ابعاد مختلف اقتصادی این لایحه و همچنین حادثه انفجار معدن زغال سنگ طبس پرداخته و نظرات خود را مطرح کردند.

تقدیم لایحه بودجه 1404 به مجلس

رئیس‌جمهور در ابتدای سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های لایحه بودجه 1404، اظهار داشت که این لایحه براساس شناخت دقیق از دغدغه‌های مردم و تعهدات دولت به جامعه تنظیم شده است. مسعود پزشکیان، معاون اول رئیس‌جمهور نیز در بخشی از دفاعیات خود درخصوص این لایحه بیان کرد که دولت چهاردهم، با درک صحیح از مشکلات موجود و تعهدات به مردم، تلاش کرده است تا لایحه‌ای مطابق با نیازها و واقعیت‌های اقتصادی کشور تنظیم کند.

پزشکیان تأکید کرد که این لایحه به گونه‌ای تنظیم شده که تمام اقشار جامعه را در نظر گرفته و ارقام و منابع آن به طور واقعی و عملیاتی برآورد شده است. وی همچنین از تلاش دولت برای ایجاد وفاق و همکاری با مجلس برای اصلاحات اقتصادی سخن گفت و افزود که اصلاحات اقتصادی تنها در سایه همدلی و همکاری ممکن خواهد بود.

پس از توضیحات رئیس‌جمهور، لایحه بودجه 1404 به‌طور رسمی به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. قالیباف نیز ضمن تشکر از رئیس‌جمهور برای حضور در مجلس و تقدیم لایحه در موعد مقرر، یادآور شد که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، بخش اول لایحه بودجه باید در اول آبان ماه به مجلس تقدیم شود.

وی با اشاره به روند بررسی لایحه بودجه در مجلس، گفت که بررسی کلیات این لایحه در روز سه‌شنبه 8 آبان در مجلس آغاز خواهد شد و همزمان کمیسیون تلفیق بررسی جزئیات آن را آغاز می‌کند. طبق ماده 182 اصلاحی آیین‌نامه داخلی مجلس، بخش اول لایحه بودجه شامل احکام اجرایی و سقف منابع بودجه عمومی تقدیم شده و بخش دوم آن که شامل جداول تفصیلی است، تا حداکثر 10 روز دیگر ارسال خواهد شد.

نقدهایی به لایحه بودجه 1404

در ادامه جلسه، برخی نمایندگان مجلس نسبت به لایحه بودجه انتقاداتی مطرح کردند. علیرضا سلیمی در تذکری گفت که در بخش اول لایحه بودجه، موضوع رشد 8 درصدی اقتصادی که از اهداف مهم دولت است، مورد اشاره قرار نگرفته و همچنین به مسئله قرض گرفتن از صندوق توسعه نیز اشاره‌ای نشده است.

هادی قوامی دیگر نماینده مجلس، به عدم شفافیت در منابع درآمدهای مالیاتی و همچنین کسری بودجه پنهان اشاره کرد. وی از رئیس‌جمهور خواست که در خصوص تفاوت‌های لایحه بودجه دولت چهاردهم با دولت‌های قبلی توضیح دهد و همچنین به موضوع تراز عملیاتی که همیشه منفی بوده، پرداخته و توضیح دهد که چگونه این تراز قرار است به سمت مثبت حرکت کند.

حادثه انفجار معدن طبس و گزارش مجلس

در ادامه جلسه علنی، گزارشی از حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ پروده طبس توسط کمیسیون‌های صنایع و معادن، اجتماعی و اصل نودم قانون اساسی مجلس قرائت شد. این گزارش به تحلیل علل وقوع حادثه و مشکلات مدیریتی و نظارتی در این معدن پرداخته است. از جمله دلایل مطرح شده در این گزارش می‌توان به فقدان نظارت بر نقشه‌های تهویه معدن، عدم انجام عملیات گاززدایی قبل از استخراج، و عدم نظارت مؤثر توسط بازرسان کار و کارشناسان بهداشت حرفه‌ای اشاره کرد. همچنین، کمبود آموزش‌های ایمنی برای کارگران و عدم توجه به هشدارهای آن‌ها از دیگر علل حادثه ذکر شده است.

در واکنش به این گزارش، محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت، با حضور در مجلس ضمن اعلام اقدامات انجام‌شده توسط وزارتخانه تحت مدیریت خود، اظهار کرد که با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بازرسی از معادن مختلف انجام شده و تلاش‌هایی برای اصلاح آیین‌نامه‌ها و بهبود شرایط ایمنی معادن در حال انجام است. وی تأکید کرد که وزارت صنعت به‌طور جدی به دنبال پیشگیری از وقوع چنین حوادثی است.

احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیز در سخنانی از اختصاص ردیف بودجه‌ای برای ایمنی معادن در سال جاری خبر داد و گفت که برای کاهش وابستگی به بودجه دولت در زمینه ایمنی معادن، پیشنهاد شده است که مانند وزارت نفت از شرکت‌های ارزیابی ریسک استفاده شود. وی همچنین افزود که هزینه‌های این ارزیابی‌ها باید از سوی بهره‌برداران معادن پرداخت شود.

محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت و درمان، نیز در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در پی حادثه معدن طبس توضیحاتی ارائه داد. وی اعلام کرد که وزارت بهداشت تمام وظایف خود را در این حادثه به‌خوبی انجام داده و 30 مجروح حادثه به مراکز درمانی منتقل شدند. از این تعداد، 14 نفر با اقدامات سرپایی مرخص و سه نفر به دلیل آسیب‌های ناشی از خفگی جان خود را از دست دادند. وی افزود که در حال حاضر یک نفر از مجروحان هنوز در بیمارستان بستری است.

برخورد با متخلفان و اصلاحات لازم در معادن

در ادامه جلسه، نمایندگان مجلس بر لزوم برخورد قاطع با متخلفان حادثه انفجار معدن طبس تأکید کردند و خواستار پیگیری جدی دستگاه قضایی در این زمینه شدند. رحمت‌الله نوروزی یکی از نمایندگان، با اشاره به مشکلات ایمنی در معدن طبس، پرسید که چرا کارفرما اجازه داده بود که کارگران در شرایط غیر ایمن به کار خود ادامه دهند و چرا آژیرهای هشدار فعال نبودند؟ وی همچنین از ضرورت ایمنی‌سازی معادن در کشور و رسیدگی به وضعیت سختی کار کارگران در معادن به‌ویژه در شرایط بحرانی سخن گفت.

سلمان اسحاقی، دیگر نماینده مجلس، نیز با تأکید بر لزوم توجه به حقوق کارگران در زمان حیات آن‌ها، گفت که تا زمانی که کارگران زنده‌اند باید به ایمنی و حقوق آن‌ها توجه شود و پس از مرگ، تنها به پرداخت مستمری به خانواده‌هایشان بسنده نشود.

در نهایت، رئیس مجلس محمدباقر قالیباف با اشاره به اینکه استانداردهای ایمنی معادن کشور با معیارهای جهانی فاصله زیادی دارد، گفت که گزارش حادثه معدن طبس به دولت ارجاع خواهد شد تا پاسخ‌های لازم به مجلس ارائه شود و روند بررسی ادامه یابد.

انتخابات هیأت نظارت و نهادهای دیگر

در ادامه جلسه علنی امروز، انتخابات هیأت نظارت بر مطبوعات و دیگر نهادهای نظارتی مجلس نیز برگزار شد و اعضای جدید به عضویت این نهادها منصوب شدند. حمید رسایی به عنوان عضو هیأت نظارت بر مطبوعات و بیژن نوباوه و محمد میرزایی به عنوان اعضای شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما برگزیده شدند.

در پایان جلسه، قالیباف درگذشت سه نفر از پرسنل بیمارستان مادر رامهرمز را تسلیت گفت. این پرسنل در حادثه واژگونی خودروی حامل آنها در محور رامهرمز به اهواز جان خود را از دست دادند. این حادثه زمانی رخ داد که پرسنل به منظور شرکت در جلسه کمیته پیشگیری از مرگ مادران باردار به اهواز اعزام شده بودند.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.