جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۴: حمایت از سلامت و تولید با عوارض یک درصدی

اکو نیوز . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۱۴:۴۱


اقتصاد ایران: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ به منظور حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، عوارض یک درصدی برای واردات دارو، ملزومات پزشکی و کالاهای اساسی را تمدید کرده و اقدامات جدیدی برای بهبود نظام سلامت کشور در نظر گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایرنا،در لایحه بودجه ۱۴۰۴، دولت حقوق گمرکی واردات دارو، ملزومات پزشکی، شیرخشک و کالاهای اساسی را به یک درصد کاهش داده است. این اقدام به منظور حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در نظر گرفته شده است. به موجب این لایحه، دولت اجازه دارد حقوق گمرکی مواد اولیه دارو و نهاده‌های دامی را نیز به این میزان کاهش دهد. فهرست تعرفه‌های مشمول این بند، یک ماه پس از تصویب لایحه، تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

همچنین، نرخ ارز برای محاسبه حقوق ورودی به جز کالاهای اساسی و دارو، معاف از نرخ ارز مرکز مبادله طلا و ارز است. به منظور تامین منابع مالی، مراکز درمانی مکلفند ۱۰ درصد از حق الزحمه گروه پزشکی را به عنوان مالیات علی الحساب کسر و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند. وزارت بهداشت موظف است فهرست مراکز مشمول این قانون را تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۴ اعلام کند.

در راستای بهبود نظام بیمه، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها ملزم به پرداخت هزینه‌های دارو و تجهیزات پزشکی به حساب جداگانه‌ای هستند که از سوی سازمان‌های بیمه‌گر مشخص می‌شود.

رئیس جمهور، مسعود پزشکیان، بخش اول این لایحه را به مجلس تقدیم کرده و بررسی کلیات آن برای تاریخ ۸ آبان‌ماه برنامه‌ریزی شده است. این لایحه شامل چهار زیرمجموعه مهم است که به ترازهای مالی و منابع بودجه عمومی دولت می‌پردازد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.