گلایه ظفرقندی از افزایش هزینه‌های سلامت

مهر نیوز . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۱۲:۳۳


وزیر بهداشت، بر اهمیت خدمات با کیفیت درمانی که تحت پوشش بیمه ها قرار دارد، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا ظفرقندی، روز سه شنبه یکم آبان ۱۴۰۳ در اجلاس بیمه سلامت در مرکز همایش‌های صداو سیما، گفت: بخش بزرگی از خدمات سلامت، بر دوش بیمه سلامت است.

وی افزود: به نظر می‌رسد در ارائه خدمات، بحث تأمین منابع مهم است که باید سهم سلامت از GDP حدود ۴ درصد است، در حالی که در سال‌هایی به ۸ درصد هم رسیده است.

ظفرقندی ادامه داد: نکته بعد، چگونه استفاده کردن از منابع است که هدررفت نداشته باشیم. مثلاً، بیمه در همه جای دنیا، وظیفه آموزش و پیشگیری را بر عهده دارد. مطالعه شده است که اگر آموزش پیشگیری از سرطان‌ها داده نشود، هزینه‌ها تا ۱۰ برابر افزایش می‌یابد.

وزیر بهداشت گفت: سال گذشته ۲۰ هزار مرگ و میر تصادفات جاده‌ای داشتیم که هزینه‌های آن قابل محاسبه نیست. در حالی که می‌توان با آموزش و پیشگیری، تلفات و هزینه‌ها را به شدت کاهش داد.

وی افزود: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه ساختارمند، رو به مردم فقیر و آسیب پذیر حرکت کنیم. باید نظام شبکه ای را گسترش و عمیق‌تر کنیم و بعد از طریق پزشکی خانواده و نظام ارجاع، در مسیر سلامت گام برداریم.

وزیر بهداشت در عین حال تأکید کرد: البته نظام ارجاع بدون پرونده الکترونیک سلامت، قابل اجرا نیست. هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که دو ام آر آی در یک هفته انجام دهد.

وی افزود: بیمه رایگان یک افتخار برای نظام است اما باید به آموزش و پیشگیری بها دهیم تا هزینه‌های سلامت کاهش یابد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.