۱۵ درصد بودجه دانشگاه‌ها به پژوهش اختصاص یافت

مهر نیوز . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۱۱:۵۵


وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری با اشاره به لایحه بودجه گفت: از کل بودجه دانشگاه‌ها، ۱۵ درصد به پژوهش اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین سیمایی صراف وزیر علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در حاشیه اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها که در دانشگاه الزهراء (س) برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: هدف اصلی بررسی چگونگی تبدیل پژوهش‌های علمی به پژوهش‌های کاربردی در صنعت است. خوشبختانه زیرساخت‌های قانونی لازم برای این کار فراهم شده است. وزارت علوم و دانشگاه‌ها نیز تلاش‌های فراوانی در این زمینه دارند.

وی افزود: یکی از روش‌های مطرح‌شده برای پیوند پژوهش و صنعت، فراهم‌سازی فرصت‌های مطالعاتی در صنعت و مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها است. همچنین، برنامه‌هایی در همکاری با سازمان برنامه و بودجه در دست اجرا است که هدف آن جذب نیازهای کلان کشور و انجام پژوهش‌های کاربردی برای حل مسائل ملی، منطقه‌ای و استانی است. امیدواریم که شاهد نتایج بسیار خوبی در این زمینه باشیم.

تخصیص ۲۰ درصد بودجه به پژوهش‌های کاربردی

سیمایی صراف عنوان کرد: از کل بودجه دانشگاه‌ها، ۱۵ درصد به پژوهش اختصاص یافته است. البته، معاون پژوهشی تأکید داشتند که این پژوهش‌ها باید کاربردی باشد و صرفاً به پژوهش‌های بنیادی و کتابخانه‌ای بسنده نشود. هدف این است که پژوهش‌ها مشکلات صنعت و جامعه را حل کنند.

وی افزود: با این حال مشکلات مالی همچنان در دانشگاه‌ها وجود دارد. همین موضوع باعث می‌شود تخصیص ۱۵ درصد به پژوهش سخت شود، اما تلاش داریم با همکاری سازمان برنامه و بودجه، تأمین مالی بهتری داشته باشیم تا از بودجه پژوهش کاسته نشود.

علت کاهش رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در سطح جهانی

وزیر علوم مطرح کرد: یکی از دلایل افت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، کمبود منابع مالی است. اگرچه منابع مالی مناسب در قوانین برنامه‌های توسعه دیده شده است، اما در عمل به دلایل مختلفی از جمله تخصیص ناکافی بودجه پژوهشی، شاهد این افت بوده‌ایم. با این حال، امیدواریم که با اجرای برنامه‌های جدید، شاهد بهبود این وضعیت باشیم.

رتبه دانشگاه‌ها در جهان

وی همچنین اضافه کرد: در حال حاضر، ۱۰ دانشگاه ایرانی در رتبه‌های زیر ۱۰۰ جهانی قرار دارند. اگرچه این رتبه‌ها مطلوب هستند، اما هدف ما افزایش تعداد دانشگاه‌های برتر در سطح جهانی است. حمایت مالی بیشتر و افزایش استقلال دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌های ما برای دستیابی به این هدف است.

استقلال دانشگاه‌ها و شفافیت در مصوبات هیئت امنا

سیمایی صراف خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها طبق قانون استقلال مالی، اداری و استخدامی دارند و هر دانشگاه به شیوه خود از این استقلال استفاده می‌کند. با این حال، تصمیمات هیئت امنا باید شفاف باشد و اطلاعات آن‌ها برای همه مخاطبان و ذی‌نفعان قابل دسترس باشد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه